Woolman Oy

Kuinka maksimoida uusien mainosmuotojen hyöty? Viisi vinkkiä verkkokauppiaalle

Kuinka maksimoida uusien mainosmuotojen hyöty? Viisi vinkkiä verkkokauppiaalle

Onko asiakashankintasi teho heikentynyt? Tuntuuko jo siltä, että olet tippunut muiden kärryiltä? Oletko tietoinen uusista mainosmuodoista ja niiden hyödyntämisestä? Ei hätää. Tästä pääset takaisin kärryille. Ensimmäiseksi on hyvä ymmärtää mitä kesän aikana on tapahtunut. Lopussa tarjolla on käytännönläheisiä vinkkejä.

Kesän somemylläkkä

Facebook on viime ajat ollut kovassa turbulenssissa. Ensin oli Cambridge Analytica ja sitten EU:n tietosuoja-asetus eli tuttavallisemmin GDPR-kohu. Niitä seurasi vielä useita erilaisia muita syytöksiä ja selkkauksia.

Näiden seuraukset ovat muodostuneet teknologiajätille huomattavaksi. Ne vaikuttavat jokaisen maksettua mainontaa tekevän arkeen. Etenkin verkkokauppiaan näkökulmasta muutokset ovat olleen niin hyvästä kuin pahasta.


Parasta on kenties kehittynyt läpinäkyvyys ja mahdollisuus tarkastella kaikkien brändien aktiivisia mainoksia ilman toistuvaa kikkailua. Heikompaa puolta edustavat kolmansien osapuolten dataan pohjautuvat kohdistamismahdollisuudet isoilla markkinoilla kuten Yhdysvalloissa tuloluokittain. 

Näiden ohella paljon porua on aiheuttanut puhe mainonnan kasvaneista kustannuksista. Keskustelussa on varmasti todenmukaisuutta. Esimerkiksi mainosnäyttöjen hinta tietyissä tavoitelluissa segmenteissä on kasvanut prosentuaalisesti huimasti vaikka vain viimeisen vuoden aikana. Jokaista senttiä seuraavaa verkkokauppiasta harmittaa, kun asiakashankinnan kustannukset nousevat. Loppujen lopuksi jokaisella on oikeus mielipiteeseen.

Isommassa kuvassa haasteena on yhä useammalle kokonaisuuden hahmottaminen. Jos luottohevosina tunnetut Facebook, Instagram ja Google Ads koituvat omaan asiakashankintaan liian kalliiksi, mitä sitten? Tätä vastoin vain osa on pysähtynyt katsomaan omaa mainostekemistä vaikkapa Facebookin puolella ja tarkastellut sitä riittävällä kritiikillä. 

Kohdennus ja mainos

Facebookin asiakashankinnan osalta huomio kiinnittyy keskeisesti kahteen isoon kokonaisuuteen. Ensimmäisenä on kohderyhmän rajaaminen eli segmentointi. Toisena on itse mainos, joka koostuu useammasta komponentista. Useimmiten mainostekstistä sekä kuvasta tai videosta.

Suomalaiselle verkkokauppiaalle rajaaminen on haaste, sillä kotimarkkinat ovat kokonsa puolesta rajalliset. Vaikka kuinka vääntelee kohderyhmiä, ovat ne lopulta aika rajattuja tai liian pieniä. Tämä johtaa helposti laadullisiin ongelmiin.

Kun vertaa kahta samankaltaista kohderyhmää näin GDPR:n jälkeisenä aikana, on usein vaikea sanoa, kumpi kahdesta hyvin samanlaisesta ryhmästä lopulta on parempi.

Erilaisten yleisöjen testaaminen pelkästään suomalaiset kohderyhmänä on haastavaa. Moni verkkokauppias havahtuukin testaamisen antamiin mahdollisuuksiin vasta kun kansainvälistyminen on ajankohtaista. Erilaisten asiakaskuntien tavoittaminen ja saatujen tulosten vertaaminen keskenään avaa uusia ajatuksia. 


Cambridge Analytican raunioiden vielä vienosti savutessa Facebook päätyi tuomaan läpinäkyvyyttä paljastamalla aktiiviset mainokset kaikille mainostajille. Facebookin omien sanojen mukaan tämä parantaa luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä brändeille. Idea on jalo, mutta elokuun päättyessä lausunto on muovautunut ennemminkin korulauseeksi. Nyt mainostajat käyvät katsomassa kilpailijoiden aktiiviset mainokset ja kopioivat toisiaan.


Varsinaisen läpinäkyvyyden sijaan ollaan hypätty jo askel edemmäs: Osa mainostajista on luonut ylimääräisten tilien taakse mainoksia, jotta kilpailija ei heti tekisi samanlaista mainosta. Sopivalla kopioinnilla voi edelleen pärjätä. Menestyneimmät verkkokaupat kuitenkin luottavat mainoksissaan asioihin, joita ei voi noin vain kopioida. Miten puhuttelet asiakastasi? Mikä on sinun erikoisosaamisesi? Kuka teillä on töissä? Arvot eivät ole noin vain kopioitavissa ja nimenomaan ne muodostavat perustan kiinnostaville mainoksille. 

Mitä voin tehdä paremmin?

Törmään toistuvasti seuraavaan kysymykseen: miten voisin tehdä asioita pikkuisen paremmin? Yleensä vastaus on tarpeettoman töykeä, mutta syvän rehellinen: pikkuisen paremmin ei riitä.

Mainosvideot ovat formaatti, johon suurin osa menestyvistä verkkokauppiaista nojaa. Videoissa, etenkin Suomessa, on vielä paljon mahdollisuuksia myös seuraavan vuoden ajalle. Esimerkiksi uusi Video Creation Kit -työkalu mahdollistaa näyttävien mainosten luomisen vain yhden tai muutaman tuotekuvan perusteella.


Videoita suurempi asia on eri kanavien ymmärtäminen. Tämä ymmärrys korostuu, kun yhä useampien yritysten mainokset alkavat muistuttaa toisiaan ja kulut jatkavat kasvuaan. Sama mainos ei toimi Facebookin uutisvirrassa pöytäkoneella, puhelimella tai Messengerissä.

Instagram on edelleen voimakkaan kaksijakoinen kanava maksullisen markkinoinnin osalta ja vieläpä nimenomaan suomalaisen verkkokauppiaan näkökulmasta. Orgaanisena kanavana se on ehdottoman plusmerkkinen. Sieltä voi saada monellakin tapaa mitattavia tuloksia. Yhä useampi laittaa rahaa Instagram-mainostukseen, mutta tulokset ovat vaihtelevia. 

Viisi vinkkiä heti käyttöön:

  1. Missä kanavissa mainoksesi tällä hetkellä pyörivät? Tämä on hyvin keskeinen kysymys. Mikäli mainokset pyörivät esimerkiksi Facebookin mobiiliversiossa tai Instagramissa näyttävätkö ne hyviltä näissä kanavissa?

  2. Oletko kokeillut A/B-testata lyhyitä videoita? Markkinoilla näkee edelleen paljon todella pitkiä mainosvideoita. Miten olisi lyhyempi ja tehokkaampi video, jota jaksaa katsoa muutaman kerran putkeen?

  3. Mikäli käytät paljon tuotekaruselleja asiakashankinnassa oletko kokeillut verrata karusellin tehoa yksittäisistä kuvista tehtyyn slideshow-videoon?

  4. Oletko kokeillut vielä mainontaa Instagram Storiesiin? Entä Facebookin Messengeriin?

  5. Oletko kokeillut rakentaa mobiiliin sopivia mainosvideota, joissa pääviestinä on postiviinen tuotearvostelu tai tuotearvosteluita?

Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman

 

Lue myös: 

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?