Woolman Oy

Vuosi 2018 Woolmanin matkassa – Mitä seuraavaksi tapahtuu?

Vuosi 2018 Woolmanin matkassa – Mitä seuraavaksi tapahtuu?

Vuoden 2018 tullessa päätökseen on hyvä katsoa taaksepäin. Tässä artikkelissa kootusti, mitä vuosi piti sisällään. Jos haluat kuitenkin katsoa vain tiukasti eteenpäin, tulevia suunnitelmiamme tekstin loppupuolella.  

Woolman täytti kokonaisen vuoden

Maaliskuussa vietettiin Woolmanin 1-vuotissyntymäpäivää. Woolman-tiimi kokoontuu kerran kuukaudessa saman katon alle päiväksi. Synttärijuhlat vietettiin yhteisen päivän yhteydessä: koristelimme yhdessä komean oranssin kakun! 

Vuonna 2018 avasimme Jyväskylän ja Tampereen toimistojen lisäksi etätyöpisteen myös Helsinkiin, aivan pääkaupungin ytimeen. 

Päivässä verkkokauppiaaksi -kiertue keräsi satoja osallistujia 

Loppuvuodesta 2017 Woolman aloitti yhteistyön OP Ryhmän ja Checkout Finlandin kanssa. Päivässä verkkokauppiaaksi -kiertue käynnistyi todenteolla vuoden vaihduttua. Vuonna 2018 kierrettiin 13 eri paikkakuntaa, osalla paikkakunnista useamman koulutuspäivän voimin. 

Kiertue on kerännyt yli 400 osallistujaa. Se jatkuu myös vuonna 2019 – pysy siis kuulolla ja seuraa viestintäämme sekä tapahtuman virallista sivua. Tapahtuma on saanut pitkin matkaa hyvää palautetta osallistujilta. Esimerkiksi Seinäjoella mietittiin verkkokaupan perustamisen olevan vaikeampaa, kunnes koulutus sai oivaltamaan asian toisin.  

Yhteistyöt ja tapahtumia 

Koulutuskiertueen lisäksi Woolman teki yhteistyötä myös muualla. Emeet Nordic -tapahtumassa growth hackerimme Mikko Rekola piti huomiota ja keskustelua herättäneen puheenvuoron suomalaisten keksimistä tekosyistä olla viemättä verkkokauppaa kansainväliseksi. Mikon ajatuksia artikkelissa Viisi suomalaisten keksimää estettä kansainvälistymiselle

Marraskuussa jätimme merkin historiankirjoihin. Järjestimme yhdessä Shopify Plussan sekä Noston kanssa Pohjoismaiden ensimmäisen Shopify Plus -tapahtuman Helsingissä. Tapahtuma kokosi paikalle kolmisenkymmentä verkkokauppiasta. 

Shopify Plus Nordics -tapahtuma Noston tiloissa Helsingissä 8.11.

Puheenvuorot tapahtumassa Shopify Plussan ja Noston lisäksi pitivät Aconin myynti- ja markkinointijohtaja  Marko Manninen, Vallilan brand manager Henry Ahlavuo sekä Dick Johnsonin toimitusjohtaja Leevi Kangas. 

Woolman matkasi maailmalle

Miika Malinen ja Tero Junttila osallistuivat huhtikuussa Shopify Unite -tapahtumaan Torontoon. Miika osallistui paneelikeskusteluun, jossa aiheena oli Shopify Plus. Miikan ja Teron tuomisia matkalta voit lukea tästä

Saman mantereen kohteeksi ottivat myös Juha Harju, Teemu Tolonen ja Pinja Kuitunen. He osallistuivat Chicagossa järjestettävään maailman suurimpaan verkkokauppatapahtumaan, IRCE:en. Kesäkuun alussa tehdyn IRCE-matkan videoita löydät Woolmanin Facebookista

Syyskuussa Woolman-tiimi lensi yhdessä Irlantiin! Etätyöviikolla vihreällä saarella vierailimme Googlen ja Facebookin Dublinin konttoreissa ja Shopify Plus -asiantuntijat vierailivat majapaikassamme. Matkakertomuksen lisäksi Juha Harju kokosi yhteen vinkit yrityksen yhteisten tapahtumien järjestämiseen

Googlen Euroopan pääkonttori sijaitsee Dublinissa.

Asiakkaiden onnistumisia

Vuoteen mahtuu myös monta verkkokauppaprojektia ja verkkokauppiasta. Verkkokauppa on voitu rakentaa olemassa olevien liiketoimintojen vahvistajaksi tai vanha verkkokaupparatkaisu on päivitetty tuoreempaan ja ketterämpään.

Erityisen hienoa on ollut seurata asiakkaidemme onnistumisia sekä hankkeissa että siinä tärkeimmässä eli kaupankäynnissä. Pääsimme vuoden aikana juhlistamaan asiakkaiden kanssa onnistumisen merkkipaaluja liiketoiminnassa.

 

Huomasimme alkuvuonna, että asiakkaamme tarvitsevat apua verkkokaupan kasvussa ja kansainvälistymisessä. Olimme onnekkaita, että saimme growth hacking -palvelumme nopeasti käyntiin, kun joukkoomme liittyi aiheen ammattilainen Mikko Rekola. Palvelumme tuotti heti myös asiakkaillemme näkyviä kaupallisia tuloksia.

Asiakastarinoistamme voit poimia luettavaksi ainakin kauniiden kuosien Ommellisen, tunnetun sisustustuotteiden valmistajan Vallilan, äijien verkkokaupan Dick Johnsonin, rallin fanituotteiden eli WRC:n verkkokaupan sekä viimeisimpänä lasten- ja naistenvaatteita myyvän Kaikon. Verkkokauppojen lisäksi olemme auttaneet myös muulla tavoin: Ruohonjuuri tarvitsi päätöksen tueksi asiantuntijan.

Jos haluat jatkossa saada asiakastarinoitamme tai verkkokauppavinkkejä sähköpostiisi, tilaa Woolmanin verkkokauppa-aiheinen uutiskirje!

Tiimi kasvoi joukolla osaajia

Kun vuosi vaihtui vuodeksi 2018, oli Woolman-tiimi ehtinyt kasvaa 13 asiantuntijan kokoiseksi. Taitava design-tiimi täydentyi spesialisti Jani Sompilla heti alkuvuodesta. Woolman otti growth hackingin haltuun: Mikko Rekola aloitti työt keväällä. 

Antti Salmen ja Jari Sunin projektipäällikkötiimin osaaminen kasvoi entisestään Antti Runtuvuoren liittyessä tiimiin. 

Ellinoora Aurasmaa aloitti keväällä Success & Support -tiimissä ammattikorkeakouluopintoihin liittyvän harjoittelun. Ellinooralla pysyi tiketit ja asiakastyöt käsissä, joten hän jäi pysyväksi osaksi tiimiä myöhemmin syksyllä. 

Heli Torniainen hyppäsi mukaan tarinaan ja tarttui ensitöikseen Päivässä verkkokauppiaaksi -kiertueen kouluttajan rooliin. Verkkokauppavalmentajana Helillä on monipuolinen kokemus niin perinteisemmästä verkkokaupasta kuin Amazonista. Projektipäälliköiden joukko kasvoi loppuvuodesta vielä Topi Hyttisellä ja samoihin aikoihin Silja Patrikainen aloitti Woolmanin markkinoinnissa ja myynnissä.

Woolman-tiimin vahvuus on monipuolisessa osaamisessa ja siinä, että yhteisen päämäärän eteen tehdään yhdessä töitä, toisiin luottaen. Kurkkaa Woolman-tiimin arkea Instagram-tililtämme ja rekrysivustollemme löydät täältä.

Entäs nyt?

Ensimmäinen kokonaisen tilikauden luvut selviävät tästä artikkelista. Vuosi 2018 päättyy Jyväskylän toimiston muutettua uusin tiloihin kaupungin keskustaan. Tampereen toimiston väki kasvaa. Kun vuosi vaihtuu, avaamme toimiston Ruotsiin. Vuonna 2019 tapahtumayhteistyö Shopifyn kanssa, Päivässä verkkokauppiaaksi -kiertue OP Ryhmän kanssa sekä yhteistyö muiden kumppaneiden kanssa jatkuu.

Vuosi 2019 tulee olemaan vauhdikas! Haluamme tehdä nopeammin ja paremmin asiakkaidemme kanssa maailmalle verkkokauppaa. Kansainvälistymme ja kasvamme. Ruotsalaisille tulemme tutummaksi paikallisena toimijana.

Rekrytoimme ja koulutimme osaajia maailman eniten käytettyyn SaaS-pohjaiseen NetSuite-liiketoiminta-alustaan. Vuonna 2019 panostus jatkuu. Lisäksi jatkamme omien sovellusten ja teeman tuotekehitystä, markkinointia ja myyntiä. Vahvistamme nykyistä osaamistamme oppimalla ja rekrytoimalla. 

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?