Woolman Oy

8 keinoa verkkokaupan ympäristövaikutusten pienentämiseen

8 keinoa verkkokaupan ympäristövaikutusten pienentämiseen

Verkkokaupan ympäristövaikutukset herättävät kiinnostusta, mutta aiheesta puhutaan vielä verrattain vähän. Suomesta ja maailmalta löytyy hienoja esimerkkejä siitä, miten verkkokaupat ovat onnistuneet erilaisin tavoin vaikuttamaan omaan hiilijalanjälkeensä. Osa keinoista on kohtuullisen helppo ja nopea ottaa käyttöön monenlaisissa verkkokaupoissa, toiset puolestaan vaativat enemmän suunnittelua ja alkuinvestointeja.

Yhteistä kaikille on kuitenkin se, että pitkässä juoksussa ne usein säästävät myös verkkokauppiaan kustannuksia. Nappaa artikkelin esimerkeistä itsellesi sopivat keinot, joilla voit vaikuttaa oman liiketoimintasi päästöihin.

Verkkokauppa vs. kivijalkamyymälä

Verkkokaupan ja kivijalkamyymälän ympäristövaikutusten mittaamiseen löytyy useita malleja, mutta yleispätevää mittaustapaa ei toistaiseksi ole tarjolla. Erityisesti toimituksen viimeisiä kilometrejä on hankala mitata. Vaakakupissa painavat kuluttajien oma autolla liikkuminen, verkkokaupan logistiikan tehokkuus, pakkausmateriaalit ja palautukset.

Ympäristön kannalta verkkokaupan suurimmat haasteet liittyvät pieniin osatoimituksiin, palautuksiin ja pakkausmateriaaleihin. Bain & Companyn vuonna 2017 tekemän tutkimuksen mukaan verkkokaupan hiilijalanjälkeä kasvattavat erityisesti pienemmät kertaostosmäärät, jotka johtavat useisiin erillisiin toimituksiin. Erilliset toimitukset tarkoittavat myös suurempaa pakkausmateriaalien kulutusta.

Verkkokaupan hiilijalanjälkeen voi siis vaikuttaa erityisesti pienentämällä toimituksen ja pakkauksen, sekä tietysti itse tuotteen valmistukseen liittyviä ympäristövaikutuksia.

Kahdeksan keinoa verkkokaupan hiilijalanjäljen pienentämiseen

1. Laita tuotemanuaalit ja oppaat nettiin

High Peakin kuvastot löytyvät verkkokaupasta.

Sen sijaan että tulostaisit kaiken paperille, tarjoa tuotetiedot, manuaalit ja oppaat verkkosivuillasi. Tuotteen mukana voi lähteä paksun ohjenivaskan sijaan kortti, jossa kerrotaan miten asiakas löytää tarvitsemansa materiaalit digitaalisessa muodossa verkkokaupasta. Tämä on samalla hyvää asiakaspalvelua: paperilaput voivat hukkua, mutta netissä tarvittava tieto on aina asiakkaan saatavilla.

2. Ota käyttöön ekologiset pakkausmateriaalit

Kuplamuovin tilalle pakettiin voi laittaa käytettyä sanomalehteä

Tuotteiden uudelleenpakkaaminen kuluttaa sekä ympäristö että verkkokauppiaan lompakkoa. Käytä kierrätettyjä pakkausmateriaaleja ja hyödynnä paketit, joissa tuotteet alun perin saapuivat toimittajalta verkkokaupan varastoon.

Ruohonjuuri käyttää pakkaamisessa kuplamuovin sijaan kierrätettyä sanomalehteä ja kierrätyspaperista valmistettua uusiopaperia. Myös pahvilaatikot ja pakkausmateriaalit, joissa tuotteet saapuivat toimittajilta, käytetään uudelleen, kun tuotteita lähetetään asiakkaille. Voit lukea Woolmanin blogistamiten Ruohonjuuri tehosti myös logistiikkaansa.

3. Käytä kestopakkauksia

Suomalaisyritys RePack tarjoaa kertakäyttöisille muovipakkauksille sekä pahvilaatikoille vaihtoehdoksi uudelleenkäytettäviä kestopakkauksia. Kun asiakas on vastaanottanut tilaamansa tuotteen, hän palauttaa kasaan taitellun kestopakkauksen esimerkiksi lähimpään postilaatikkoon.

Kestopakkauksen palauttaminen on ilmaista missä tahansa päin maailmaa. Asiakas saa porkkanaksi vaikkapa alennuskupongin seuraavasta ostoksestaan. Suomessa palvelun käyttäjistä löytyy tuttuja nimiä, kuten Varusteleka, Finlayson, Scandinavian Outdoor ja Makia.

4. Tarjoa mahdollisuus myymälänoudoille ja -palautuksille

Dick Johnsonista tehdyt tilaukset saa myös myymälänoudolla

Jos asiakas asuu kaukana myymälästä tai se ei ole hänen normaalien kulkureittiensä varrella, voi verkkokaupan toimitus lähimpään noutopisteeseen olla ekologisempaa. Lähellä asuville asiakkaille noutojen ja palautusten hoitaminen myymälässä voi kuitenkin olla sekä helpompaa että ympäristöystävällisempää.

Myymälässä käynti on myös tilaisuus luoda erityislaatuista asiakaskokemusta. Voit kannustaa asiakkaita noutamaan tuotteet myymälästä tarjoamalla myymälätoimituksen ilmaiseksi. Dick Johnson tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden noutaa tuotteet Helsingin, Tampereen keskustan tai Ratinan liikkeistään ilmaiseksi kahden vuorokauden kuluessa tilauksesta.

5. Vältä osatoimituksia, nosta keskiostosta

Joutsen suosittelee peiton ostajalle myös sopivia tyynyjä

Verkkokaupasta ostetaan keskimäärin vähemmän tuotteita kerralla kun myymälöistä. Jos jokaisella verkkokauppatilauksella oli tuplasti enemmän tuotteita ja ei osatoimituksia, tuotekohtaiset päästöt laskisivat 30 % ja toimituksista koituvat kulut pienenisivät yli 50 % (Bain & Company).

Tähän voit vaikuttaa esimerkiksi tuote-ehdotuksilla. Jos asiakkaan täytyy uuden taskulampun tilatessaan hankkia siihen sopivia pattereita, tarjoa pattereita ja muita sopivia tuotteita taskulampun tuotesivulla.

Myös säätämällä ilmaiseen toimitukseen oikeuttavan ostosumman alarajaa voit vaikuttaa keskiostoksen ja osatoimitusten määrään. Suuremmalle keskiostokselle ja pienemmille toimituskuluille hymyilee luonnollisesti verkkokauppiaan tilipussikin.

6. Tarkasta tuottajavastuusi

Pakkausten kierrättäminen on osa tuottajavastuuta

Jos myyt verkkokaupassasi fyysisiä tuotteita ja liikevaihtosi on yli miljoona euroa, kuulut hyvin todennäköisesti Suomen jätelakiin perustuvan tuottajavastuun piiriin.

Tuottajavastuu tarkoittaa velvollisuutta kierrättää osa tuotteen pakkausmateriaaleista sen jälkeen kun ne poistuvat käytöstä. Joillekin tuoteryhmille, kuten elektroniikalle, on lisäksi erillisiä tuotteisiin liittyviä vastuita. Voit lukea lisää tuottajavastuusta täältä.

7. Tehosta logistiikkaa

Logistiikan tehostaminen säästää rahaa ja ympäristöä

Tavaran kuljettaminen paikasta toiseen muodostaa suuren osan verkkokaupan hiilijalanjäljestä. Mitä tehokkaampi logistiikka, sitä pienemmät päästöt. Yksinkertaisin tapa logistiikan tehostamiseen on viedä enemmän tavaraa samassa kuljetuksessa.

Suomalainen vaatealan verkkokauppa NOSH on kaksinkertaistanut kuljetustilaan mahtuvien lähetettävien tilaustensa määrän. Tehokkaampi logistiikka tuo mukanaan myös säästöjä. Ikea vähentää kuljetuskustannuksiaan ja kuljetuksiin liittyviä päästöjään 10 % ottamalla käyttöön kevyemmät pahviset kuormalavat.

8. Kompensaatiomaksut

Jotkut asiakkaat ovat halukkaita maksamaan kompensaatiota ostoksesta aiheutuvista ympäristöpäätöistä

Lentoyhtiöiden keskuudessa on viime vuosina yleistynyt vapaaehtoisten kompensaatiomaksujen tarjoaminen kuluttajille. Laskuri laskee valitun lennon polttoaineista syntyvän hiilidioksipäästömäärän henkilöä kohden ja kuluttaja voi halutessaan maksaa sen suuruisen kompensaatiomaksun. Monelle verkkokauppiaalle tutumpi esimerkki on logistiikka- ja kuljetuspalvelu PostNord. Yritys tarjoaa Tanskassa toimitusvaihtoehtoja, joihin sisältyy kompensaatiomaksu.

Komissioita tarjotessa on erittäin tärkeää huomioida luotettavuusasiat. Kompensaatiomaksuihin kannattaa käyttää vain sertifioituja tai muuten valvottuja toimijoita, jotka hoitavat komissiopalvelua EU:n tai kansainvälisen päästökauppajärjestelmän mukaisesti. Kun käytät komissioissa luotettavaa kumppania, muista kertoa siitä myös asiakkaillesi. Kerro miten komissiomaksu toimii ja kuinka sitä valvotaan. Suomalaisille yrityksille vapaaehtoisia komissiopalveluita tarjoaa esimerkiksi Nordic Offset.

Muista kertoa asiakkaillesi

Ympäristöystävälliset valinnat vetoavat kuluttajiin. Aalto-yliopiston tutkija Markus Joutsela kertoo Suomen pakkauskierrätys Rinki Oy:n haastattelussa, että noin puolet suomalaisista on kiinnostunut vastuullisesta kuluttamisesta ja osa heistä tarkastelee ekologisia vaikutuksia hyvinkin tarkasti. Jos siis teet töitä verkkokauppasi ympäristövaikutuksien pienentämiseksi, kerro siitä asiakkaillesi. Ideoita voit hakea esimerkiksi Ruohonjuuren verkkokaupasta. Kun tehostat logistiikkaa tai vähennät pakkausmateriaaleja, kannattaa projektin alussa selvittää ja tallentaa lähtötaso. Näin voit myöhemmin kertoa asiakkaillesi, mitä vaikutuksia muutoksilla on konkreettisesti ollut.

Silja Patrikainen, Business developer / Woolman 

 

Lue myös:

 

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?