Woolman Oy

Verkkokaupan tehokkuus syntyy takahuoneessa

Verkkokaupan tehokkuus syntyy takahuoneessa

Asiakkaan suuntaan hyvin toimiva, selkeä ja esteetön verkkokauppa on hieno myyntivaltti. Lopulta se on kuitenkin vain jäävuoren huippu koko verkkokauppaliiketoiminnassa. Tärkeää on laittaa kuntoon asiat "pinnan alla", jotta pääsee syntymään kasvua, tehokkuutta ja asiakastyytyväisyyttä. 

Pienimuotoisessa verkkokauppaliiketoiminnassa tehoa ei välttämättä vielä tarvitse hakea. Kuitenkin mitä suuremmaksi bisnes kasvaa, todennäköisempää on, että tehostettavaa alkaa löytyä. 

Verkkokaupan tehostaminen tapahtuu ensisijaisesti verkkokaupan takahuoneen puolella. Tässä artikkelissa keskitytään kolmeen verkkokaupan tehostamisen keinoon: Varastonhallinta ja varastosaldot, tuotetiedon oikeellisuus sekä tilaus- ja toimitusketju. 

1. Varastonhallinta ja varastosaldot 

Asiakaspalvelu alkaa jo alueelta, jonne harva verkkokaupan asiakas koskaan pääsee vilkaisemaan: verkkokaupan varastosta. Huolellisuus tai huolimattomuus varaston hallinnassa vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen ja asiakaspalvelun kuormitukseen. Jos varastosaldot eivät pidä paikkaansa, se voi aiheuttaa pettymyksiä. Tällainen tilanne pääsee syntymään esimerkiksi silloin, kun verkkokaupan tuotesivun mukaan tuotetta on varastossa, vaikka sitä todellisuudessa ei hyllystä löydykään. 

Monet yritykset tekevät inventaarion kerran vuodessa tilikauden päättymisen yhteydessä. Suositeltava tapa on tehdä jatkuvaa, niin sanottua kiertävää inventaariota. Virheet varaston saldoissa tulevat nopeammin korjattua kiertävällä inventaariolla. Ideana on laskea päivittäin tai viikoittain tietty määrä tuotteita siten, että haluttuna aikavälinä, esimerkiksi kuuden kuukauden aikana, tulevat kaikki varaston nimikkeet kertaalleen tarkistettua. Varastonhallintajärjestelmät auttavat tekemään kiertävää inventaariota ja pitämään huolen saldojen oikeellisuudesta.

Varastonhallinnassa tärkeää on tarkkuus ja huolellisuus. Esimerkiksi hyllyyn jäänyt epäkurantti tai muutoin vanhentunut, myyntikelvoton tuote on poistettava saldoilta kun se huomataan. Esimerkki voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta se voi helposti unohtua verkkokaupan arjessa. Tavoitteena on se, että järjestelmässä oleva saldo vastaa aina todellisuutta. Varastotyöntekijän laadukkaalla työllä on suora vaikutus asiakastyytyväisyyteen.

Varastosaldot liittyvät vahvasti myös verkkokauppaliiketoiminnan kasvattamiseen. Voimakkaasti kasvavan brändin on haasteellista pitää huolta, että tuotteita on optimaalinen määrä varastossa. Kuluttajat eivät kovin montaa kertaa jaksa tulla katsomaan kaupan "tyhjiä hyllyjä". 

2. Tuotetiedon oikeellisuus

Uskaltaisitko itse tilata tuotetta verkkokaupasta, jos tuotetekstistä tai -kuvista ei selviä varmaksi itsellesi tärkeitä ominaisuuksia tuotteesta?

Oikealla ja paikkansa pitävällä tuotetiedolla on tärkeä osa niin verkkokaupan luottamuksen lisääjänä kuin ostamisen esteiden poistajana. Tuotetietojen täydentäminen on työlästä, mutta palkitsee lopulta: asiakaspalveluun otetaan vähemmän yhteyttä, asiakaspalautuksien määrä vähenee ja lopulta konversiokin on varmasti parempi. 

Verkkokauppiaana kannattaa miettiä, mitä asiakkaan on hyvä tietää tuotteesta. Joskus omalle työlle tulee sokeaksi, eikä osaa välttämättä katsoa asiaa asiakkaan silmin. Lue lisää siitä, miten luot myyvän tuotesivun

3. Tilaus- ja toimitusketjun tehostaminen 

Tilaus- ja toimitusketjuun piiloutuu usein monia tehottomia prosesseja. Näitä voivat olla esimerkiksi paikkaansa pitämätön varastosaldo, hidas ja tehoton keräily, lisäarvoa tuottamaton työ, kuten tietojen kopioiminen järjestelmästä toiseen sekä pakettikorttien tekeminen manuaalisesti.

Kun liiketoiminta alkaa selkeästi kasvaa, ihmisen muistinvaraisuudesta keräilyssä olisi hyvä luopua: Se lisää virheitä ja se on myös huonosti skaalattavissa. Uuden työntekijän on hidasta oppia tuotteet ja niiden sijainti varastossa ulkoa. 

Kun keräilijöitä on verkkokaupan varastossa useampia, on hyvä siirtyä hyödyntämään optimoitua keräilyä. Jokaisella tuotteella on silloin yksilöity varastopaikka ja varastonhallintajärjestelmä ohjaa keräämään optimaalista reittiä pitkin esimerkiksi tabletin avulla. 

Tällöin esimerkiksi vuokratyövoiman käyttäminen helpottuu ruuhkapiikkien iskiessä: Järjestelmän opettaminen uudelle ihmiselle on nopeaa ja virheiden määrä vähenee. Keräilijä ainoastaan seuraa mitä ja miltä hyllypaikalta järjestelmä ohjaa seuraavaksi keräämään. Keräilyn tehokkuus paranee ja virheiden määrä vähenee, kun käytössä on moderni varastonhallintajärjestelmä joka ohjaa toimintaa.

Ilman varastonhallintajärjestelmää tehokkuutta tilaus- ja toimitusketjuun voi saada sopivien Shopify-lisäsovelluksien avulla. Woolmanin sovellus Nordic Shipping App mahdollistaa paikallisten kuljetusliikkeiden toimitustapojen käyttämisen, osoitekorttien ja tullidokumenttien tulostamisen Shopifyn ylläpidosta ja noutopisteiden näyttämisen asiakkaille. Nordic Shipping Appin avulla osoitekorttien ja tullidokumenttien tulostaminen nopeutuu eikä tietoja tarvitse siirrellä järjestelmästä toiseen: Kaikki tapahtuu Shopify-verkkokaupan sisällä. 

Kannattaakin joskus pysähtyä tutkimaan, kuinka kaupan yhden tilauksen käsittelyyn ja toimittamiseen menee aikaa ja kustannuksia. Voi olla silmiä avaavaa laskea auki myyntikate siten, että osto- ja myyntihinnan lisäksi huomioi kaikki tilaus-toimitusketjun kulut ja siihen käytetyn työajan. 

Verkkokauppiaan kannattaa myös vertailla, onko verkkokaupan varaston ulkoistaminen vaihtoehto omalla kohdalla. Useita hyvin kilpailukykyisiä varastojen ulkoistuspalveluita on tarjolla. 

Ohjelista verkkokauppiaalle: Näin löydät tehottomat prosessit 

  • Ota kello käteen ja kellota eri työvaiheet: Mihin palaa aikaa, missä voisit tehostaa? 
  • Ole itsekriittinen tekemisen suhteen. Se, että olet aina tehnyt asiat tietyllä tapaa, ei tarkoita sitä, etteikö jossain voisi kehittyä edelleen.
  • Avaa itsellesi, vaikkapa kirjoittamalla muistiin, mitä tapahtuu yhden tilauksen kohdalla.
  • Analysoi ennen kaikkea sitä, onko jotain manuaalista työtä, joka ei tuota lisäarvoa ja vie vain aikaa.

Kaipaatko lisää ajatuksia verkkokaupan tehostamiseen? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?