Woolman Oy

Viisi suomalaisten keksimää estettä verkkokaupan kansainvälistymiselle

Viisi suomalaisten keksimää estettä verkkokaupan kansainvälistymiselle

Keskusteltuani toistuvasti useiden suomalaisten verkkokauppiaiden, yrittäjien ja verkkokaupasta vastaavien kanssa olen törmännyt tiettyihin esteisiin, miksi kyseiset toimijat eivät ole lähteneet mukaan kansainväliseen verkkokauppaan.

Olen nyt ensi kertaa koonnut nämä haasteet yhteen ja pyrin kokemukseni perusteella vastailemaan yleisesti esiin nousseisiin esteisiin. Monesti vallalla olevat epäilykset ja totuus eivät ole aivan linjassa.

1. "Miten minä niille mitään kauppaan! Ei meidän tuotteet niitä kiinnosta..."

Anna mennä ja herättele myös maamme rajojen ulkopuolella olevat kiinnostumaan kaupastasi. Pieni arvoituksellisuus ja huumori vie pitkälle. Tärkeässä osassa on harkittu ja hyvin tehty sisältö, kun työvälineenä asiakashankintaan ovat esimerkiksi Facebook tai Instagram. 

Juuri sinun tarinasi on paras mahdollinen! Tarinaasi ja sanomaasi voit kuitenkin korostaa käyttämällä sopivissa määrin omia vahvuuksia viestinnässäsi. Näin voit korostaa yrityksesi tyyliä ja erottautua entistä paremmin. Esimerkiksi monille on yllättävän arvostettava juttu, jos tuotteesi valmistetaan käsityönä, ekologisesti tai varastosi työllistää nuoria.

Unohda suomalainen itsensä vähättely ja varovaisuus hetkeksi. Kerro positiivisella otteella tarjoamistasi tuotteista ja niiden ominaisuuksista. Valehtelemaan ei tarvitse ruveta, mutta ylpeä saa ja pitää olla.

Kun siirryt myymään uuteen maahan hyödynnä rohkeasti myyntipsykologia jippoja uutuuksista, rajatusta saatavuudesta ja hyvistä arvosteluista. Kun päädyt uudelle markkinalle tuotteesi on siellä aina uutuus.

2. "En puhu samaa kieltä! Entäs hinnat? Eikä minulla ole siellä edes toimistoa! Verotus? Palautukset?"

Jokaisella naapurimaahan tai kauemmaksi toimintaansa kasvattaneella yrityksellä on ollut tämä sama pulma, ajatuslukko. Tänä päivänä toimipiste kohdemaassa ei ole läheskään välttämättömyys – kysy vaikka Amazonilta tai Zalandolta. Markkinoita voi kokeilla kevyemmin eikä heti ole tarpeen olla etsimässä toimitilaa vieraasta maasta. Jos todellinen markkina löytyy lopulta, on vasta sitten järeämpien investointien vuoro ja nekin alkavat yleensä asiakaspalvelusta. 

Kieli, verot, hinnoittelu ja ne palautukset. Kaikkiin näihin asioihin löytyy vastaus ja apukäsiä. Esimerkiksi EU:n sisällä myyminen ei ole vaikeaa, joten markkinakokeilu Euroopassa on suhteellisen helppo ensimmäinen askel. Palautukset sen sijaan riippuvat tuotteestasi ja palautusprosentteihin voi vaikuttaa monella tapaa. Hyvin kuvattu ja kuvailtu tuote on asiakkaalle varmempi ostos

Loppujen lopuksi kysynnän herättäminen on se suurin haaste. Sen eteen joudut todennäköisesti tekemään huomattavasti enemmän töitä kuin luulisit. Toisaalta kova työ palkitsee ja kansainvälisellä verkkokaupalla on tulevaisuutta.

3. "Ensin täytyy onnistua paremmin täällä Suomessa. Mietitään maailmaa myöhemmin, okei?"

Yleisin virhe on jäädä paikalleen. Omalta mukavuusalueelta kannattaa yleensä siirtyä pois ennen hädän hetkeä. Jos markkinakokeilua yrittää viimeisenä oljenkortena mahdollisuudet onnistua laskevat, sillä testaaminen ja analysointi vaativat aikaa. Kuukaudet ja vuodet hurahtavat hetkessä ohi, jos toimeen ei tartu nyt. Ja toimeen tarttuminen ei riitä ajatuksen tasolla, vaan sen pitää edetä käytäntöön. 

Mikäli et toimi nyt, kilpailijasi todennäköisesti tekevät sen ennen sinua. Kysy itseltäsi: Miksi tähtään täydellisyyteen täällä? Miksi en vaan voisi kerralla mennä ja kehittyä myös globaalisti?

4. "Pelottaa! Minua yksinkertaisesti pelottaa kansainvälistyminen."

Pelko on luonnollinen ja hyvin yleinen tunne kaiken uuden edessä. Totta on kuitenkin myös se, että tietoa ja apua on saatavilla. Yhtä useampi menestynyt suomalainen verkkokauppa on tehnyt kansainvälistä asiakashankintaa. Ulkomailta esimerkkejä riittää ruuhkaksi asti. 

Pelon tunnetta ei kannata kuitenkaan sivuuttaa turhana. On hyvä käydä läpi ne konkreettiset asiat, mitkä pelottavat. Miten korjaamme ne? Mitä voimme tehdä, ettei pelko käy toteen? 

Usein verkkokauppiaat, jotka ovat laajentaneet markkinaansa kotimaan lisäksi myös muualle, ovat tyytyväisempiä ja näkevät tulevaisuuden toiveikkaampana. Heidän kananmunansa eivät ole kaikki samassa korissa ja hymy yleensä sen mukainen!

5. "Entäs jos onnistunkin?"

Paikallinen erikoisuus. Tarjolla vain meillä Suomessa! Entä jos todella onnistut löytämään asiakkaita ja kysyntää maailmalta? Älä pelkää onnistumista!

Onnistumisen jännittäminen liittyy usein siihen, että kansainvälisten markkinoiden kokeilemista ensi kerran on siirretty ja pitkitetty aivan turhaan. Ole rohkea ja ota onnistuminen vastaan! Jos yllättäen tulee kymmenittäin tilauksia päivässä voi logistiikkaan ja volyymiin liittyvät ongelmat ratkaista yksi kerrallaan.

Kansainvälinen asiakashankinta on monille prosessina parasta oppia mitä verkkokauppiaana on tullut.

 Teksti: Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman

 

Lue myös

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje