Woolman Oy

Mitä ja minne? Määrittele verkkokaupan toimitustavat kuntoon

Mitä ja minne? Määrittele verkkokaupan toimitustavat kuntoon

Verkkokaupan logistiikka on oleellinen osa asiakaskokemusta, vaikka itse tavaran toimituksen suorittaakin kolmas osapuoli. Verkkokaupan monipuoliset toimitustavat ja selkeä hinnoittelu saattelevat asiakkaan sujuvasti kohti ostoa.

Epäselvä hinnoittelu ja soveltumattomat toimitustavat usein saavat asiakkaan jättämään ostoskorin ja siirtymään muualle ostoksille.

Kun asiakas tilaa, täytyy toimituksen tilasta viestiä selkeästi, jotta asiakas tietää milloin pakettia voi odottaa saapuvaksi. Kun tavara lopulta saapuu asiakkaalle, saa asiakas ensimmäisen käsin kosketeltavan vaikutelman yrityksestäsi. Paketointi ja tuotteen käyttöönotto vaikuttavat siis myös mielikuvaan kaupastasi.

Mitä asioita aloittelevan verkkokauppiaan tulisi huomioida toimitustapoja päättäessä?

Verkkokaupan toimitustapojen määrittely

Verkkokaupan toimitustapoja määrittäessä on kaksi oleellista kysymystä:

  • Mitä toimitetaan? Ovatko tuotteet esimerkiksi helposti särkyviä, suurikokoisia tai painavia?
  • Minne toimitetaan? Suomeen, ulkomaille, molempiin?

Isolle osalle suomalaisista verkkokauppiasta riittää aluksi esimerkiksi Postin ja/tai Matkahuollon palvelut. Molemmilla on kohtalaisen kattava noutopisteverkosto Suomessa.

Postin ja Matkahuollon avulla voidaan hoitaa myös satunnaiset ulkomaille lähtevät toimitukset. Ulkomaalaisille ne eivät kuitenkaan ole tuttuja yrityksiä. Jos aiot panostaa tiettyyn maahan, kannattaa tutustua niihin toimitustapoihin, joita paikalliset suosivat ja tarjota niitä parhaasi mukaan asiakkaillesi. Voi siis olla aiheellista tutustua suurten kansainvälisten logistiikkayhtiöiden, kuten FedExin, GLS:n tai DHL:n, palveluihin.

Shopify-verkkokauppaan pystyt helposti integroimaan yleisimmät toimitustavat. Näin esimerkiksi pakettikorttien tulostus käy näppärästi verkkokaupan hallinnan kautta Woolmanin Nordic Shipping App -sovelluksella. 

Verkkokaupan toimitusten hinnoittelu

Hinnoittelu on kriittinen osa logistiikan kokonaisuutta. Selkeästi yleisin syy jättää ostokset kesken kassalla on yllättävät lisäkulut. Usein kyseessä ovatkin vasta kassavaiheessa selviävät toimituskulut. 

Tässä kolme yleistä hinnoittelumallia:

1. Ilmainen toimitus. Ilmaiset toimitukset nostavat tutkitusti verkkokaupan konversiota, mutta tietenkään kauppiaalle toimitukset eivät ole ilmaisia. Kuljetuksiin menevät kulut täytyy kattaa jollain muulla tapaa, esimerkiksi nostamalla tuotteiden hintoja.

Voit myös tarjota ilmaiset toimitukset tietyn arvoisille tilauksille, esimerkiksi yli 100 euron tilauksille. Tällä tapaa voit myös pyrkiä nostamaan keskimääräisen tilauksen arvoa. Jos nyt esim. keskimääräisen tilauksen arvo on 85 euroa ja alat tarjoamaan ilmaista toimitusta yli 100 euron tilauksille, voit saada asiakkaan ostamaan keskimäärin hieman enemmän kuin aikaisemmin.

2. Sama hinta kaikille toimituksille. Jos tarjoat kaikki toimitukset samaan hintaan, kannattaa ensin selvittää paljonko keskimääräinen lähetys tulee maksamaan ja hinnoitella sen perusteella.

3. Kiinteä hinta painon mukaan. Voit myös määrittää kiinteät hinnat tietyille painoluokille tähän tapaan:

  • Alle 1 kg 4,90 €
  • 1 – 5 kg 7,90 €
  • 5 – 10 kg 9,90 €
  • 10 – 20 kg 14,90 €

Minkä hinnoittelumallin valitsetkin, viesti siitä verkkokaupassa selkeästi. Pienikin lisäkulu voi saada asiakkaan kääntymään kannoillaan ja jättämään ostoskorin ostoksen viime metreillä.

Fiksulla hinnoittelulla voit kasvattaa tilausten keskimääräistä arvoa ja verkkokaupan konversioiden määrää.

Tuotteiden paketointi

Kun asiakas saa paketin käsiinsä, saa hän myös samalla ensimmäisen konkreettisen kosketuksen yritykseesi. Millaisen ensikokemuksen haluat antaa asiakkaallesi kun paketti saapuu ja kun pakettia avataan?

Pakkaa tuotteet brändisi tyyliin sopivasti. Tässä vaiheessa voit myös jättää asiakkaalle positiivisen yllätyksen, esimerkiksi jonkin pienen lahjan tai vastaavan muodossa. Käsin kirjoitettu viesti, tarra tai muu pieni lahja jättää asiakkaalle fiiliksen, että hän on saanut hieman jotain ylimääräistä samaan hintaan. Hyvässä lykyssä tämä saa asiakkaan kertomaan mukavasta kokemuksesta muillekin.

Toimitustavoista viestiminen asiakkaalle

Varmista, että kaupassasi on selvästi kerrottu mahdolliset toimitustavat sekä niiden hinnat jo ennen kassalle siirtymistä. Näin postikulut eivät tule yllätyksenä. Jos jonkin tuotteen toimitustapa eroaa selkeästi muista, voit kirjoittaa lisätiedot esimerkiksi tuotesivulle. 

Voit ladata suomenkieliset sähköposti- ja tekstiviestipohjat Shopify-kauppaasi ilmaiseksi Woolmanin verkkokaupasta. Shopify huolehtii automaattisesti viestien lähettämisestä ja Nordic Shipping App -sovelluksella asiakas saa automaattisesti myös logistiikkayhtiön seurantatunnuksen.

Muistilista: Huomioi ainakin nämä toimitustapoja valitessasi

  1. Valitse asiakaskunnallesi tutut toimitustavat. Suomessa Posti ja Matkahuolto ovat tuttuja. Ulkomaille toimittaessa voi olla tarpeen tutustua kohdemaan tapoihin.
  2. Kerro asiakkaille toimitusten hinnoittelusta selkeästi jo ennen kassalle siirtymistä.
  3. Voit aina muuttaa hinnoittelua ja toimitusstrategiaa, jos sille on tarvetta. Jos ja kun tilauksia alkaa tulla enemmän, melko varmasti joudutkin miettimään logistisia ratkaisuja uudestaan.

Antti Salmi, projektipäällikkö / Woolman

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?