Woolman Oy

Black Friday & Cyber Monday! Verkkokauppias, mitä tavoittelet vuoden tärkeimpinä myyntipäivinä?

Black Friday & Cyber Monday! Verkkokauppias, mitä tavoittelet vuoden tärkeimpinä myyntipäivinä?

Black Friday tulee taas! Kuinka valmistaudut? Entä muut syyskaupan merkittävimmät tapahtumat? Tässä muutamia ideoita, joiden avulla voit menestyä paremmin ja jo pienellä suunnittelulla varmistat menestyksen vuoden kovimpina kauppapäivinä.

1. Mieti, suunnittele, ennakoi!

Suunnittelu on puoli ruokaa. Tärkeimpiä kauppapäiviä varten verkkokauppiaan ensimmäinen tehtävä on miettiä konsepti kuntoon. Mitä tuotteita on tarjolla? Millaiseen hintaan? Miten käy katteiden? Rakennanko tapahtumia varten erillisen laskeutumissivun? Kestääkö kauppani mahdollisen asiakasryntäyksen?

2. Miten kohtelet avainasiakkaitasi? 

Keskeinen osa suunnittelua on myös avainasiakkaiden kohtelu. Yleensä aktiiviset asiakkaat kannattaa pisteyttää tai arvottaa. Pyramidin huippua kannattaa muistaa etenkin näinä päivinä. Punaista mattoa voi rullata tarjoten alennustuotteita tärkeille asiakassegmenteille ennen muita tai tarjota esimeriksi kampanjan ajan ilmaisia postikuluja tai pikatoimitusta alennettuun hintaan.

3. Mihin uhrata mainoseurot? 

Mihin uhrata mainoseurot? Black Friday, Cyber Monday ja Single’s Day ovat nostaneet asiakashankinnan kustannuksia piikkinä niin Facebookissa, Instagramissa kuin Google Adsin puolella. Viime vuonna piikki oli taas ennätyksellinen! Ennen päivän mittaisista piikeistä on tullut useamman vuorokauden tai jopa toista viikkoa kestäviä.

Mieti siis seuraavaa: Tarvitseeko kampanjan aikaan uusasiakashankintaa vai keskitytäänkö suosiolla vain retargetointiin? Muista myös, että kohdistetut uutiskirjeet maksavat edelleen suurin piirtein saman verran. Joten miten erottautua uutiskirjeellä ja milloin niitä kannattaa lähettää?

Erottaudu rohkeasti muista! 

Iso osa onnistumista on massasta erottautuminen. Esimerkiksi viime vuonna eräs amerikkalainen verkkokauppa myi Black Fridaynä vain mustia tuotteita. Eräs ruotsalainen verkkokauppa myi puolestaan Single’s Daynä vai sinkuille sopivia tuotteita. Huumorin käyttö ei ole kiellettyä ja myös mainosten tasolla voi irrotella erityispäivien vuoksi.

Taitavimmat aloittavat muistuttamisen esimerkiksi jo viikkoa ennen kyseistä kauppapäivää. Samalla pystyy kätevästi testaamaan asiakkaiden reaktioita erilaisiin mainoksiin tai otsikoihin. Näin sitten toden hetkellä on jo A/B testannut parhaat mahdolliset konseptit vaihtoehdoista ja voi keskittyä luottavaisena muihin juokseviin asioihin.

Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman

Lue myös:

Tilaa uutiskirje