Woolman Oy

Verkkokaupan hyvä paha kävijäliikenne?

Verkkokaupan hyvä paha kävijäliikenne?

Verkkokaupan peruskauraa on prosessi, jossa ovipumppu laulaa ja tavara kiertää. Monesti uutta verkkokauppaa pystyttäessä liikennettä ei kuitenkaan laiteta keskiöön.

Kohtalokas unohdus pohjautuu kahteen asiaan. Ensimmäinen niistä on oletus, että hyvä kauppa myy vaikka itse itseään. Toisekseen uskotaan, että jos minä nyt tämän verkkokaupan pystytän, kyllä asiakkaat saavat luvan sinne osata asioimaan.

Harmittavasti molemmat ajatukset eivät toimi verkkokaupan maailmassa. Yhä useammat verkkokauppiaat raapivat päätään, kun kävijöitä ei ilmestykään paikalle noin vain.

Määrän lisäksi useimmilla haasteena on myös liikenteen laatu. Vierailut voivat olla kestoltaan todella ripeitä ja käynnit saattavat tapahtua väärällä laitteella – juuri sillä, jonka osalta kauppaa ei ole laitettu näyttävään kuntoon! Klassisia esimerkkejä ovat pelkästään halpojen klikkien etsiminen tai suuret liikennepiikit kauppaan maista kuten Intia tai Pakistan. 

Kaikki lähtee nöyryydestä

Asiakas on syytä pitää kaiken keskiössä jo verkkokaupan rakennusvaiheessa. Asiakasta ei kannata myöskään unohtaa, jos verkkokauppaan tehdään päivitys- ja kehitystöitä. Ennen kaikkea asiakkaista tulisi oppia jatkuvasti uutta.

Kauppiaalla on oma mielipide omasta kaupastaan. Asiakas näkee kaupan toisesta näkökulmasta. Näiden ajatusten välillä voi olla ristiriita, etenkin kun puhutaan kaupan toimivuudesta ja valikoimasta. Syistä, jotka helpottavat kaupan käyttämistä ja lopulta johdattavat ostopäätökseen.

Kauppiaan painoarvo ei uuden hienon verkkokaupan myötä välttämättä kasva vaan päinvastoin. Myydäkin saa ja pitää, mutta kaikki lähtee nöyryydestä. 

Arjen harmaudessa liikennettä pitäisi jatkuvasti analysoida ja hoitaa kuin perheen pienimpiä. Kävijöistä siivilöityy ostoskorin täyttäjiä ja heistä parhaat päätyvät lopulta ostamaan.

Yhä useampi kauppias joutuu kuitenkin heittämään Jaakobia olalle tasaisen tappavaan tahtiin saadakseen ylipäätänsä relevanttia liikennettä kauppaan. Tämä vaatii ponnisteluita niin orgaanisen kuin maksetun liikenteen osalta. 

Kysymyksiä kauppiaan työn tueksi: 

  1. Mistä tulee suurin osa päivittäisestä liikenteestäni?
  2. Miten ennustan liikennettäni? Onko liikenne kasvussa vai laskussa?
  3. Mitkä ovat käytännön keinot kehittää kävijävirtaa ja paljonko minulla on varaa maksaa näistä kävijöistä?

Muista! Liikenne ei ole vain numeroita. Liikenne on ihmisiä. Tunteita. Mielipiteitä ja tyydyttämättömiä tarpeita. Mitä voit tehdä asiakkaillesi enemmän? Minne ohjaat heidät kaupassasi ja miksi?

Teksti: Mikko Rekola
Growth hacker / Woolman 

 

Lue myös

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje