Woolman Oy

Ratkaisu, joka mahdollistaa kasvun – Shopify Plus vie Vallilan kohti monikanavaisuutta

Ratkaisu, joka mahdollistaa kasvun – Shopify Plus vie Vallilan kohti monikanavaisuutta

– Nyt päästään siihen hauskaan osuuteen eli kehittämään kauppaa eteenpäin kansainvälisempään ja monikanavaisempaan suuntaan. Pääsemme tuomaan kauppaan elämyksellisyyttä, sanoo Vallilan brand manager Henry Ahlavuo.

Vallila on aina luottanut näkemykseensä, oman väen taitoihin ja kokeilevaan kulttuuriin. Se on aina vienyt Vallilaa eteenpäin nopeammin ja luontevammin.

Vallilan vanha verkkokaupparatkaisu oli tullut tiensä päähän. Sisustustekstiilien ja -tuotteiden osaaja päätti aloittaa kotisivunsa ja verkkokauppojensa kanssa puhtaalta pöydältä. Vanha ei antanut enää tilaa kasvaa, joten oli paras aloittaa alusta.

– Palasimme lähtöruutuun: Mitä voisimme tehdä toisin? Päädyimme lopulta tekemään kaiken toisin, Ahlavuo kertoo.

Mahdollisuus laittaa kaikki kuntoon kerralla

Aikaisemmin Vallilan yrityssivut ja verkkokauppa olivat samalla sivustolla. Uuden ratkaisun valitsemiseen käytettiin hyvin aikaa, sillä ajatuksena oli rakentaa verkkokaupat yksityis- ja yritysasiakkaille erikseen sekä uusi Vallila Interior -pääsivusto.

Vallilan sivustot päivittyivät Shopify Plus -verkkokaupoiksi keväällä 2018.

– Shopify Plussan puolesta puhui se, että verkkokauppoja pystyy kustomoimaan enemmän. Lisäksi Plus-asiakkaana meillä on parempi yhteys Shopifyn tukipalveluun, sanoo Vallilan ecommerce manager Piia Vilja.

Verkkokauppaprojektin rinnalla päivitettiin yrityksen muut järjestelmät vastaamaan kasvun vaatimia mittasuhteita. Yrityksen toiminnanohjausjärjestelmä sekä tuotetiedonhallinta tuotiin tähän päivään. Vallilan tuotevalikoima on suuri ja sitä päivitetään usein. Se asettaa omat haasteensa tuotetiedonhallintaan ja tiedon sujuvaan kanavointiin.

Integraatiot olivat isotöisiä, mutta eivät mahdottomia. Verkkokauppaprojektin tavoitteena oli, että asiakkaalle muutos uuteen näkyisi mahdollisimman vähän.

– Kauppa saatiin lopulta nopeasti käyntiin. Emme hukanneet kauppapäiviä, vaikka teimme ison järjestelmämuutoksen. Pääsimme heti kärryille, Ahlavuo toteaa.

Vallilalla on laaja valikoima mattoja.

Ostamisen esteet eivät enää seiso paremman konversion tiellä

Nyt kun kaikki järjestelmät keskustelevat keskenään ja kaiken takana on Shopify Plus, arki verkkokaupassa on vaivattomampaa. Vallilan kauppiaat ovat huomanneet, että uuden kaupan kanssa asiat rullaavat paremmin eteenpäin.

Asiakkaalle ostopolku on helpompi, sillä päivityksen myötä konversio on noussut selvästi. Kaupat syntyvät helpommin, Ahlavuo tiivistää.

– Kaupassa on luontevampaa tehdä ostoksia. Se voi johtua siitä, että kauppa skaalautuu paremmin eri alustoille ja ja ostamisen esteitä on vähemmän.

Verkkokaupan ylläpitäminen ja arkityö sen takahuoneessa on yhtä lailla sujuvaa.

– Shopifyta on helppo ja miellyttävä käyttää. Se ei ole pimeä kellari vaan pikemminkin siisti toimisto, missä voi tehdä duunia. Se on huomattava parannus edelliseen verrattuna, Ahlavuo kertoo.

Vallilan yrityssivu, Vallila Interior, on myös Shopify-alustalla.

– Sivulle tehdään uutis- ja blogipäivityksiä. Sisällöntuottaminen järjestelmässä on helppoa ja tuotetiedon hallinta myös, Ahlavuo lisää.

Sujuvaa kommunikaatiota ja asiantuntijuutta

Vallilalle on tärkeää, että valitun yhteistyökumppanin kanssa kommunikaatio ja työnjako pelaa saumattomasti. Päivittäinen yhteydenpito tarvittaessa takaa sen, että kaikki puhaltavat yhteen hiileen.

– Olemme Woolmanin kanssa samalla kartalla. Porukka on motivoitunutta kehittämään verkkokauppaa, Ahlavuo sanoo.

Vallila hyödyntää myös Woolmanin Success & Support -palvelua. Vallilan verkkokauppaosaajat sekä Woolmanin asiantuntijat suunnittelevat verkkokaupan seuraavia askeleita viikoittain.

– Toivomme, että yhteistyö jatkuu näin tiiviinä edelleen. Meillä on paljon tehtävää yhdessä vielä tulevaisuudessakin, Ahlavuo jatkaa.

Vallilan ecommerce manager Piia Vilja ja brand manager Henry Ahlavuo Vallilan showroom-tilassa Helsingissä.

Saumatonta yhteistyötä verkkokaupan ja kivijalkojen välillä

Seuraavaksi Vallila ottaa kaiken irti monikanavaisuudesta. Kivijalkaliikkeissä ja tapahtumamyynnissä kassa korvataan Shopify POS -sovelluksella. Tablettitietokoneelta käytettävä kassasovellus mahdollistaa esimerkiksi verkkokaupan alennuskoodien tai lahjakorttien hyödyntämistä kivijalkaliikkeissä. Verkosta ostettuja tuotteita voidaan palauttaa kivijalkaliikkeisiin.

POS-toiminnallisuuden kylkeen otetaan myös Loyalty Lion -kanta-asiakassovellus. 

Kokonaisuuden kannalta lojaliteettiohjelma vahvistaa Vallilan brändiketjua sekä sitouttaa asiakkaita Vallilaan. Sen myötä voimme tuoda lisäarvoa asiakkaille ja rikastaa ostoskokemusta sekä vahvistaa monikanavaista toimintaa, toteaa ecommerce manager Piia Vilja. 

Kanta-asiakasohjelma toimii kaikkialla, sekä verkossa että kivijalkaliikkeissä.

– Woolmanin vahvuus on asiantuntijuus. He tuntevat alustan ja sen toiminnot hyvin. He osaavat suositella meille sopivia ominaisuuksia ja pääsemme itse mukaan kehittämään niitä, toteaa Vallilan ecommerce manager Piia Vilja.

Teksti, kuvat & video: Jenny Huttunen, Woolman


Lue myös:

    Tilaa uutiskirje