Woolman Oy

Muista: Testing is not failing – Ota testaaminen osaksi verkkokaupan arkea

Muista: Testing is not failing – Ota testaaminen osaksi verkkokaupan arkea

Verkkokauppiaiden puheessa jatkuvasti esiintyvä testaaminen ja sen monimutkaisuus epäilyttävät varsinkin uudempia verkkokaupan pariin eksyviä. A/B-testaamisesta on saatu aikaiseksi melkein saavuttamaton mörkö, joka on aiheeseen vihkiytyneiden insinöörien itseoikeus. Jos vähemmän teknisesti orientoitunut verkkokauppias edes ääneen miettii kaupassa testaamista, on hänelle luvassa ulkopuolelta enemmän keppiä kuin porkkanaa. Testaaminen kun on vaikeaa ja jokin voi mennä rikki. Onko todella näin?

Parasta aloittaa aivan alusta. Itse A/B-testaamisella tarkoitetaan verkkokaupan yhteydessä sitä, että esimerkiksi kaupasta on olemassa kaksi erilaisen ulkoasun omaavaa versiota. Kauppias haluaa testata mahdollisimman aukottomasti, kumpi versioista on parempi. Kaupan liikenteestä puolet ohjataan toiseen versioon ja toinen puoli toiseen. Lopulta tulkitaan tuloksia, yrittäen ymmärtää kumpi versioista on parempi ja mahdollisesti vielä miksi?

Testaaminen ei kuitenkaan rajoitu itse kaupan puolelle, vaan itse asiassa koko verkkokauppatyö on yhtä testaamista. Testaamista tulisi tehdä esimerkiksi asiakashankinnan ja sähköpostinautomaation puolella. Monille onkin tuttua testata sähköpostien osalta kahta erilaista otsikkoa. Tämä on hyvä lähtökohta testaamiseen, mutta verkkokaupan puolella testit ovat monesti astetta monimutkaisempia.

Nollaa ympäristö ja ripaus rohkeutta

Tärkeintä olisi ymmärtää, mitä ollaan mittaamassa ja selvittämässä. Esimerkiksi kaupan puolella tapahtuviin testeihin tulisi aina valmistautua. Ne tulisi myös ajoittaa ajankohtiin, jolloin kaupassa ei ole esimerkiksi käynnissä muita muutoksia tai isoja kampanjoita, jotka voivat aiheuttaa testien tuloksiin mahdollisia mittausvirheitä. 

Mitataan oletuksena yhtä asiaan kerrallaan. On keskeistä ymmärtää testaamisen ydin: testataan aidoilla verkkokaupan kävijöillä ja asiakkailla. Asiakkailla testaaminen kuulostaa maallikon korvaa vaaralliselta toiminnalta. Monesti kauppias tekee johtopäätöksen, että jokin voi mennä pieleen ja jatkaa samalla logiikalla. Testi jää pöytälaatikkoon ja kauppa jatkuu kuten ennenkin.

Testaaminen vaatii kieltämättä kaupan parissa työskenteleviltä tiettyä uhkapelaajilta tuttua luonteenpiirrettä. Pitää löytyä rohkeutta ja ymmärtää, että valtaosa testeistä ei lopulta pääty kuten ehkä itse haluaisi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että testit olisivat turhia. Päinvastoin! Jokainen testi on arvokas, sillä vain testaamalla voi todentaa omia hypoteesejasi. Testaaminen voi myös säästää rahaa, sillä pieni muutos esimerkiksi kaupan rakenteeseen on edullisempi toteuttaa kuin koko kaupan myllääminen uuteen uskoon.

Monesti verkkokauppias kuvittelee tietävänsä mitä asiakkaat haluavat. Tunne on petollinen ja parhaimmillaan vaarantaa kasvun mahdollisuudet. Kuvittelun sijaan oikea toimenpide olisi testata oletuksia testien avulla ja täten muodostaa parempi kuva siitä mitä asiakkaat oikeasti haluavat. Tämä vaatii käytännön maailmassa usein useampia erilaisia testejä ja monesti myös kauppiaan tiimin kanssa sisäistä keskustelua.

Innostu ja testaa

Monesti pienempiä kauppiaita lannistetaan turhaan, että testaaminen on vain isoille verkkokaupoille. Lyömäaseena käytetään kaupan vähäistä liikennettä tai sitä tosiasiaa, että kauppiaalla ei ole koulutusta aiheeseen. Ensimmäinen pitää osittain paikkaansa, mutta käytännössä jo itse testejä rakentaessa oppii paljon uusia asioita. Toki tilastollinen merkittävyys on tärkeää ja se, että testien tulokset ovat mahdollisimman luotettavia. Väärinymmärrykset ja tulosten huolimattomat tulkinnat voivat johtaa vääriin jatkotoimenpiteisiin. 

Testaamisen saaminen osaksi kaupan työntekijöiden arkea on kuitenkin jo itsessään erittäin tavoiteltava asia. Testaamisen avulla voi hahmottaa verkkokaupan arkea paremmin. Monet testaamisen parissa aloittaneet ovat todenneet, että nyt kaupan merkityksellisten asioiden ymmärtäminen on helpompaa ja näin ollen osaa keskittyä kaupan kehittämisessä oikeisiin asioihin. 

Jos kaupan puolella testaaminen tuntuu hankalalta tai monimutkaiselta, olisi testausta hyvä kokeilla ensiksi asiakashankinnan puolella. Isot verkkokaupat käyttävät mainoskampanjoissa vaihtoehtoisia, toisistaan eroavia mainoksia. Maanantaina voit nähdä kampanjan mainokset mustalla taustalla ja tiistaina eteen ilmestyy erilainen mainos oranssilla taustalla. Tämän tulisi olla osa jokaisen verkkokauppiaan arkea. Harvemmin on liian kiire kehittää toimintaa ja optimoida asiakashankintaa!

Älä lannistu. Jatka kohti aurinkoa!

Miksi testata? Testaamista ei tehdä itseä tai tiimin oppineinta insinööriä varten. Testejä tehdään vain ja ainoastaan maksavia asiakkaita varten. Näin voidaan ymmärtää mahdollisimman hyvin asiakasta ja heidän käyttäytymistään. Asiakkaista oppiminen tulisi olla jokaisen kauppiaan keskiössä – oli toimiala mikä tahansa. 

Jatkuva uteliaisuus ja halu palvella yleensä korreloivat kaupan kasvaneen konversion kanssa. Testaaminen tulisi näin saada osaksi jokaisen verkkokaupan parissa toimivan dna:ta. Testaava ja kokeileva kulttuuri johtaa usein parempiin tuloksiin niin kaupassa, asiakashankinnassa kuin kaikessa asiakkaan kanssa käytävässä kommunikaatiossa.

Tarvitsetko apua A/B-testien suunnittelun tai toteutuksen kanssa? Vai kaipaatko vain sparrausta, miten ottaa seuraavat askeleet testauksen kanssa? Ota rohkeutta yhteyttä! Anna meidän auttaa ja testataan yhdessä!

Mikko Rekola, Lead growth hacker / Woolman

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?