Verkkokauppa-alustan vaihto edessä? Valmistaudu huolella ja ota kaikki irti Shopify-verkkokaupasta

Verkkokauppa-alustan vaihto edessä? Valmistaudu huolella ja ota kaikki irti Shopify-verkkokaupasta

Verkkokauppa-alustan vaihtaminen ei tarvitse olla ongelmallista ja aikaavievää. Me Woolmanilla olemme auttaneet kauppiaita siirtymään Shopifyihin muun muassa Magento-, WooCommerce-, Mycashflow-, Vilkas-, Drupal- ja Prestashop-verkkokaupoista. Huolellinen valmistelu ja omien tarpeiden kartoitus auttavat onnistumaan.

Verkkokauppa-alustojen vertailuun on hyvä käyttää aikaa ja valita sellainen kokonaisuus, joka täyttää tarpeet ja tukee kaupan markkinointia. Kannattaa myös katsoa eteenpäin ja varmistaa, että valittava alusta antaa tilaa kasvulle ja  liiketoiminnan kehittymiselle jatkossakin. 

Kun konkreettinen kauppa-alustan vaihto alkaa, on hyvä ottaa huomioon ainakin tässä artikkelissa mainitut kokonaisuudet. Vaihtoon valmistautuminen huolella helpottaa siirtotyötä, mutta myös säästää aikaa.

Datan siirto ja kuvat

Keskeinen ja monesti varsin työläs osa verkkokauppa-alustan vaihtoa on datan siirto vanhasta kaupasta uuteen. Normaalisti siirretään joitain seuraavista tiedoista: 

  • Tuotteet ja tuoteryhmät
  • Asiakastiedot ja tilaushistoria
  • Sisältösivut, blogit ja blogiartikkelit
  • Lahjakortit, alennuskoodit
  • Tuotearvostelut

Kannattaa jo hyvissä ajoin miettiä, mitä kaikkea vanhasta verkkokaupasta halutaan siirtää. Hyvä idea on tehdä lista, miten paljon siirrettävää dataa on. Listasta on hyvä käydä ilmi vaikkapa tuotteiden, tuoteryhmien ja sisältösivujen määrät. Näin työmäärään voidaan varautua hyvissä ajoin ja oikein.

Etenkin tuotetietojen kohdalla kannattaa olla tarkkana. Tiedot on hyvä käydä läpi tarkasti, jotta voidaan olla varmoja, että kaikki tieto vanhasta kaupasta siirtyy myös uuteen. Matkalle jäänyttä tietoa ei välttämättä saa enää lopullisen siirron jälkeen takaisin. 

Jos dataa on määrällisesti vähän, voidaan muutostyöt aloittaa puhtaalta pöydältä. Silloin sisällöt luodaan manuaalisesti, uuden kauppa-alustan ominaisuuksia hyödyntäen.

Hiemankin suurempi datamäärä vaatii tietojen siirtämistä isommissa erissä, tyypillisesti csv-tiedostoilla. Harmillisesti eri verkkokauppa-alustat käyttävät erilaisia tietorakenteita. Silloin vaaditaan yleensä vähintäänkin tietojen muokkaamista oikeaan muotoon esimerkiksi Excelissä. 

Monesti kauppaa halutaan päivittää myös visuaalisesti alustan vaihdon yhteydessä. On siis hyvä sisäistää se, että jos vanhassa kaupassa käytetään pieniä ja huonolaatuisia kuvia, eivät ne näytä yhtään sen paremmalta uudellakaan alustalla. Jos mahdollista, etsi verkkokaupan kuvista hyvälaatuiset versiot uutta kauppaa varten.

Tässä vinkkejä tuotekuviin:

Kaupan käyttöliittymä

Jos kaupan asiakaskäyttöliittymään halutaan jotain tiettyjä toiminnallisuuksia, on halutut toiminnallisuudet hyvä määritellä tarkkaan. Usein järkevästi valittu valmisteema sisältää haluttuja ominaisuuksia. Tällaisia ominaisuuksia voivat olla esimerkiksi tuotetietojen jäsentäminen eri välilehdille tai tietynlaiset tuotenäkymän suodattimet kategoriasivulla.

Aiheuttaako Shopify-teeman valitseminen päänvaivaa? Tässä artikkelissa ohjeet siihen, mitä teemaa valitessa kannattaa ottaa huomioon. 

On hyvä myös ymmärtää, että vaikka Shopify onkin todella helppokäyttöinen verkkokauppa-alusta, sen käyttö ja ylläpito voivat poiketa vanhasta ja tutuksi tulleesta alustasta. Varaudu siihen, että kaikki asiat eivät toimi juuri samalla logiikalla kuin aiemmin. Varaa aikaa uuden järjestelmän haltuunottoon. 

Uudelleenohjaukset, digitaalinen markkinointi ja analytiikka

Jotta kaupan kävijäliikenne ja näkyvyys säilytetään uudistuksen yhteydessä, on erittäin tärkeä huolehtia, että kaupan URL-osoitteet uudelleenohjataan Shopifyn vastaaviin osoitteisiin. Erittäin tärkeää on varmistaa, että ne sivut, jotka keräävät eniten liikennettä, tulevat ohjatuksi oikeaan paikkaan.

Jos kauppaan hankitaan kävijöitä esimerkiksi Google- tai Facebook-mainonnan avulla, on hyvä olla yhteydessä mahdolliseen nykyiseen markkinointikumppaniin verkkokaupan alustan vaihdosta. Tärkeintä on muistaa pysäyttää maksettu asiakashankinta alustanvaihdon ajaksi ja käynnistää se uudestaan vasta kun uusi kauppa on toiminnassa. Tämä edellyttää esivalmisteluita niin mainosten kuin analytiikan osalta.

Integraatiot taustajärjestelmiin

Mikäli verkkokauppa on integroitu toiminnanohjausjärjestelmään (ERP) tai muuhun taustajärjestelmään, on suunniteltava ja toteutettava vastaavat ominaisuudet Shopify-kauppaan. Tavoitteena on, ettei mitään tietoja tarvitse jatkossa siirtää manuaalisesti järjestelmästä toiseen. Se lisää riskiä, että siirrossa tapahtuu virheitä. 

Verkkokauppa-alustan vaihdon yhteydessä kannattaa harkita mahdollisuutta, että päivittää vanhat järjestelmät vastaamaan nykyisen liiketoiminnan vaatimuksia ja tarpeita. 

Integraatiot voidaan jakaa vaatimustasoiltaan kolmeen ryhmään. Mistä erilaisissa integraatioissa on kyse? Lue lisää tästä artikkelista. Mikäli verkkokauppa-alustan vaihtaminen on jäänyt taka-alalle vain sen takia, että järjestelmien yhteensopivuus mietityttää, ota yhteyttä – tarkistetaan, onko tilanteeseen olemassa ratkaisu.

Kyllä se siitä!

Verkkokauppauudistus on hyvä tilaisuus päivittää oma kauppa paremmin liiketoimintaa tukevaksi ja helpottaamaan verkkokauppiaan arkea. Tuloksiakin on helpompi tehdä, kun aikaa vapautuu teknologiaongelmien selvittelystä ja manuaalisesta työstä myynnin kasvattamiseen ja yrityksen kehittämiseen.

Jos olet harkinnut siirtymistä Shopify-verkkokauppaan, ota yhteyttä. Arvioidaan tilanne ja mietitään olisiko Shopify sopiva alusta juuri sinun ja liiketoimintasi tarpeisiin nyt ja jatkossa. 

Ota yhteyttä
Antti Salmi, projektipäällikkö / Woolman 

 

Lue myös: