Woolman Oy

Miksi kannattaa blogata? Verkkokauppias, nauti bloggaamisen hyödyistä

Miksi kannattaa blogata? Verkkokauppias, nauti bloggaamisen hyödyistä

Miksi ryhtyä bloggaamaan verkkokaupassa? Bloggaamiseen verkkokaupassa on monta motiivia. Mikä sopii sinun liiketoiminnallesi?

Tämä kirjoitus on ensimmäinen osa artikkelisarjaa, joka käsittelee Shopifyn blogitoiminnallisuuksien hyödyntämistä. Alta voit oikaista halutessasi seuraaviin osiin:

Miksi bloggaisin?

On olemassa monia eri motiiveja kirjoittaa blogia verkkokaupan yhteydessä. Osa kauppiaista rakentaa verkkokauppansa brändin ja yrityksen ulkoisen viestinnän, jopa mainonnan, blogin varaan. Toiset haluavat käyttää artikkeleita asiakaspalvelun tukena tai keinona tarjota asiakkaiden tueksi vinkkejä tuotteiden valintaan. Tällaisia tekstejä voivat olla esimerkiksi asiantuntijoiden ja asiakkaiden tekemät tuotearviot.

Vinkkejä ja ohjeita omille potentiaalisille ja hankintansa jo tehneille asiakkaille voi antaa myös reseptien tai käyttö- ja kierrätysvinkkien avulla. Kierrätysvinkeistä kirjoittamalla voit esimerkiksi erottautua kilpailijoista ja osoittaa verkkokauppasi toimivan vastuullisesti. Lue blogistamme vinkkejä verkkokaupan ympäristövaikutusten pienentämiseen.

Huomaathan, että blogin ei välttämättä tarvitse löytyä nimellä blogi verkkokaupasta. Se voi olla vaikkapa nimellä reseptit, uutiset, ajankohtaista. Verkkokauppojen blogi-ominaisuuden käyttäminen ei siis suoraan tarkoita perinteisen blogin kirjoittamista.

Mitä hyötyä blogista on?

  • Blogi voi lisätä kaupan luotettavuutta tai uskottavuutta
  • Blogin avulla voi kasvattaa kumppaniverkostoa
  • Se voi auttaa sitouttamaan asiakaskuntaa
  • Blogilla voi parantaa verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä linkittämällä sivuston sisältöjä oikeaoppisesti ristiin

 

Onko bloggaaminen vaikeaa?

Mielipiteitä lienee yhtä monta kuin on kirjoittajia. Mikäli kirjoittaminen ei tule sinulle luonnostaan, voit aina kysyä apua vaikkapa toimialasi asiantuntijoilta. Voit esimerkiksi pyytää heitä arvioimaan myymiäsi tuotteita.

Helpoin tapa aloittaa Shopifyn sisäänrakennettujen blogitoiminnallisuuksien hyödyntäminen on ajankohtaispalsta, jonka avulla yhdessä muiden kanavien kanssa, tiedotat asiakkaille ajankohtaisista asioista. Tiedotettavia asioita voivat olla lähestyvä sesonkimyynti tai juhlapyhien vaikutus verkkokauppaasi. Muista kuitenkin, että pelkällä ajankohtaispalstalla ei myyntiä vielä kasvateta, mutta pienestä on hyvä aloittaa.

Kannattaa myös varautua siihen, että blogin kirjoittaminen ja ylläpitäminen vaatii aikaa ja resursseja. Blogin ylläpitämiseen kannattaa olla suunnitelma pidemmälle aikavälille.

Tärkeää on siis miettiä, mikä oman blogin tarkoitus ja päämäärä on. Tämän lisäksi blogin tietojen on hyvä olla ajan tasalla ja sisällön säännöllisesti päivitettyä. Säännöllisten päivitysten tekeminen lisää blogisi luotettavuutta, kun sisältöä julkaistaan tasaisesti.
 

Lue myös: 

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?