Woolman Oy

Kaksi järeää verkkokauppa-alustaa vertailussa: Magentosta Shopify Plus -ratkaisuun

Kaksi järeää verkkokauppa-alustaa vertailussa: Magentosta Shopify Plus -ratkaisuun

Kun liiketoiminta, verkkokaupan kävijäliikenne ja tuotemäärät kasvavat tiettyyn mittasuhteeseen, toimintaan sopivien verkkokauppa-alustojen määrä vähenee. Isojen verkkokauppojen toimintaan vaaditaan sopiva alusta, joka kestää suuret kävijämäärät, antaa brändille sen vaatiman tilan ja mahdollistaa liiketoiminnan kasvun. 

Tässä tilanteessa olevalle Magento ja Shopify Plus ovat kaksi hyvin varteenotettavaa vaihtoehtoa. Magento on maailmanlaajuisesti yksi käytetyimmistä ja järeimmistä verkkokauppa-alustoista isoille kauppiaille. Magentossa on menossa siirtymävaihe. Kauppiaiden on siirryttävä Magento Commerce 2 -versioon tai vaihdettava toiseen alustaan kun tuki aiempaan versioon päättyy.

Shopify on viime vuosina kasvattanut markkinaosuuttaan hurjaa vauhtia ja monet suuret brändit kuten Gymshark, Kylie Cosmetics ja Redbull ovat siirtyneet Shopify Plus -käyttäjiksi. 

Miten tehdä oikea valinta verkkokauppa-alustasta? Miten vaihto sujui ja miten alustan vaihtaminen näkyy isojen verkkokauppojen arkityössä?

Tässä artikkelissa kokemuksistaan kertovat verkkokauppiaat, jotka ovat toimineet molemmilla alustoilla. Vapaa-ajan varusteiden valmistaja Acon sekä sisustusalan vahva osaaja Vallila ovat molemmat vaihtaneet verkkokauppa-alustansa Magentosta Shopify Plus -ratkaisuun.

Muokattavuus

Shopify-alusta on muokattavissa valmiiden teemojen avulla. Kauppa on kustomoitavissa halutun näköiseksi. Lisäksi Shopify Plus -kauppiaat voivat muokata myös verkkokaupan kassanäkymää tietyissä rajoissa. 

Sisustustekstiilien ja -tuotteiden pitkän linjan osaaja  Vallila päivitti verkkokauppojen yhteydessä myös toiminnanohjausjärjestelmän. Verkkokaupan arjen prosessit ovat muuttuneet – helpompaan suuntaan.

– Voimme helpommin kustomoida meidän valikoimaa. Koska olemme sisustusalalla, voimme rakentaa kampanjaländäreitä, joista asiakas voi löytää itselleen relevantin tiedon, kertoo Vallilan eCommerce manager Piia Vilja. 

Ecommerce manager Piia Vilja Vallilan showroomissa Henry Ahlavuon kanssa.

– Jokapäiväisessä työssä, jos tulee jokin idea tai halutaan jokin uusi toiminnallisuus käyttöön, kokeileminen ja käyttöönotto on Shopify Plussalla helppoa ja nopeaa verrattuna aikaan kun verkkokauppa-alustana oli Magento. Voimme parhaassa tapauksessa itse asentaa lisäsovelluksen kauppaan ilman teknistä tukea ja kokeilla uutta, Vilja jatkaa. 

Shopify-sovellukset mahdollistavat useita eri toiminnallisuuksia verkkokauppaan ja liiketoimintaan. Oikeanlaisella sovelluskokonaisuudella saat kaiken irti Plus-ratkaisusta.

Helppokäyttöisyys

Shopifyn takahuone eli verkkokauppiasnäkymä on virtaviivainen ja helppo käyttää. 

– Shopify Plus on helppo, looginen ja mukava käyttää. Se ei ole kuin vanha nuhjuinen toimisto, vaan sellainen missä on mukava olla töissä, toteaa Vallilan Vilja. 

– Mitä verkkokauppamme parissa päivittäin tekeviä työntekijöitä seuraan, ei ole tullut valitusta hitaasta lataamisesta tai hallinnan vaikeudesta. Sitä kautta voi sanoa, että käyttökokemus Shopifyn hallinnasta on positiivinen, Aconin varatoimitusjohtaja Marko Manninen summaa.

Toimintavarmuus

Aconille Shopify Plus ei ollut ensimmäinen vaihtoehto. Magenton päivitys Magento Commerce 2 -ratkaisuun ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen halutulla tavalla. Nopean kokeilun jälkeen Magento 2 vaihdettiin Shopifyihin. 

– Toimintavarmuus on helppoutta. Sieltä täältä pienet tekniset ongelmat ovat jääneet pois. Se taas helpottaa montaa muuta asiaa, verkkokauppiaana voi hengittää rauhassa, toteaa Aconin Manninen.

Arki verkkokaupan takahuoneessa on tuttua myös Miika Maliselle. Ennen Woolmanin perustamista Miika on ollut monen suuren suomalaisen verkkokaupan ohjaksissa.

– Magento-kaupan kanssa oli aika tavallista, että asennuttamalla kauppaan jonkin uuden toiminnallisuuden, jokin toinen toiminto hajosi. Kauppiaana jouduin panostamaan todella paljon testaamiseen. Shopifyssä riski kaupan hajoamiseen on pieni, koska räätälöinti tapahtuu vain rajapintoja käyttämällä. Näin Shopifyn ulkopuolelta kukaan ei pääse rikkomaan verkkokaupan ydintä, Malinen summaa.

Shopify-verkkokauppaan luottaa vuonna 2019 jo 800 000 verkkokauppaa. Shopify Plus on tarkoitettu isoille verkkokaupoille ja sen käyttäjiä on maailmanlaajuisesti 5 300. 

– Luotan siihen, että tietynlainen käyttäjämassa tuo väkisin hieman jäykkyyttä mutta myös turvaa. Jos Shopify romahtaa, siellä on joku muukin soittamassa, että mitä tapahtuu, Aconin Manninen naurahtaa.

Shopify Plus -asiakas saa tukea henkilökohtaiselta Shopifyn customer success managerilta. Tukea ongelmatilanteissa saa kaikkina vuorokauden aikoina.

  Aconin Suomen päämaja sijaitsee Oulussa.

Skaalautuvuus

Shopify Plus skaalautuu verkkokauppaliiketoiminnan kasvun mukana. Se on kustomoitavissa brändin vaatimiin tarpeisiin.  

Myös Magenton Commerce-vaihtoehdot ovat skaalattavissa ja räätälöitävissä kasvun mukana. 

Avoimen lähdekoodin Magento ja palveluna ostettava Shopify eroavat siinä, että Magentoa käyttävä kauppias kantaa vastuun palvelinympäristön toimivuudesta, päivityksistä ja tietoturvasta kun taas Shopify kantaa vastuun kauppiaan puolesta skaalautuvuudesta, tietoturvasta ja päivityksistä. Eri filosofiat vaikuttavat suoraan siihen, onko kauppiaan fokus teknologiassa vai myynnissä ja markkinoinnissa.

Monipuoliset myyntikanavat

Verkkokaupan käyttämästä valuutasta riippuen, Shopify-kauppiaat voivat myydä jopa 20 eri myyntikanavassa. Tärkeimpinä listattakoon Facebook, Pinterest, Instagram, Amazon sekä Ebay. 

Shopifysta löytyy valmis ratkaisu monikanavaiseen kaupankäyntiin, jossa kivijalkamyymälät voidaan yhdistää yhteen tai useampaan verkkokauppaan. Tämä onnistuu Shopifyn palveluun kuuluvalla POS-tablettikassalla. 

Vallila on ottanut Shopify POS:in käyttöön myymälöissään, joita on kymmenkunta. 

– Palaute POS:ista on ollut, että se on helppokäyttöinen. Käyttöönotto on vaatinut meidän osaltamme hieman kustomointia ja luovaa ajattelua, joitain asioita on vielä työn alla, Vilja kertoo. 

Selkeä hinnoittelu

Verkkokaupan hintaan vaikuttavat kaupan rakentamisen kustannukset, alustan ja sovelluksien kuukausilisenssit, kauppaan tehtävät kehitystyöt sekä mahdolliset tietoturvan ja palvelintilan maksut. Oli verkkokauppa-alusta mikä tahansa, loppusumma riippuu myös yrityksen liiketoiminnasta ja tarpeista. Muutamia selkeitä eroja Magenton ja Shopify Plussan hinnoittelun välillä kuitenkin on.

Shopify Plus maksaa 2 000 dollaria (USD) kuussa tai 0,25 % osuuden kuukausittaisesta verkkokaupan myynnistä. Laskutustapa on näistä kahdesta se, joka muodostaa suuremman summan. 

Magenton keskikokoisille ja suurille yrityksille suosittelema Magento Enterprise Editionin lisenssi maksaa vähintään 22 000 dollarista vuodessa eli noin 1830 dollaria kuukaudessa. Lisenssin summa nousee verkkokaupan myynnin perusteella aina 190 000 dollarin vuosihintaan. Alin hintaluokka on alle miljoonan kuussa myyville kauppiaille ja ylärajan saavuttaa 25 miljoonan kuukausimyynnillä.

Kokonaiskustannuksiin vaikuttaa merkittävästi myös se, mitä lisenssihintaan kuuluu. Magentossa lisenssimaksun lisäksi on maksettava palvelintilasta sekä tietoturvasta. Myös ylläpitoon liittyvät kehitystyöt on budjetoitava erikseen. Shopifyssa nämä kuuluvat kuukausihintaan.

Näiden lisäksi verkkokaupan kokonaishintaan vaikuttaa myös tehtävän kehitystyön määrä ja hinta. Olennaista on myös huomioida, mihin kehitysresurssit pystytään käyttämään. Investointi tuottaa paremmin, jos työtunnit voidaan laittaa kaupan pystyssä pitämisen ja vanhan korjaamisen sijasta asiakaskokemukseen ja kasvun tekemiseen.

Magentosta on saatavilla myös Shopifyn kaltaista pilvipalvelua muistuttava ratkaisu. Kyseessä ei kuitenkaan ole täysin verrannollinen vaihtoehto, sillä Magento Enterprise Cloud Edition on PaaS-ratkaisu (Platform as a service). Tällöin osa verkkokaupan toiminnoista on pilvessä ja osa palvelimella.

Hintavertailuun alustojen välillä löytyy hakukoneita hyödyntämällä useita erilaisia laskureita. Tyypillisesti Shopify Plussan kustannukset on arvioitu olevan noin puolet Magenton kustannuksista.

 

Shopify Plus – loppuyhteenveto

Vahvuudet

  • Nopeus ja mutkattomuus: Shopify Plus -kauppaa rakennettaessa hyödynnetään Shopifyssa ja sen ekosysteemissä olevia toiminnallisuuksia, jotka muokataan vastaamaan kunkin brändin ja liiketoiminnan tarpeita. Valmiista testatuista palikoista rakentaminen on nopeaa ja tehokasta. Kauppias pystyy tekemään muutoksia myös itse eikä käyttäminen vaadi erityistä IT-osaamista.
  • Toimintavarmuus: Riski kaupan hajoamiseen on pieni. Shopifyn uptime eli käytettävyysaika on 99,8 %.
  • Skaalautuvuus: Verkkokauppa kasvaa liiketoiminnan mukana, päivittyy automaattisesti ja skaalautuu myös koviin liikennepiikkeihin automaattisesti. Infra on valmiina, joten voit keskittyä asiakaskokemukseen ja myyntiin.
  • Helppo laajentaa sovelluksilla: Lisäominaisuuksia liiketoimintaan, kuten hinnoitteluun, B2B-myyntiin, asiakasuskollisuuteen tai kaupan perustoimintoihin saadaan laajalla sovellustarjonnalla. Shopify valvoo sovellusten laatua.
  • Raportointi: Shopifyssä on selkeä, mutta hyvin kokonaisvaltainen raportointi, jota on helppo ymmärtää IT-taitotasosta riippumatta.
  • Tehoa automaatiolla: Shopify Plussassa on valmiina ominaisuutena verkkokaupan manuaalisten tehtävien ja kampanjoiden automatisointi Shopifyn omilla Flow- ja Launchpad -sovelluksilla.

Heikkoudet

  • B2B-myynnin haasteet: B2B-myynnissä monimutkaisen asiakaskohtaisen hinnoittelun toteuttaminen on Shopifylla usein hankalaa tai kallista.
  • Seinä tulee jossain kohtaa vastaan: Jos verkkokauppaan halutaan myyntiin useita miljoonia erilaisia tuotteita, tuotevariantteja on tuhansia tai tarvitaan esimerkiksi satoja kansainvälisiä verkkokauppoja, Shopify ei todennäköisesti ole paras vaihtoehto verkkokauppa-alustaksi.
  • C2C-kaupankäynti: Heikot mahdollisuudet laajan C2C-kaupan toteuttamiseen, jossa kuluttajat itsenäisesti asettavat tuotteita myyntiin ja ostavat toisilta kuluttajilta. 

 

 

Magento – loppuyhteenveto

Vahvuudet

  • Laajat työkalut monimutkaiseen B2B-myyntiin.
  • Asiakaskohtainen hinnoittelu: Jämerät mahdollisuudet monimutkaiseen asiakaskohtaiseen hinnoitteluun, esim. ERPin kautta hinnoittelua hallinnoidessa.
  • Massiiviset multi-store ominaisuudet: Magento mahdollistaa vaikka sadan eri maa- ja kieliversioisen kaupan hallinnoinnin.
  • Räätälöitävissä: Open source -pohja mahdollistaa räätälöinnin lähes kaikessa verkkokauppaan liittyvässä.

Heikkoudet

  • Järjestelmän kompleksisuus: Äärimmäisen räätälöitävyyden varjopuolena on se, että koodimuutoksia tehdessä tai moduuleita käyttöön otettaessa on olemassa riski, että koodissa ”jotain hajoaa”. Tästä voi seurata verkkokauppaan toimintahäiriöitä. Tästä johtuen IT-osaamista on oltava joko omassa tiimissä tai ostettuna ulkopuoliselta kumppanilta.
  • Skaalautuvuus: Liiketoiminnan kasvaessa tarvitaan lähes aina merkittäviä investointeja, kehitystyötä ja optimointia. 

Kaipaatko lisätietoja Shopify Plus -ratkaisusta? Ota yhteyttä!

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?