Woolman Oy

Vertailu: 3 verkkokauppaan sopivaa markkinoinnin automaatiojärjestelmää

Vertailu: 3 verkkokauppaan sopivaa markkinoinnin automaatiojärjestelmää

Automaation hyödyntäminen verkkokaupan markkinoinnissa voi parhaimmillaan säästää aikaa, helpottaa arkea ja tehostaa toimintoja. Erilaisia järjestelmiä automaatioon on tarjolla lukuisia, mutta vain osa nistä sopii saumattomasti yhteen verkkokaupan kanssa.

Vertailuumme nostetuissa kolmessa järjestelmässä on verkkokaupalle kriittiset markkinoinnin automaation ydinominaisuudet: tuote- ja ostotiedot tulevat automaattisesti omasta verkkokaupasta, tehokkaat sähköpostimarkkinoinnin ominaisuudet (esim. unohtunut ostoskori -muistutukset) ja monipuoliset markkinoinnin testausmahdollisuudet.

Ohjelmistot toimivat pilvipalveluina, sekä selaimessa että mobiilisovelluksena. MailChimp, Klaviyo ja HubSpot ovat alansa kärkeen kuuluvia järjestelmiä, joita sadat tuhannet verkkosivut käyttävät − eivätkä ainoastaan muualla maailmassa vaan myös suomalaisten yritysten keskuudessa.

MailChimp

MailChimp yksi maailman käytetyimmistä sähköpostimarkkinoinnin järjestelmistä. Se hakee verkkokaupastasi tuote- ja ostotiedot, jolloin voit muutamalla klikkauksella mainostaa esimerkiksi parhaiten myyviä tuotteitasi, ottaa yhteyden viime aikoina ostoksia tehneisiin tai segmentoida asiakkaita ostohistorian perusteella.

Sen helppokäyttöisellä drag-and-drop -muokkaustyökalulla saa tehtyä oman brändin näköisiä sähköposteja nopeasti. Lisäksi se tarjoaa kirjastollisen erilaisia valmiita sähköpostipohjia.

MailChimp integroituu myös yleisimpiin verkkokauppa-alustoihin ja moniin muihin järjestelmiin kuten Facebook, Instagram ja Google -mainostileihin. Näin voit kohdistaa mainoksia asiakkaillesi ja tehdä mainokset myös suoraan MailChimp-tililtä käsin.

 

MailChimpin työkaluja verkkokauppiaalle

Plussat:

  • Helppous: käytön oppii nopeasti
  • Hinta: vertailukolmikon edullisin. Käyttö on ilmaista kun yhteystietoja on alle 12000 ja sähköposteja lähtee kuussa alle 12000 kpl. Seuraava maksuporras 10$ kuukausihinnallakaan ei päätä huimaa.
  • Ohjeet: MailChimpin sivuilta löytyy valmiit, usein kuvalliset, ohjeet lähes mihin tahansa ominaisuuteen tai ongelmaan liittyen

Miinukset:

  • MailChimp on kahteen muuhun verrokkiin nähden ominaisuuksiltaan simppelein, erityisesti A/B testauksen, raportoinnin ja automaation käynnistyskriteerien eli "triggereiden" yhdistelemisen osalta

Klaviyo

Klaviyo on yksi maailman johtavista verkkokaupoille suunnatuista sähköpostimarkkinoinnin automaation järjestelmistä.  Samoin kuin MailChimp, myös Klaviyo osaa hakea tuote- ja ostotiedot verkkokaupastasi hyödynnettäväksi. Siinä on kuitenkin MailChimpia monipuolisemmat työkalut ja automaatioden ja raportoinnin suhteen. Kohdentamisessa voi hyödyntää myös sivuvierailutietoja, esimerkiksi tuotesivuja, joita henkilö on käynyt katsomassa.

Voit myös esimerkiksi lähettää automaattisen muistutusviestin unohtuneesta ostoskorista niin, että kalliimmat tuotteet unohtaneille lähtee viestissä porkkanaksi alennuskoodi, kun taas pienellä summalla tuotteita valinneille lähtee vain tavallinen muistutus.

Klaviyon parhaimpia puolia ovat valmiit Best Practices -automaatiopohjat. Sen sijaan että joutuisit tekemään kaikki automaatiot itse alusta asti, voit valita valmiiksi tehtyjä ja testattuja automaatioketjuja esimerkiksi tervetuloviesteihin tai hylättyjen ostoskorien muistutuksiin.

Vaikka Klaviyon pääpaino on sähköposteissa, se integroituu hyvin myös Facebookin mainostoimintojen, CRM järjestelmien ja monien muiden ohjelmistojen kanssa. 

 

Klaviyo listaa sivuillaan verkkokauppaan liittyviä segmentointimahdollisuuksia

Plussat:

  • Valmiit automaatiopohjat
  • Monipuoliset työkalut sähköpostien automaatioihin, testaamiseen ja sähköpostimarkkinoinnin kehittämiseen
  • MailChimpiä monipuolisemmat raportit, erityisesti verkkokaupan myyntiluvuissa, ROI:ssa ja listojen vertailuissa

Miinukset:

  • Hinta: Klaviyo on ilmainen 250 kontaktiin asti, mutta sen jälkeen hinnoittelu on selvästi MailChimpia kalliimpi

Hubspot

Kahteen aiempaan järjestelmään verrattuna HubSpot tarjoaa merkittävästi laajemman kirjon markkinoinnin toimenpiteitä. MailChimpin ja Klaviyon kohdalla luetellut kohdennustavat onnistuvat HubSpotissakin.

Sähköposteihin liittyvän automaation ja segmentoinnin lisäksi voit tehdä kaikkien sosiaalisten medioiden julkaisut HubSpotista käsin. Voit luoda nopeasti erillisiä kampanjasivuja ja lisätä verkkokauppaan sisältöä joka näkyy vain, jos sitä selaava ihminen kuuluu tiettyyn kohderyhmään, vaikkapa kanta-asiakkaisiin. HubSpotissa kaikki markkinoinnin toimenpiteet voi tehdä samassa paikassa.

Laajojen markkinoinnin ominaisuuksien lisäksi HubSpottiin sisältyy ilmaiseksi CRM-järjestelmä ja lisenssiä on mahdollista laajentaa myös myynnin automaation puolelle. Tämä on erityisen hyödyllistä verkkokaupalle, jolla on myös B2B-asiakkaita ja omia myyjiä.

MailChimpiin ja Klaviyoon verrattuna HubSpot on jo monimutkaisempi käyttää. Hubspot kuitenkin painii maailman johtavien markkinoinnin automaatiojärjestelmien sarjassa, jossa se on ehdottomasti helppokäyttöisimpien joukossa. 

Myös HubSpotissa on valmiita automaatioketjuja verkkokaupan tarpeisiin

Plussat:

  • Todella monipuolinen, personoinnin ja automaatiot voi rakentaa juuri oman yrityksen tarpeisiin
  • Lähes kaikkea yrityksen markkinointia voi hallita samasta paikasta
  • HubSpot Academyn ilmaiset opetusvideot, ohjeet ja ilmainen tukipalvelu
  • Ilmainen myynnin CRM
  • Yksi maailman johtavista markkinoinnin automaatiojärjestelmistä

Miinukset:

  • Mailchimpiin ja Klaviyoon verrattuna vaikeampi käyttää
  • Hinta: markkinoinnin automaatio-ominaisuudet saadakseen kuukausihinta nousee jo moniin satoihin euroihin. Hubspot tarjoaa kuitenkin startup-yrityksille erillistä alennusohjelmaa. Ohjelman alkuaikana alennus voi olla 90%, josta alennusprosentti vähitellen laskee.

Oli valitsemasi järjestelmän mikä tahansa...

Muista priorisoida aikaa ja keskittymistä uuden järjestelmän käyttöönottoon. Helppokäyttöinenkin it-järjestelmä vaatii opettelua: uusi ja vieras järjestelmä vie aluksi enemmän aikaa, mutta tutuksi tullessaan se alkaa vähitellen säästämään sitä.

Markkinoinnin automaatio vaatii toimiakseen sisältöä, kuten sähköposteja ja sosiaalisen median päivityksiä. Jotta saat automaation käyttöösi, muista varata aikaa myös näiden sisältöjen kirjoittamiselle.

Tärkeintä on pitää tavoite kirkkaana mielessä ja lähteä etenemään sitä kohti pala kerrallaan. Tee ensin valmiiksi yksi automaatioketju ja siirry seuraavaan vasta kun olet saanut edellisen toimintaan. Aloita verkkokauppasi kannalta kriittisimmistä automaatioista ja etene vähitellen pienempiin yksityiskohtiin. Näin vältät puolivalmiita projekteja ja saat tuloksia nopeammin.

Teksti: Silja Patrikainen / Woolman 

Lue myös

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?