Woolman Oy

Markkinoinnin automaatio − Näin hyödynnät sitä verkkokaupassa

Markkinoinnin automaatio − Näin hyödynnät sitä verkkokaupassa

Verkkokauppojen huiput, kuten Amazon, oppivat nopeasti asiakkaidensa tarpeet ja osaavat ihmeen hyvin tarjota juuri sitä mitä olit etsimässäkin. Sen sijaan että uusimmassa sähköpostiviestissä mainostettaisiin tavaraa, joka kiinnostaisi lähinnä isääsi, löydät tuotteita joita voisit harkita ostavasi.

Seuraavan tilauksen jälkeen sähköpostiisi kilahtaa kiitokseksi alennuskuponki saman sarjan tuotteisiin. Ilman markkinoinnin automaatiota asiakaskokemuksesi olisi kuitenkin hyvin erilainen. Personoidun viestinnän tekeminen isolle joukolle ihmisiä olisi mahdotonta, sillä se vaatisi valtavan määrän henkilöstöä.

Verkkokaupan ei kuitenkaan tarvitse olla Amazonin kokoluokkaa hyötyäkseen markkinoinnin automaatiosta. Myös monet pienistä verkkokauppa-asiakkaistamme käyttävät sitä aktiivisesti ja hyötyvät siitä suuresti. 

Tässä blogissa:

  1. Kerromme tiivistetysti mitä markkinoinnin automaatio on ja mitä se ei ole
  2. Listaamme 4 markkinoinnin automaation ominaisuutta, joita jokaisen verkkokauppiaan kannattaisi hyödyntää
  3. Näytämme esimerkkejä omien asiakkaidemme markkinoinnista

Mitä on markkinoinnin automaatio?

Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan ohjelmistoa, jolla automatisoidaan toistuvia markkinoinnin tehtäviä (esim. sähköpostiketjuja, sosiaalisen median päivityksiä), tehdään monikanavaista viestintää, sekä mitataan ja kehitetään tuloksia analytiikan avulla. Markkinoinnin automaation avulla potentiaalisista asiakkaista jalostetaan asiakkaita ja vähitellen erittäin tyytyväisiä asiakkaita, tarjoamalla personoitua, juuri häntä kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä.

Automaatioketju eli workflow on sarja markkinointiviestejä, esimerkiksi sähköposteja, jotka ketjussa ajastetaan tapahtumaan tietyin väliajoin tai asetetaan käynnistymään asiakkaan käyttäytymisen perusteella. Näin sinun tarvitsee vain valmistella automaatioketjussa lähetettävä sisältö ja asettaa ajastukset, sen jälkeen automaatio käynnistää toimenpiteet kaikille asiakkaille, jotka nyt tai tulevaisuudessa vastaavat asettamiasi kriteerejä.

On silti muistettava, että markkinoinnin automaatio − niin kuin mikään muukaan it-järjestelmä − ei pyöri itsekseen. Se ei siis korvaa markkinointitiimiä tai -toimistoa, sillä sähköpostit joutuu edelleen kirjoittamaan ihminen. Se kuitenkin vapauttaa aikaa yksinkertaisista mutta aikaavievistä tehtävistä itse myynnin kasvattamiseen.

Shopifyissa on valmiita sähköpostiautomaatioita verkkokaupan perustoimintoihin

4 tapaa markkinoinnin automaation hyödyntämiseen verkkokaupassa

1. Tee hyvä ensivaikutelma tervetuloviestillä

Ensivaikutelman luomiseen on vain yksi mahdollisuus. Kun asiakas liittyy uutiskirjeen tilaajaksi, hyödynnä tilaisuus lähettämällä hänelle automaattinen sähköposti, jossa kiitetään liittymisestä ja kerrotaan mitä viestintää hän tulee saamaan (esim. kuinka usein, minkälaista sisältöä). Tervetuloviesti on yksi parhaista tavoista esitellä brändiäsi ja rakentaa asiakassuhdetta uusien tilaajien kanssa.

Uutiskirjeen tilaajien kerryttäminen on tärkeää, sillä sähköposti on yksi eniten kauppaa tuottavista markkinointikanavista. Salesforcen raportin mukaan yksi dollari, jonka verkkokauppa sijoittaa sähköpostimarkkinointiin, tuottaa keskimäärin 38 dollaria myyntiä.

“1$ sähköpostimarkkinoinnissa tuottaa keskimäärin 38$ myyntiä”

2. Käännä hylätyt ostoskorit myynniksi

Seitsemän ihmistä kymmenestä hylkää ostoskorinsa verkkokaupassa. Ei siis ole ihme, että hylätyn ostoskorin sähköpostiautomaatiota pidetään yhtenä tärkeimmistä verkkokaupan markkinoinnin automaatioketjuista. Syitä hylkäämiseen on monia. Ajankohta ei ehkä ollut oikea tai ostotapahtumassa oli ongelmia. Tilanne voi kuitenkin vielä kääntyä kaupaksi, kun asiakasta muistutetaan kesken jääneistä ostoksista. Hän on kävellyt ostopolkuaan hyvin lähelle maalia, joten hän on todennäköisesti kiinnostunut kaupastasi jatkossakin.

Hylätty ostoskori pystytään pelastamaan todennäköisemmin, jos siihen reagoidaan nopeasti. Automaattinen sähköposti lähtee asiakkaalle kun asia on vielä tuoreena mielessä. Jos asiakas ei siltikään palaa ostoskorinsa luokse, voidaan hänelle lähettää automaattisesti esimerkiksi alennuskuponki. 

Asiakkaamme Hiusextra lähettää persoonallisen viestin ostoskorinsa unohtaneille.

 

3. Palkitse parhaat asiakkaasi

Uskollisten asiakkaiden merkitys liiketoiminnan kasvulle tuskin on kenellekään uutta. Sitoutuneiden asiakkaiden valikoiminen muiden joukosta ja kanta-asiakasohjelman ylläpitäminen manuaalisesti on kuitenkin työlästä. Markkinoinnin automaatio tarjoaa uusia työkaluja asiakasuskollisuuden kehittämiseen ja asiakassuhteen syventämiseen. Ohjelmiston voi asettaa seuraamaan asiakkaiden ostohistoriaa ja käyttäytymistä. Sen perusteella ohjelmaan kutsuttavia asiakkaita voi poimia automaattisesti.

Myös kanta-asiakkaiden palkitsemista voi automatisoida. Esimerkiksi kanta-asiakkaan tekemä yli 100€ osto tai tuotearvion kirjoittaminen käynnistää automaattisen alennuskupongin lähetyksen sähköpostilla.

4. Tavoita vähemmän sitoutuneet asiakkaasi

Aktiivisten asiakkaiden palkitsemisen lisäksi on tärkeä muistaa myös niitä, jotka eivät ole hetkeen reagoineet viesteihisi tai vierailleet verkkokaupassasi. Palaavat asiakkaat ovat verkkokaupalle arvokkaita, sillä he tuovat enemmän myyntiä kuin uudet asiakkaat.

Voit asettaa markkinoinnin automaation tunnistamaan esimerkiksi asiakkaat, jotka eivät käyneet kaupassasi viimeisen kuukauden aikana tai uutiskirjeesi tilaajat, joilta on jäänyt vähintään viisi edellistä viestiä avaamatta. Heitä voi kannustaa tulemaan takaisin esimerkiksi ilmaisilla toimituskuluilla.

Joskus pelkkä osuva muistutus riittää. Asiakkaamme Dick Johnson on muotoillut kekseliään viestin, jolla parturissa vierailleita muistutetaan uuden ajan varaamisesta automaattisesti neljä viikkoa edellisen leikkuun jälkeen.

 

Osuva tekstiviesti lähtee asiakkaalle juuri oikeaan aikaan.

 

Tunne asiakkaasi paremmin ja kehitä markkinointiasi

Markkinoinnin automaation avulla saat paljon tietoa asiakkaidesi kiinnostuksista ja markkinointitoimenpiteidesi tuloksista. Tietoa hyödyntämällä voit oppia tuntemaan asiakkaasi paremmin.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmissä on hyvät analytiikkaominaisuudet ja ne on tehty testaamista ja oppimista varten. Näin voit kokeilla mikä toimii parhaiten sinun asiakaskunnallesi. Näin seuraava testi saa jo paremmat tulokset ja markkinointisi teho paranee testauksen myötä jatkuvasti.

Muista aina keskittyä siihen, mikä tuo aidosti arvoa asiakkaillesi. Voit esimerkiksi:

  • Pyytää heitä tekemään tuotearvosteluita
  • Tarjota heille mielekästä sisältöä
  • Ilmoittaa tulevista alennusmyynneistä tai uutuuksista etukäteen 
Teksti: Silja Patrikainen / Woolman

Lue myös

Tilaa uutiskirje