Woolman Oy

Flash sale! Verkkokauppiaan kissanpäivät?

Flash sale! Verkkokauppiaan kissanpäivät?

On aika flash salen! Olet päättänyt räjäyttää myynnin ja tehdä rutkasti riihikuivaa, mahtava idea!

Hetkinen, ymmärrätkö tarkkaan, mitä olet oikeastaan pian tekemäisilläsi? Ennen päätöstä flash salesta tutustu näihin ohjeisiin. Näin vältät suurimmat karikot ja tiedät, mitä oikeastaan olet tekemässä. 

Mikä flash sale sitten on? Kyseessä on kampanja, joka kestää perinteisesti joistain minuuteista muutamiin päiviin. Sen aikana myydään tuotteita kovalla alennuksella ja/tai rajattua tuote-erää.

Ideana on muodostaa ostokarnevaali, jossa on tarjolla erittäin rajattu erä tuotteita ja hinnat sen mukaiset. Kyseessä on PR-mielessä useille verkkokaupoille tärkeä tapahtuma ja sen voidaan katsoa olevan osa verkkokaupan brändin kehittämistä. 

Kun kulta, marmori ja sahrami kohtaavat

Flash sale konsepteissa on omat ongelmansa, vaikka sillä voidaankin saada ihmeitä aikaan. Ongelmia on vähintään kaksi.

Ensinnäkin harva kauppias haluaa myydä tuotteita negatiivisella katteella tai myydä vain saadakseen aikaan liikevaihtoa. Entä ovatko tästä kampanjasta saavutetut asiakkaat lopulta arvokkaita ja tärkeitä? Palaavatko he toistamiseen kauppaasi vai oliko kyseessä vain ainutkertainen ostokokemus? 

Toinen ongelma on se, että jos huikeita ja haluttuja tarjoustuotteita on rajattu sadan kappaleen erä, mutta halukkaita ostajia löytyykin kampanjan sattuessa kohdalle 10 000. Entäs sitten? Tilanteessa moni pettyy. Tämä on tärkeää pitää mielessä ja miettiä, mikä on oma vastaus mahdolliseen kritiikkiin.

Tilannetta kannattaa verrata perinteiseen myymälään. Jos kivijalkaan mahtuu 100 ihmistä sisälle ostoksille, voit vain kuvitella millaiseen kuntoon myymälä jää, kun vierailijoita ilmestyy hetkessä tuhansia. Fyysisessä maailmassa menoa hidastaa etuovien vartija, ostoskorien ja -kärryjen määrä sekä hapenpuute.

Verkkokaupassa tällaisia rajoitteita ei ole. Yhtä jäljellä olevaa tarjoushärveliä voi yrittää lisätä ostoskoriin vaikkapa 3 922 ihmistä. Lopputuloksena moni pettyy ja massasta voi muodostua verkkokaupalle teknisiä ongelmia.

Mieti ainakin nämä kohdat kuntoon ennen flash sale -kampanjaa: 

  1. Onko flash sale minulle oikea kampanjamuoto? Voit myös harkita esimerkiksi huutokauppaa, joka on suhteellisen yksinkertaisesti toteutettavissa Shopify-verkkokaupoissa.
  2. Onko minulla käytössäni maksupalvelujentarjoaja, joka kestää suuret liikennepiikit?
  3. Millä minimoin fyysisen maailman haasteet? Esimerkiksi noutotilausten yhdistäminen flash saleen on perinteisesti haastavaa.
  4. Voinko testata kampanjaa rajatulla kohderyhmällä ennen ison massan päästämistä sisään? Tee ensin VIP-asiakkaille rajattu lyhyt flash sale ja poimi kokemuksesta opit suuremmalle massalle kampanjointiin.
  5. Varasto ja sen hallinta. Amerikan isoista flash sale -kampanjoista saatu oppi kertoo, että kaikkea tuotteen saldoa ei kannata laittaa verkkokauppa-alustassa päälle. Viisas varaa ylimääräisiä, jos saldo ostopiikin vuoksi lipsahtaa negatiivisen puolelle.

Jos kaikki näyttäisi olevan kunnossa ja flash sale -konsepti tuntuu sopivalta vaihtoehdolta itselle, anna palaa! Onnea ja menestystä!

Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?