Woolman Oy

Kampanja voi tehdä ihmeitä! Ota verkkokaupan kampanjointi haltuun

Kampanja voi tehdä ihmeitä! Ota verkkokaupan kampanjointi haltuun

Verkkokaupassa kampanjointi on keskeisessä asemassa. Jokainen verkkokauppa ja liiketoiminta on erilainen eikä kahta samanlaista kampanjaa ole – eikä kannatakaan olla!

Tässä lista toimenpiteistä, joiden avulla rakennat juuri sinun verkkokaupallesi sopivan kampanjan.

1. Pilko auki kampanjan tavoite 

Kampanjan tavoite määritellään tyypillisesti euroissa. Verkkokauppiaalla voi olla etukäteen jo odotus kampanjan tuomista myyntiluvuista. Näihin lukuihin on kuitenkin hyvä suhtautua terveellä realismilla: odotukset voivat olla hyvinkin tunneperäisiä.

Näillä luvuilla ja kysymyksillä pääset alkuun:

  • Kuinka paljon kaupassasi käy vierailijoita normaalina päivänä?
  • Miltä näyttää konversioprosenttisi viimeisen 90 päivän ajalta? 
  • Markkinoitko kampanjalla yhtä tuotetta? Tarkista, miten hyvin tuote on myynyt verrattuna tuotesivun katselukertoihin.

Luvut antavat sinulle alkutilanteen, johon pohjautuen voit hahmotella erilaisia vaihtoehtoja sille, miten kampanjasi kanssa voisi käydä.

Kampanja voidaan rakentaa myös siten, että tavoittelet lisää liikennettä olettaen konversioprosentin pysyvän samana. Näin voit etukäteen ennustaa kampanjan myynnin.

Kampanjan tavoitteen toteutuminen harvoin on näin mustavalkoista. Erittäin onnistuneessa kampanjassa on tyypillisesti viraalimarkkinoinnin piirteitä: sana lähtee leviämään sellaisissa kanavissa, joissa sen ei odotettu leviävän.

Kampanjoinnin ytimessä voi myös olla keskiostoksen arvon suurentaminen, jolloin keskiössä ovat keinot kannustaa asiakasta lisäämään toinen tai useampi tuote ostoskoriin.

Mitä muuta hyötyä voit saada kampanjasta?

Kampanjointi vaatii verkkokauppiaalta resursseja, joten samalla vaivalla on hyvä etsiä myös muita hyötyjä. Näitä voivat olla muun muassa suosittelijoiden löytäminen, uudelleen ostamiseen houkuttelu ja palautteen kerääminen. Vaihtoehtona on esimerkiksi antaa ostoksen tehneelle asiakkaalle alennuskoodi seuraavaa kampanjaa varten. Näin voidaan luoda odotusarvo. Keinoa voi hyödyntää etenkin sesonkituotteissa.

Miksi kampanja on verkkokaupallesi tärkeä ja mihin se asettuu markkinointisuunnitelmassasi? Entä miten se linkittyy seuraaviin kampanjoihin? Älä siis tee yksittäisiä, tuulesta temmattuja kampanjoita: katso, miten ne sijoittuvat verkkokauppasi suunnitelman kokonaisuuteen.

2. Suunnittele ja käy läpi kampanjan ostopolku

Kun olet pilkkonut kampanjan tavoitteena auki, suunnittele ja käy läpi kampanjan ostopolku. Pohdi, mitkä kaikki tekijät voivat vaikuttaa kampanjan onnistumiseen ja näin ollen konversioprosenttiin. Ovatko konversioprosenttiin vaikuttavat tekijät ostopolun varrella, tuotteen hinnassa vai jossakin houkuttelevassa lisätarjouksessa?

Kun potentiaalinen asiakas saapuu sivustolle kampanjan aikana, on ensimmäisellä laskeutumissivulla eli landing pagella kriittinen rooli. Matka ensimmäiseltä sivulta lisää ostoskoriin -nappulaan pitäisi olla mahdollisimman lyhyt. Nyrkkisääntö on, että tuotteen lisääminen ostoskoriin tuotesivulta ei saisi olla enempää kuin kolmen klikkauksen päässä. Jos matka on pidempi, silloin kyseessä on esimerkiksi kustomoitava tuote tai tuote, jonka tilaamiseen vaaditaan tarkempia lisätietoja.

Oma verkkokauppa on aina oma verkkokauppa. Et luultavasti heti löydä siitä paljoa pahaa sanottavaa. Hyvä on kuitenkin tutustua aika ajoin muiden kauppoihin. Mieti jokin asia, joka sinun täytyisi nyt ostaa: kokeile tuotteen etsimistä ja ostamista muista verkkokaupoista. Voi olla, että huomaat ostopolkujen olevan erilaisia ja kuluttajan rooliin asettuessa huomata, missä voisi olla kehitettävää.

Jos käytät kampanjan laskeutumissivuna tuoteryhmäsivua, pohdi kuinka kampanja näkyy juuri kyseisellä sivulla. Onko olemassa paikkoja, joissa voisit tehdä lisämyyntiä? Ostoskori on hyvä paikka suositella lisää tuotteita asiakkaalle. Nämä toiminnallisuudet toki vaativat kehitystyötä. Shopify Appstoresta löydät sovelluksia, joilla voit lisätä ominaisuuksia verkkokauppaasi. Esimerkiksi ristimyynnin (cross-sell) osalta sopiva sovellus voi vaatia ulkoasun muokkausta ja täten jonkin verran koodaustaitoja.

3. Jälleenmarkkinointisuunnitelma & brändimittarit

Kampanjan aikana verkkokauppaan haetaan paljon liikennettä ja liikenteen seassa on varmasti ihmisiä, jotka vierailevat sivustollasi ensimmäistä kertaa. Tällöin tuoreen liikenteen vaikutus konversioprosenttiisi voi olla päinvastainen. Tästä ei kannata huolestua, sillä toimivalla jälleenmarkkinointistrategialla saat kohdistettua uusille kasvoille tietoa verkkokaupastasi.

Miten mittaat brändiäsi? Brändiin kohdistuvia mittareita on hyvä valita kampanjaa varten vähintään muutama. Tyypillisesti kampanjan aikana sivustollesi saapuu uusia kävijöitä, jotka eivät ole sillä käynnillä tekemässä ostopäätöstä. Esimerkiksi tuotteen arvon ollessa yli 100 euroa, voi ensimmäisen vierailun ja oston välillä vierähtää 2 – 3 kuukautta. Mitä arvokkaampi tuote, sitä kauemmin ostopäätöksen tekemiseen menee aikaa. Uudet kävijät ovat kuitenkin arvokkaita! Osana jälleenmarkkinointistrategiaasi voit kohdentaa tuotesivua katsoneille mainontaa jatkossa.

Jokainen vierailija on verkkokauppiaalle arvokas, vaikkei kävijä tekisikään ostopäätöstä vierailunsa aikana. Tärkeintä on se, että verkkokaupassasi on käytössä toimiva jälleenmarkkinointijärjestelmä. Kun teet jälleenmarkkinointisuunnitelmaa, on fiksua testata mainoksia pienemmälle otoksella.

Kampanjan aikana jälleenmarkkinointi voi olla keino, jolla saat kävijät palaamaan jo kampanjan aikana uudelleen verkkokauppaan ja tekemään ostoksen. Tähän keinoja ovat esimerkiksi uutiskirjeautomaatioiden rakentaminen (sequence flow), hylätyn ostoskorin muistutusviesti sekä Facebookin ja Googlen kanavissa tehtävä jälleenmarkkinointi. Voit myös käyttää verkkokaupassasi chat-toiminnallisuutta, joka tarjoaa lisää mahdollisuuksia jälleenmarkkinointiin.

4. Varaa aikaa kampanjan toteuttamiselle

Hyvä suunnitelma ennen kaikkea! Piirrä kampanjasi aikajänne paperille. Itse kampanjan toteuttaminen vie oman aikansa, mutta aikaa tarvitaan myös ennakkovalmisteluihin ja materiaalien keräämiseen sekä työstämiseen.

Shopify Plus -asiakkaat voivat hyödyntää Launch Padin ominaisuuksia ajoittaa kampanja juuri tietylle ajankohdalle sekä automatisoida asioita Shopify Flown ja Shopify Scriptien avulla. On olemassa myös erilaisia hinnoittelusovelluksia, jotka ajastavat verkkokauppasi hinnat haluamasi kellonaikaan. Nämä sovellukset toimivat silloin, kun kampanjasi perustuu hinnanalennukseen.

Huolehdi ja varaa aikaa myös materiaalien tekoon. Tämä on usein yksi työläimpiä vaiheita. Mutta muista kaiken ei tarvitse olla täydellistä, voit vaikka itse tehdä kampanjaan liittyvän videon, mikä on kustannustehokasta.Sen lisäksi nykyään löytyy monenlaisia sovelluksia, joilla voi muokata kampanjan materiaaleja tavalla tai toisella. Voit myös harkita kampanjan aikana toteutettavaa live-lähetystä valitsemassasi sosiaalisen median kanavassa. 

Yksi hyvä vinkki kampanjan toteuttamiseen on myös se, että keskustele muiden verkkokauppiaiden kanssa. Kahtaa samanlaista kampanjaa tuskin on, joten voit hakea heiltä inspiraatiota ja lisää ideoita. Verkostoituminen on tälläkin alalla tärkeää. 

5. Kampanjan testaaminen

Kampanjan testaaminen usein unohtuu, vaikka vaihe on tärkeä. Voit esimerkiksi valita sattumanvaraisen joukon uutiskirjeen tilaajiesi joukosta. Testiryhmän koko voi olla vaikka 200 henkilöä. Lähetä toiselle sadalle eri viesti kuin toiselle. Testaamisen näkökulmasta on suositeltavaa, että kampanjan kesto on pari viikkoa. Ensimmäisinä päivinä voidaan testata kampanjan mainontaa erilaisilla tulokulmilla. Kampanja voidaan viedä loppuun tehokkaammaksi osoittautuneella vaihtoehdolla.

On toki olemassa kampanjoita, jotka kestävät vain muutaman päivän. Niissä tehokeinona voidaan käyttää juuri kiireen tuntua. Mikään ei kuitenkaan estä sinua tekemästä samaa lyhyttä kampanjaa uudelleen valikoidulle kohderyhmälle.

Pidemmän kampanjan ollessa kyseessä voit kokeilla verkkokaupan sisältöjen kohdalla A/B-testausta. Tällöin kampanjan keston on hyvä olla yhdestä kahteen viikkoa.  

6. Seuraa, tulkitse ja reagoi

Kampanjan lukuja on helppo seurata. Jos kampanja vaatii muutosta itse kampanja-aikana, älä epäröi tarttua härkää sarvista! Useat jäävät vain seuraamaan kampanjaa, vaikka sitä voisi kehittää sen ollessa käynnissä.

Muista, että verkkokauppa on jatkuvaa testaamista ja jos kampanja ei lähde käyntiin alkuperäisten odotusten mukaisesti, reagoi tilanteeseen. Varaa kampanjan mahdollisille muutoksille aikaa kalenteristasi itse kampanjan aikana. 

Pinja Kuitunen, Customer success manager / Woolman

 

Lue myös: 

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?