Woolman Oy

Minne verkkokauppiaan aika katoaa? Kehitä ajankäyttöäsi ja keskity myynnin kasvattamiseen

Minne verkkokauppiaan aika katoaa? Kehitä ajankäyttöäsi ja keskity myynnin kasvattamiseen

On tilinteon aika. Olen Woolmanilla auttanut 57 eri verkkokauppaa ja verkkokauppiaita kuudesta eri maasta. Joukkoon mahtuu erilaisia kauppiaita, tuotteita ja tavoitteita.

Yhteistä näille verkkokauppiaille on kuitenkin kohtuuttomat haasteet ajanhallinnassa. Aina on liian kiire ja aina etenkin myyntiä tukevat toimet jäävät tekemättä. Karrikoiden voisikin sanoa, että oheistoimintoihin ja palavereihin käytetään rutkasti aikaa. Miksi myynnin kasvattaminen ja kerätyn datan analysointi jäävät paitsioon?

Vastaus kysymykseen on orjallisen selkeä. Ihmiset eivät ole tyhmiä, mutta ihmiset tekevät tyhmiä. Verkkokaupan kulttuuri on vielä rakentumassa ja monilla kauppiailla tausta toimialan parissa on useasti lyhyt. Tämä tarkoittaa sitä, että käytännöt tekemiseen ovat jalostuneet muualla. Pienemmät toimijat tekevät monesti töitä kuin verkkokauppa olisi yksi kivijalkamyymälä. Isommat taas ottavat korporaation jäykät toimintatavat liiankin kirjaimellisesti.

"Antaa kaikkien kukkien kukkia" oli ensimmäisen verkkokauppatyöpaikkani omistajan motto 11 vuotta takaperin. Siihen aikaan verkkokauppa oli isolle yleisölle julkinen naurunaihe ja vitsi. Maailma on muuttunut. Myös toimintatapojen kuuluu muuttua.

Jos töiden tekeminen on mukavan leppoisaa ja rentoa, pitäisi olla huolissaan. Nopeimmin kasvavien verkkokauppojen taustalla olevat tiimit laittavat itseään koville joka päivä. Tavat tehdä töitä voidaan laittaa uusiksi sprinttien välillä ja ihmisiä sijoitellaan erilaisiin rooleihin hyvin ketterästi.

Voiko ihminen muuttua?

Kannustan aina pienempiä kauppiaita ja tiimejä muuttamaan rohkeasti omaa toimintaansa. Pienemmän toimijan etuna on ketteryys ja mahdollisuus kokeilla erilaisia tapoja toimia. Aikaa on tiimalasissa vain yhdenlaista, mutta kyseistä aikaa voi käyttää monin tavoin. Ohjesääntönä kannattaa miettiä kaupan myyntiin vaikuttavia tekijöitä. Yleensä kyseessä on selkeitä kokonaisuuksia, joita tulisi kehittää yksitellen – ei siis kaikkia kerralla tai joka toista pikkuisen sieltä täältä.  

Korporaatioiden hellässä huomassa olevat ovat perinteisesti omituisessa välitilassa käytännön verkkokaupan tekemisen ja raportoinnin välillä. Tunnistetaan, että verkkokaupan myynnin kehittäminen vaatisi kädet savessa toimenpiteitä, mutta kirosanaksi muodostuvat erilaiset taloudelliset raportit. Raporttien laatimiseen, selittämiseen, korjaamiseen ja esittämiseen menee kohtuuttomasti aikaa. Varsinkin, kun raportointi ei suoranaisesti edistä kyseistä liiketoimintaa.

Se on kuin ampuisi itseään jalkaa ja vielä kaatuisi muurahaispesään.

Tottelemattomuuteen ei voi kannustaa, mutta yliraportointi on eräs vakavimmista verkkokaupan kasvun esteistä. Se on kuin ampuisi itseään jalkaa ja vielä kaatuisi muurahaispesään. Maailmalla yhä useammat suuryritykset ovat häkeltyneet verkossa tapahtuvista myyntiluvuista ja muuttaneet tiettyjä sisäisiä raportointimenetelmiä verkkokaupan osalta. Kun suurin puro tulvii ääriään myöten, tulisi vahvistaa reunoja padon rakentamisen sijaan.

Ihminen itsessään on veikeän muuntautumiskykyinen otus. Kaksi vuotta sitten toimme asiakkaillemme verkkokaupan maksetun asiakashankinnan tueksi sprint-mallin, joka toi selkeyttä ja tehokkuutta asiakashankintakampanjoiden testaamiseen. Tulokset ovat vakuuttavia ja parasta koko mallissa on sen saama palaute. Malli on tuonut erilaisen tavan tehdä töitä. Lyhyessä ajassa saa aikaa enemmän kuin normaalisti ja paremmin tuloksin. Mahdotonta? Ei suinkaan, vaan tehokasta ajankäyttöä.

Ensimmäiset askeleet onnistumiseen?

Yksi hyvä tapa on listata käytännössä verkkokaupan myyntiin vaikuttavia tekijöitä ja myös kartoittaa sitä, miksi asiakkaat asioivat omassa verkkokaupassa? Toinen askel on sen oman tekemisen visualisoiminen. On silmiä avaava tapa listata viikon saavutukset ja sen jälkeen tarkastella niitä kriittisesti. Jos saavutukset jäävät napin värin vaihtamiseen, palavereihin ja Google Analyticsin etusivun lataamiseen on vakavan mietinnän paikka. 

Olemme auttaneet asiakkaitamme ajanhallinnan kehittämisen osalta viime kesästä alkaen. Tarjoamme tehokkaita työnkaluja ajanhallinnan kehittämiseen jakamalla menestyneiden kauppiaiden oppeja. Nämä on rakennettu workshopien yhteyteen, jotka ovat pelillistetty tehokkuuden saavuttamiseksi. Tulokset ovat olleet vakuuttavia ja näiden yksiköiden tapa tehdä töitä on kiepsahtanut ympäri.

Yksilöiden vastuu on kasvanut ja esimiesten roolit ovat muuttuneet käytännönläheisemmiksi. Parasta on se, että toimintaa ohjaa verkkokaupan myynti ja asiakaskokemuksen parantaminen. Ylimääräiset palaverit ovat historiaa ja kommunikaation tueksi on otettu tehokkaimpia saatavilla olevia viestintämenetelmiä. Kukaan ei myöskään valita enää kiireestä, vaikka samalla resurssimäärällä myydään enemmän. Prosessit toimivat ja asioita tehdään viisaammin.

Tarvitsetko apua verkkokaupan ajanhallinnan kehittämiseen? Tutustu palveluumme ja tartutaan härkää sarvista yhdessä.

Mikko Rekola, lead growth hacker / Woolman

 

Lue myös: 

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?