Woolman Oy

Verkkokauppa pystyyn helposti Shopifyn avulla

Verkkokauppa pystyyn helposti Shopifyn avulla

Aloittelevan verkkokauppiaan näkökulmasta yksi tärkeimpiä alkuvaiheen päätöksiä on oikean alustan valinta. Hyviä vaihtoehtoja on varmasti monta, joilla pääsee alkuun. 

Perustin verkkokaupan kalastusharrastukseni pohjalta. Itse valitsin verkkokauppa-alustaksi Shopifyn. Shopifyllä verkkokauppa syntyy helposti ja kauppias pääsee teknisen säätämisen sijaan nopeasti keskittymään esimerkiksi asiakkaiden hankkimiseen.

Seuraavaksi kerron tarkemmin, miksi valitsin verkkokauppa-alustaksi Shopifyn. 

Mitä tarvitsen verkkokaupalta?

Tämä on se kysymys, jonka jokaisen aloittelevan kauppiaan pitäisi osata kysyä itseltään. Mitä myyn ja kenelle? Yhdistänkö verkkokauppaan kivijalan? Teenkö tapahtumamyyntiä? Myynkö kotimaisille vai ulkomaalaisille asiakkaille - millaisia maksutapoja tarvitsen?

Mitä paremmin osaat määritellä tarpeesi, sitä paremmin osaat selvittää verkkokauppa-alustan soveltuvuuden sinulle. 

Itse ihastuin Shopifyssa ensisijaisesti visuaalisesti näyttävään pohjaan. Tarkempi tutustuminen osoitti vielä sen, että alusta ei vaadi koodaustaitoja. Näyttävän ja toimivan kaupan saa rakennettua perusnäppärä kaveri, jollaiseksi itseni määrittelin.

Kun alkuhuuman jälkeen löysin vielä kotimaiset maksutavat ja Shopifyn lukemattomat mahdollisuudet saumattomiin integraatioihin Mailchimpin, sosiaalisen median kanavien ja monen muun järjestelmän kanssa päätin painaa kaasua. Tähän asti vaihtoehtoina rinnalla kulkeneet kotimaiset alustavaihtoehdot jäivät tässä kiihdytyksessä kuin purkka tukkaan. 

Miltä verkkokauppiaan arki näyttää?

Verkkokauppaprojektiin lähdettyäni hyviä neuvoja sateli oikealta ja vasemmalta. Joitakin kuuntelin, suurimman osan sivuutin. Mutta onneksi yksi ystävistäni sai minut suostuteltua ulkoistamaan varastoni heti alkuvaiheessa. Käyn töissä, kotona on pieniä lapsia ja kuvittelin, että työpäivän jälkeen tulostan tilaukset ja käyn toimittamassa ne postiin. Onneksi en tehnyt niin, vaan päädyin sijoittamaan tuotteeni Jyväskyläläiseen varastohalliin.

Kuin ihmeen kaupalla Shopifysta löytyi valmiiksi Unifaun-nimiseen järjestelmään valmis integraatiosovellus, jossa kaupan tilaukset välittyvät automaattisesti varastokumppanini keräilylistalle. Keräilyn jälkeen asiakkaalle lähtee vahvistusviesti seurantatunnuksineen. Tämän ansiosta voin käyttää illan tunnit markkinointiin sekä kaupan rakentamiseen pakettien lähettämisen sijaan. Tämä ei ole myöskään kustannuskysymys, sillä maksan käytännössä vain lähetetyistä paketeista. 

Jos mahdollista, mieti kuinka toteutat verkkokaupan pyörittämisen arjessasi. Jos käyt töissä, kaupalle on käytettävissä rajallisesti aikaa. Opiskelijana tilanne voi olla helpompi ja kaupan eteen tehtäviä työntunteja voi tiputella pitkin päivää. 

Paljonko verkkokaupan ylläpito maksaa?

Aloittelevan yrittäjän suurin huolenaihe on kassavirta. Suomeksi sanottuna kustannukset tulisi pitää mahdollisimman alhaisina ja keskittyä toimenpiteisiin, jotka tuottavat myyntiä. En halunnut investoida liikaa verkkokauppa-alustaan, vaan tutkin alusta asti kuukausimaksullisia vaihtoehtoja, joissa alkuun ei tarvita kuin muutaman satasen investointi. 

Shopifyn käytön aloittamisen kulut vaihtelevat. Halvimmillaan pääset liikkeelle kun valitset ilmaisen teeman ja edullisimman 29 $ kuussa maksavan peruspaketin. Peruspakettiin kuuluu jo kattava määrä ominaisuuksia ja valmiina maksutapoina on käytettävissä luottokorttimaksut.

Shopify ottaa 0,5 - 2,0% suuruisen komission verkkokaupan myynnistä, jos käytät ulkopuolisia maksupalveluja, kuten kotimaista Checkoutia tai vaikkapa PayPalia. 

Itse päädyin lopulta ostamaan Shopifyn teemakaupasta itselleni sopivan teeman. Valitsin 79 $ kuussa maksavan paketin. Hiukan kalliimman paketin etuihin kuuluivat pienempi Shopifyn maksunvälityskomissio sekä mahdollisuus laittaa myyntiin digitaalisia lahjakortteja. Lisäksi aktivoin alussa käyttöön kotimaisen maksupalvelun, jonka kustansi 59 € kuukaudessa.

Kiinteiden kulujen laskelma näytti tälle:

  • Valmis teema 180 $
  • Kuukausittaiset kulut 79 $ + 59 € = nykyisellä valuuttakurssilla n. 126€ kuukaudessa
  • Myöhemmin olen ottanut käyttööni muutaman kuukausimaksullisen applikaation joiden arvo on noin 25 € kuussa
  • Vuositasolla verkkokaupan kiinteät kuluni ovat 1 800 € 

Shopifyn ehdoton valtti on se, että kuukausimaksullista pakettia voi muuttaa pienempään tai isompaan nopeasti. Lisäksi applikaatioita voi asentaa ja poistaa tarpeiden mukaan. Jos kauppa ei käykään halutulla tavalla, kiinteiden kulujen kanssa ei tarvitse painia pitkään. Jos myyntiä tulee, pystyt kehittämään kauppaasi nopeasti lisäapplikaatioilla tai markkinointiponnistuksilla. 

Tekemällä oppii

Nyt kolmen kuukauden sivutoimisen verkkokauppiasuran jälkeen ymmärrys verkkokaupan perusasioista on kasvanut. Minulla alkaa olla näkemys seuraavista vaadittavista askelista.

Kaupan tekemisen logiikka on ollut selkeä. Ohjaan kävijäliikenteen somekanavista kauppaan ja pyrin kehittämään kaupassa asioimista koko ajan helpommaksi. Aika on edelleen rajallista, joten yritän entistä enemmän keskittyä olennaisiin asioihin. Sisällöntuotto, valikoiman kasvattaminen ja ostamisen helppous. 

Voin suositella vilpittömästi Shopifyta alkutaipaleen kauppiaille, jotka haluavat päästä helposti mukaan verkkokaupankäyntiin. Shopifyhin on tulossa pian myös pitkä lista ominaisuuksia, joilla kaupan tekeminen käy entistä helpommaksi. 

Jäikö jokin asia askarruttamaan mieltäsi? Laita viestiä ja jutellaan lisää siitä, sopiiko Shopify sinulle.

 

 

Teksti: Teemu Tolonen

 

Lue myös

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje