Woolman Oy

Viisi kovaa DTC-mainoskeissiä rapakon takaa – Vakoile ja voita!

Viisi kovaa DTC-mainoskeissiä rapakon takaa – Vakoile ja voita!

Yhä useampi verkkokauppias kaipaa mallia asiakashankintaan muilta. On ollut ilahduttava nähdä suomalaisten kauppiaiden jakavan tietoa ja kokemuksia.

Tämän ohella moni on käynyt ulkomailla katsomassa mitä kilpailijat tai toimialan isoimmat toimijat ovat keksineet. Tästäkin huolimatta kipuillaan paljon omien mainosten kanssa. Voisinko tehdä jotain paremmin ja keneltä kannattaisi ottaa mallia?

Olen kerännyt tähän viisi mielenkiintoista esimerkkiä suurista amerikkalaista direct-to-consumer verkkokaupoista, jotka myyvät tuotteitaan suoraan asiakkaille. Heidän liiketoimintamalli pohjautuu monesti aktiiviseen maksettuun asiakashankintaan. Se edellyttää mainoksilta tehon ja laadun yhdistelmää. Jos asiakashankintaan uhrataan huomattavia määriä dollareita päivittäin, mainosten on oltava testattuja.

Kukaan ei kiellä ottamasta mallia maailman parhailta. Ole rohkea ja erottaudu massasta.

1. Chilly's Bottles

Tunnettu alumiinisia juomapulloja valmistava Chilly's Bottles on tuttu yhä useamman silmiin sattuneista somemainoksista. Yksinkertaiset, mutta voimakkaasti värikkäillä tuotteilla ratsastavat lyhyet videot jäävät mieleen. Videoissa ei ole mitään uniikkia, mutta leikittelevät mainokset pysäyttävät ja nostavat hymyn huulille. Kesän aikana he nostivat esille uudet räväkät printtiteemaiset pullot omilla tuotevideoillaan. Esimerkiksi futuristisen tumman uutuusvärin kanssa leikiteltiin avaruusraketin laukaisun teemalla. Kyseinen esimerkki osoittaa miten helposti yksittäisistä still-kuvista saa yllättävän koukuttavan videon, kun video on riittävän lyhyt ja efektit voimakkaita.

(Jos video ei näy, näet sen täältä)

2. Everlane

Eettisyyttä painottava ja minimalista designia tarjoava kalifornialainen Everlane-vaatemerkki panostaa mainoksissaan visuaalisuuteen. Karusellien kuvat kertovat tarinaa ja kesän aikana mainoksissa nähdyt slideshow-tyyliset videot ovat poikkeuksellisen lyhyitä. Mainoksien kestot ovat olleet 3 ja 6 sekunnin välillä.

Kiinnostavasti videoissa esitellään kokonaista asukokonaisuutta, sitten hypätään lähelle yksittäistä tuotetta tai tuotteita ja lopulta taas palataan isoon kuvaan. Efekti on vähän käytetty vaatemainoksissa, joten sillä onnistuu erottautumaan mainosmassasta.

(Jos video ei näy, näet sen täältä)

3. Glossier

Meikeistään tuttu Glossier luottaa yksinkertaiseen, mutta tehokkaaseen konseptiin. Se käyttää luottaa mainoksissaan aina 15 – 30 sekunnin pituisiin meikkivideoihin. Esittelyssä on yksi tähtituote kerrallaan ja se nähdään heti käytössä.

Uusimmat videot ovat tunnettuja siitä, että kameran kuvakulma muuttuu videon aikana ja videota ryhdittää voimakas taustamusiikki. Glossier erottuu kilpailijoistaan mainosrintamalla tarjoamalla lyhyempiä videoita, joissa on vähän puhetta ja vielä vähemmän tekstiä.

(Jos video ei näy, näet sen täältä)

4. Trunk Club

Vaatteita henkilökohtaisen stylistin valitsemana kauppaava Trunk Club on jo legendan statuksella. Sen mainoksissa näkyy visuaaliset taidot esitellä asukokonaisuuksia. Kuvat ovat kauniita ja videoissa on mietitty tarkkaan missä järjestyksessä tuotteet putkahtavat esille.

Kiinnostavinta on kiinnittää huomiota mainoksissa niiden mainostekstien eroavaisuuksiin miesten ja naisten laatikoiden välillä. Naisia puhutellaan pidemmän kaavan mukaan. Mainos tekstit vetoavat naisten henkilökohtaisiin tunteisiin. Miehille mennään suoraan asiaan. Tarvitset tämän, ostatko tämän? Ostat. Selvä!

Trunk Club oli myös ensimmäisten joukossa tuomassa lyhyitä videoita, joissa tuotteita putkahtelee tyhjästä esille. Suomalaisille nämä ovat tuttuja lähinnä Ostos TV:n kulta-ajoilta, kun lempeä setä-ääni totesi, ettei tässä vielä kaikki. Kaupan päälle tuli pino kaikkea vähemmän tai vielä vähemmän tarpeellista.

(Jos video ei näy, näet sen täältä)

5. Bombas

Bombas on amerikkalainen sukkafirma, joka on tunnettu etenkin mukavista ja urheiluun sopivista sukista. Videoissa yhtiö on käyttänyt paljon erilaisia slideshow-videoita ja ollut myös rohkea mobiililaitteille kohdennetuissa vertikaalivideoissa.

Kekseliäästi toteutetut vertikaalivideot ovat edelleen hyvä keino erottautua massasta ja kuvattaessa tuotetta mahdollistaa vertikaalimuoto monenlaista esimerkiksi kuvan tai tekstin lisäämisen tuotekuvan yhteyteen.

Puhuttelevan videon tueksi tarjotaan yleensä joko huumoria tai pientä alennuskoodia. Ilmeisen toimivia molemmat lähestymistavat.

(Jos video ei näy, näet sen täältä)

Mitkä ideat ja toimintatavat puhuttelevat sinua? Mitkä toimisivat myös sinun verkkokauppasi asiakashankinnan tehoastamisessa? Ota yhteyttä, mietitään yhdessä seuraavat askelmerkit.

Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman

Lue myös:

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje