Woolman Oy

Hakusanat sanelevat: Optimoi verkkokauppasi sisällöt kuntoon ja tule löydetyksi

Hakusanat sanelevat: Optimoi verkkokauppasi sisällöt kuntoon ja tule löydetyksi

Suomalaisilla verkkokauppiailla on joskus hieman turhan suuret odotukset ja pelot uuden kaupan avaamiselle. Kuvitellaan, että heti kun kauppa on auki, sinne itsestään ilmestyy ostavia asiakkaita jonoiksi asti. Tällöin verkkokaupan rakennusvaiheessa keskitytään helposti vääriin asioihin. Verkkokaupan toiminnallisuuksia ja ulkoasua voi hioa maailman tappiin asti. Fakta on kuitenkin se, etteivät ne asiat merkitse lopulta mitään, jos kauppaan ei saada liikennettä.

Rakennusvaiheessa pitäisikin miettiä myös, miten kauppaasi saadaan vierailijoita, miten vierailijat saadaan mahdollisimman suurella todennäköisyydellä ostamaan ja miten heidät sitoutetaan uskollisiksi asiakkaiksi. 

Mutta mistä kävijöitä verkkokauppaan sitten saa? Facebook ja Google Ads ovat verkkokaupan julkaisun yhteydessä mainioita kanavia saada heti näkyvyyttä ja liikennettä kauppaan. Pitkässä juoksussa kuitenkin orgaaninen hakunäkyvyys näyttelee todella tärkeää roolia liikenteentuojana. Mitä aikaisemmassa vaiheessa verkkokaupan hakukoneoptimointi aloitetaan, sen aikaisemmin kauppaan alkaa virtaamaan ilmaista kävijäliikennettä Googlesta.

Asiakkaan sanasto sanelee

Hakukoneoptimoinnissa kaikki lähtee hakusanoista. Jotta voit olla löydettävissä kun asiakas etsii kauppaasi, täytyy sinun tietää mitä hakutermejä asiakkaasi Googlessa käyttävät tuotteitasi etsiessään. On turha pyrkiä löytymään termeillä, joita kukaan ei koskaan Googleen kirjoita.

Ihmisten yleisimmin käyttämät hakutermit voidaan selvittää hakusanatutkimuksen avulla. Verkkokaupan hakusanatutkimus auttaa sinua ymmärtämään asiakkaitasi paremmin. Saat selville myös mitä tuotteita ja tuoteryhmiä etsitään eniten Googlesta, millaisiin kysymyksiin hakujen tekijät kaipaavat vastauksia ennen kuin ovat valmiita ostamaan. 

Kun asiakkaiden käyttämä sanasto on selvitetty, täytyy näitä sanoja hyödyntää oikealla tavalla sivustolla. Pyri siihen, että jokainen tuoteryhmä, tuotekortti ja blogikirjoitus on optimoitu löytymään jollakin tärkeällä hakutermillä.

Viimeistele navigaatiolla ja sivuston rakenteella

Sivuston sisäisessä linkityksessä tulisi huomioida hakusanat. Ne sivut, joita ihmiset eniten etsivät, pitäisi olla nopeasti löydettävissä. Suunnittele kaupan päävalikko ja tuoteryhmät siten, että asiakas löytää suositut tuotteet nopeasti ja helposti. Linkitä etsityimpiin tuoteryhmiin päävalikosta, etusivulta ja alapalkista. Näin sivut löytyvät myös Googlesta paremmin – Google ymmärtää, että sivu johon linkitetään paljon on tärkeä.

Käytä sivun kohdehakusanaa sivulla siten, että on sivun aihe on selvä, mutta sisältö on silti miellyttävää lukea. Vaikka Google on jo varsin älykäs – ja kehittyy kokoajan älykkäämmäksi – kannattaa sille osoittaa selvästi sivun aihe, jotta saat sivun löytymään haluamallasi hakusanalla. Käytä siis sivun kohdehakusanaa seuraavissa kohdissa:

  • Meta-title ja meta-kuvaus
  • URL-osoite
  • Leipäteksti ja otsikot
  • Kuvan nimi ja ALT-teksti

Mistä tiedän millainen verkkokauppani löydettävyys Googlessa on nyt?

Ota käyttöön Google Search Console, jos et ole sitä vielä tehnyt. Search Consolen kautta näet millä hakusanoilla sivustosi saa näyttöjä, mikä on sivustosi keskimääräinen sijoitus kullakin sanalla ja paljonko olet saanut klikkauksia näillä sanoilla – monien muiden hyödyllisten tietojen lisäksi. Search Consolen saa myös linkitettyä Google Analyticsiin, jolloin saat tiedot näkyvyydestä Google Analyticsin raportteihin.

Yhteenveto 

Hakukoneoptimointi koostuu kolmesta osa-alueesta: sivuston teknisestä toteutuksesta, sisällöstä ja ulkoisista linkityksistä. Pelkkä sisällön optimointi ei siis vielä takaa kärkipaikkaa hakutuloksissa. Tämä perusasia kuitenkin monesti on jätetty tekemättä. Kun verkkokaupan sisältö on luotu hakusanatutkimuksen perusteella, mahdollistat kaupan löydettävyyden tärkeimmällä hetkellä: asiakkaan itse sitä etsiessä.

Kaipaatko apua verkkokauppasi hakukoneoptimoinnissa? Ota yhteyttä!

Antti Salmi / Woolman 

 

Lue myös:

    Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?