Woolman Oy

Vertailu: 3 verkkokauppaan sopivaa markkinoinnin automaatiojärjestelmää

Vertailu: 3 verkkokauppaan sopivaa markkinoinnin automaatiojärjestelmää

Automaation hyödyntäminen verkkokaupan markkinoinnissa voi parhaimmillaan säästää aikaa, helpottaa arkea ja tehostaa toimintoja. Erilaisia järjestelmiä automaatioon on tarjolla lukuisia, mutta vain osa nistä sopii saumattomasti yhteen verkkokaupan kanssa.

Vertailuumme nostetuissa kolmessa järjestelmässä on verkkokaupalle kriittiset markkinoinnin automaation ydinominaisuudet: tuote- ja ostotiedot tulevat automaattisesti omasta verkkokaupasta, tehokkaat sähköpostimarkkinoinnin ominaisuudet (esim. unohtunut ostoskori -muistutukset) ja monipuoliset markkinoinnin testausmahdollisuudet.

Ohjelmistot toimivat pilvipalveluina, sekä selaimessa että mobiilisovelluksena. Omnisend, Klaviyo ja HubSpot ovat alansa kärkeen kuuluvia järjestelmiä, joita sadat tuhannet verkkosivut käyttävät − eivätkä ainoastaan muualla maailmassa vaan myös suomalaisten yritysten keskuudessa.

Omnisend

Omnisend on yksi suosituimmista sähköpostimarkkinoinnin järjestelmistä, joka toimii hyvin yhteen monien eri alustojen kanssa. Omnisendiä voi kokeilla ilmaiseksi 14 päivän pituisella kokeilujaksolla.

Helppokäyttöisellä drag-and-drop -muokkaustyökalulla saa tehtyä visuaalisia sähköposteja nopeasti. Sillä pystyy hakemaan suoraan verkkokaupastasi tuotteita ja yhdistämään näitä sähköpostikampanjoihin. Näihin voi yhdistää myös erilaisia ominaisuuksia, kuten alennuskoodeja ja videoita. Omnisendiltä löytyy myös valikoima valmiita sähköpostipohjia.

Omnisend yhdistämisen eri verkkokauppa-alustojen kanssa voi tehdä automaattisesti. Omnisend integroituu myös moniin järjestelmiin kuten Facebook Messenger, WhatsApp ja Viber.

 Kuva: Omnisend 

Plussat:

  • Ilmainen 14 päivän kokeilu
  • Hinta: Omnisendillä löytyy useampi hinnoittelutaso, joista voi valita omiin tarpeisiinsa sopivan. Eri hinnoittelutasojen mukaan vaihtelee myös järjestelmän sisältävät ominaisuudet. Paketteja löytyy Free, Standard, Pro ja Enterprise.
  • Käyttöönotto: Omnisendin käyttöönottaminen voi helpoimmillaan tapahtua yhdellä klikkauksella suosituimmilla verkkokauppa-alustoilla.

    Miinukset:

    • Sähköpostikampanjoita ei saa suunniteltua yhtä yksityiskohtaisesti kuin joitakin muita sähköpostiratkaisuja, mutta kokonaisuudessaan Omnisend tarjoaa hyvät työkalut

    Klaviyo

    Klaviyo on yksi maailman johtavista verkkokaupoille suunnatuista sähköpostimarkkinoinnin automaation järjestelmistä.  Samoin kuin Omnisend, myös Klaviyo osaa hakea tuote- ja ostotiedot verkkokaupastasi hyödynnettäväksi. Kohdentamisessa voi hyödyntää myös sivuvierailutietoja, esimerkiksi tuotesivuja, joita henkilö on käynyt katsomassa.

    Voit myös esimerkiksi lähettää automaattisen muistutusviestin unohtuneesta ostoskorista niin, että kalliimmat tuotteet unohtaneille lähtee viestissä porkkanaksi alennuskoodi, kun taas pienellä summalla tuotteita valinneille lähtee vain tavallinen muistutus.

    Klaviyon parhaimpia puolia ovat valmiit Best Practices -automaatiopohjat. Sen sijaan että joutuisit tekemään kaikki automaatiot itse alusta asti, voit valita valmiiksi tehtyjä ja testattuja automaatioketjuja esimerkiksi tervetuloviesteihin tai hylättyjen ostoskorien muistutuksiin.

    Vaikka Klaviyon pääpaino on sähköposteissa, se integroituu hyvin myös Facebookin mainostoimintojen, CRM järjestelmien ja monien muiden ohjelmistojen kanssa. 

     

    Klaviyo listaa sivuillaan verkkokauppaan liittyviä segmentointimahdollisuuksia

    Plussat:

    • Valmiit automaatiopohjat
    • Monipuoliset työkalut sähköpostien automaatioihin, testaamiseen ja sähköpostimarkkinoinnin kehittämiseen
    • Monipuoliset raportit, erityisesti verkkokaupan myyntiluvuissa, ROI:ssa ja listojen vertailuissa

    Miinukset:

    • Hinta: Klaviyo on ilmainen 250 kontaktiin asti, mutta sen jälkeen hinnoittelu on kalliimpi kuin Omnisendin Standard paketti.

    Hubspot

    Kahteen aiempaan järjestelmään verrattuna HubSpot tarjoaa merkittävästi laajemman kirjon markkinoinnin toimenpiteitä. Omnisendin ja Klaviyon kohdalla luetellut kohdennustavat onnistuvat HubSpotissakin.

    Sähköposteihin liittyvän automaation ja segmentoinnin lisäksi voit tehdä kaikkien sosiaalisten medioiden julkaisut HubSpotista käsin. Voit luoda nopeasti erillisiä kampanjasivuja ja lisätä verkkokauppaan sisältöä joka näkyy vain, jos sitä selaava ihminen kuuluu tiettyyn kohderyhmään, vaikkapa kanta-asiakkaisiin. HubSpotissa kaikki markkinoinnin toimenpiteet voi tehdä samassa paikassa.

    Laajojen markkinoinnin ominaisuuksien lisäksi HubSpottiin sisältyy ilmaiseksi CRM-järjestelmä ja lisenssiä on mahdollista laajentaa myös myynnin automaation puolelle. Tämä on erityisen hyödyllistä verkkokaupalle, jolla on myös B2B-asiakkaita ja omia myyjiä.

    Omnisendiin ja Klaviyoon verrattuna HubSpot on jo monimutkaisempi käyttää. Hubspot kuitenkin painii maailman johtavien markkinoinnin automaatiojärjestelmien sarjassa, jossa se on ehdottomasti helppokäyttöisimpien joukossa. 

    Myös HubSpotissa on valmiita automaatioketjuja verkkokaupan tarpeisiin

    Plussat:

    • Todella monipuolinen, personoinnin ja automaatiot voi rakentaa juuri oman yrityksen tarpeisiin
    • Lähes kaikkea yrityksen markkinointia voi hallita samasta paikasta
    • HubSpot Academyn ilmaiset opetusvideot, ohjeet ja ilmainen tukipalvelu
    • Ilmainen myynnin CRM
    • Yksi maailman johtavista markkinoinnin automaatiojärjestelmistä

    Miinukset:

    • Omnisendiin ja Klaviyoon verrattuna vaikeampi käyttää
    • Hinta: markkinoinnin automaatio-ominaisuudet saadakseen kuukausihinta nousee jo moniin satoihin euroihin. Hubspot tarjoaa kuitenkin startup-yrityksille erillistä alennusohjelmaa. Ohjelman alkuaikana alennus voi olla 90%, josta alennusprosentti vähitellen laskee.

    Oli valitsemasi järjestelmän mikä tahansa...

    Muista priorisoida aikaa ja keskittymistä uuden järjestelmän käyttöönottoon. Helppokäyttöinenkin it-järjestelmä vaatii opettelua: uusi ja vieras järjestelmä vie aluksi enemmän aikaa, mutta tutuksi tullessaan se alkaa vähitellen säästämään sitä.

    Markkinoinnin automaatio vaatii toimiakseen sisältöä, kuten sähköposteja ja sosiaalisen median päivityksiä. Jotta saat automaation käyttöösi, muista varata aikaa myös näiden sisältöjen kirjoittamiselle.

    Tärkeintä on pitää tavoite kirkkaana mielessä ja lähteä etenemään sitä kohti pala kerrallaan. Tee ensin valmiiksi yksi automaatioketju ja siirry seuraavaan vasta kun olet saanut edellisen toimintaan. Aloita verkkokauppasi kannalta kriittisimmistä automaatioista ja etene vähitellen pienempiin yksityiskohtiin. Näin vältät puolivalmiita projekteja ja saat tuloksia nopeammin.

    Teksti: Silja Patrikainen / Woolman 

    Lue myös

    Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?