Woolman Oy

Suunnittele, inspiroidu ja tulkitse! Näin menestyvät verkkokauppiaat käyttävät aikansa

Suunnittele, inspiroidu ja tulkitse! Näin menestyvät verkkokauppiaat käyttävät aikansa

Arkiset kysymykset alkavat usein sanoilla mitä, miksi ja miten. Jotta jatkossakin näihin kysymyksiin saisi mielekkäitä vastauksia, kokosin yhteen kokemuksiani menestyvien verkkokauppiaiden rutiineista.

Tee toimintasuunnitelma, mutta säilytä reagointikyky

Verkkokauppiaiden tavoitteet ovat usein samanlaisia. Jokainen tahtoo saada aikaiseksi myyntiä ja lisää kasvua. Menestyvillä verkkokauppiailla on selkeä toimintasuunnitelma. Suunnitelma ulottuu useiden viikkojen ajanjaksolle. Kauppiaat ovat kuitenkin valmiita ja kyvykkäitä joustamaan suunnitelmasta tarpeen tullen ja tekemään muutoksia lennosta.

Suosittelenkin tekemään toimintasuunnitelman! Tee suunnitelma seuraavalle puolelle vuodelle siten, että jokaiselle viikolle on oma teemansa. Kun yksi teema päättyy, toinen alkaa. Suunnitelman avulla takaat, että verkkokaupassa on jatkuvasti enemmän tai vähemmän säpinää.

90 päivän kehityssykli

Ota suunnitelmassa huomioon myös verkkokaupan kehittäminen isompana kokonaisuutena. Suunnitelmien on kuitenkin hyvä viedä eteenpäin koko kauppaa, eikä vain perustua hetkellisiin kampanjoihin. Suosittelen 90 päivän aikajännettä. Tarpeeksi pitkä aika mahdollistaa yhden ison kehitystavoitteen tarkastelun. Tavoite voi toki pitää sisällään useita eri toimenpiteitä, jotka vievät kohti päätavoitetta.

Tee suunnitelma seuraavalle puolelle vuodelle siten, että jokaiselle viikolle on oma teemansa.

Yksi isompi tavoite voi olla esimerkiksi verkkokaupan konversioprosentin parantaminen. Tätä tavoitetta varten tarvitaan pidempi aikajänne. Näin voidaan paremmin nähdä, onko tehdyistä toimenpiteistä ollut todella hyötyä. Kun verkkokauppaa kehitetään, se vaatii suunnittelua, selvitystä, keskusteluja, toteutusta sekä kehitetyn asian mukaan ottamista arjen rutiineihin eli oppimista ja käyttöönottoa.

Jatkuva uuden oppimisen halu

Olen havainnut, että niitä verkkokauppiaita, jotka saavuttavat kasvua muita nopeammin, yhdistää samanlainen asenne ja suhtautuminen verkkokaupan ylläpitoon. Heissä on yhteistä oppimisen halu ja positiivinen asenne.

He uskaltavat visioida ja kertoa tavoitteistaan, mutta heillä on myös taito pyytää rohkeasti apua ja kysyä, miten jokin asia kannattaa toteuttaa. He uskaltavat kokeilla uusia asioita. He ymmärtävät, että verkkokauppa on jatkuvaa testaamista ja näin ollen he uskaltavat myös epäonnistua. Epäonnistuminen ei heitä kuitenkaan lannista, vaan he testaavat ja kokeilevat uudestaan edellisen testin päätyttyä. Asioita ei nähdä mustavalkoisina, vaan monen asian tekijänä.

Resursoi aikaa inspiraatioon

Verkkokauppiaan arjessa aika on kortilla ja arvokasta tietoa olisi ympärillä napsittavaksi vaikka kuinka paljon – uutta kun olisi hyvä oppia koko ajan. Neuvon keskittymään jo verkkokauppiasuran alkutaipaleella siihen, että aikaa jää kehittää itseä. Järjestä itsellesi sellainen ympäristö ja itselle sopiva tapa verkostoitua, joiden avulla saat inspiraatiota.

Menestyvät verkkokauppiaat tulkitsevat lukuja ja viettävät keskittyneesti aikaa verkkokaupassa. Verkkokaupan toimivuus on hyvä testata päivittäin. Käytä kauppaa puhelimellasi ja klikkaile eri osioita: selaa sisältösivuja, lisää tuotteita ostoskoriin, testaa ostoskorin toimivuutta, varmista maksuputken toimivuus…

Kehittyvät verkkokauppiaat haluavat tietää, mitä he voivat tehdä seuraavaksi paremmin ja näin ollen jatkuva palaute yleisöltä tai analytiikan kertoma data on keskeisessä asemassa. Mitä enemmän olet läsnä kaupassasi asiakkaillesi, sitä enemmän saat arvokasta palautetta kauppasi kehittämisestä.

Älä vain katso lukuja, tulkitse niitä 

Verkkokaupan kehittämistä varten on olemassa lukuisia erilaisia analytiikkasovelluksia. Menestyvät verkkokauppiaat ottavat kaiken irti tällaisista sovelluksia päivittäin tai viikoittain. Lisää verkkokaupan lukujen lukemisesta tässä artikkelissa.

Ei ole kuitenkaan mielekästä katsoa ja seurata dataa, jos et varaa aikaa sen tulkitsemiseen peilaten tavoitteitasi. Mieti yksin tai yhdessä verkkokauppasi keskeisimmät mittarit.

analytics

Shopifyn oma dashboard on hyvä työkalu. Se antaa sinulle nopealla vilauksella kuvan siitä, mikä on päivän, viikon, kuukauden tai vuosineljänneksen trendi. 

Verkkokaupan analytiikka antaa vastauksia, mutta lukuja täytyy osata tulkita oikein ja niitä kannattaa tarkastella eri aikajänteillä. Riippuen mikä kysymyksesi on, peilaa ja hae vastauksia oikealla aikajänteellä.

Kertaus! Mitä menestyvät verkkokauppiaat tekevät?

  • Tee tavoitesuunnitelma: Pyri kohti tavoitetta, testaa, uskalla epäonnistua, kokeile uudelleen

  • Tarkista mainoskampanjoiden budjetti aika ajoin ja uskalla päästää irti tehottomista kampanjoista
  • Varaa aikaa inspiroitua, oppia ja verkostoitua

  • Analysoi ja tulkitse kauppasi lukuja

Pinja Kuitunen, Customer success manager / Woolman

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?