Woolman Oy

Onko orgaanisten postausten aika ohi verkkokauppiaalle?

Onko orgaanisten postausten aika ohi verkkokauppiaalle?

Yhä useampi verkkokauppias on lopettanut orgaanisten postausten tekemisen Facebookiin, osa myös Instagramiin. Ne tavoittavat paljon aiempaa vähemmän yleisöä. Tästä on seurannut närkästyminen ja väsynyt puuskahdus. Onko tilanteeseen turhautuminen kuitenkin turhaa?

Trendi on ollut havaittavissa jo viimeisen reilun vuoden aikana. Se pohjautuu useimmissa tapauksissa yksinkertaiseen väärinymmärrykseen ja siitä seuraaviin turhan voimallisiin toimenpiteisiin.

Muutama vuosi sitten etenkin Facebookiin yritettiin kerätä suurta tykkääjämassaa kaupan sivuille. Tykkääjille jaettiin erilaisia postauksia tuotteisiin. Ahkerimman käyttivät postauksia myös viestimään kaupan arvoista ja arjesta. Asiakkaita tavoitti helposti ja monet pöhköt kilpailut saivat aikaan ilmaiselta tuntuvaa näkyvyyttä, josta pystyi leipomaan myyntiä. 

Elettiin syksyä 2016 kun vanhojen kikkojen aika alkoi olla ohi. Orgaanisten postausten näkyvyys alkoi hiipua, ainoastaan maksulliset teot saavuttivat toivotun yleisömäärän. Verrattaessa nyt tehtyjä orgaanisia postauksia ”vanhaan hyvään aikaan”, näyttää esimerkiksi tavoitettujen ihmisten lukumäärä kehnolta.

Analyysit suoritetaan kuitenkin yhä useammin pohjautuen pelkkään tavoitettuun numeraaliseen massaan tai saatuihin klikkauksiin. Vähemmän klikkauksia on tällä logiikalla huonompi kuin enemmän. Olisi kuitenkin syytä käyttää malttia klikkausten laadun analysointiin määrän sijaan.

Laatu ennen määrää

Mikäli käytät kauppaan johtavissa linkeissä UTM-koodeja ja analysoit orgaanisten postausten generoimaa liikennettä, olet varmasti jo yllättynyt positiivisesti!

Kaivelin itse hiljattain kymmeniä tuoreita orgaanisia postauksia. Vaikka ne tavoittavat merkittävästi vähemmän ihmisiä kuin aiemmin, tuottavat ne edelleen paljon hyvää! Tutut asiakkaat ovat edelleen kiinnostuneita kuulemaan lisää luottokaupastaan. Osa asiakkaista eksyy kaupan Facebook-sivuille myös muualta kuin uutisvirran mainoksista, esimerkiksi Googlesta.

 Mistä verkkokaupan kävijämassa oikein muodostuu?

Hyvin tehdyistä orgaanisista postauksista omalaatuisella sisällöllä saa edelleen kauppaan potentiaalisia asiakkaita, jos sisältö onnistuu pysäyttämään ihmisiä.

Mikäli kauppa on kunnossa, syntyy näistä edelleen myyntiä. Vaikka näiden sessioiden määrä ei enää yltäisi huippuvuosien tasolle, yllättyy moni kauppias orgaanisen liikenteen potentiaalista. Keskeistä olisikin keskittyä tämän liikenteen mittaamiseen. Monesti pieni määrä laadukasta liikennettä voi olla myynnillisesti arvokasta. 

Monet tuskailevat sisällöntuotannon kalleuden kanssa. Toisaalta lähes kaikki tekevät jotain maksettua sisältöä. Ovelimmat käyttävät maksulliseen asiakashankintaan hyödynnettävästä materiaalista osaa myös orgaanisella puolella. Näin samaa materiaalia voi hyödyntää useita kertoja ja tuottaa suhteellisen kivuttomasti erilaista sisältöä pienillä twisteillä eri tarpeisiin.

Oletko siis ollut allapäin aivan turhaan?

Ennen hätäisiä johtopäätöksiä kannattaa syventyä linkillisten postausten tarjoaman liikenteen laatuun ja verrata näitä vierailuja esimerkiksi maksettujen mainosten liikenteeseen. Vielä tänäkin päivänä säännöllinen postausrytmi myös Facebookin puolelle on pätevä keino kerätä kauppaan lisää kävijöitä ja aktivoida potentiaalisia asiakkaita takaisin kaupan uumeniin.

Oletko tietoinen liikenteesi laadusta? Ota yhteyttä ja autamme!

 

Teksti: Mikko Rekola
Growth hacker / Woolman 

 

Lue myös

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?