Woolman Oy

Valitse strategiasi: 10 keinoa Black Fridayn ja Cyber Mondayn hyödyntämiseen

Valitse strategiasi: 10 keinoa Black Fridayn ja Cyber Mondayn hyödyntämiseen

Vuosi on taas vierähtänyt pisteeseen, jolloin Black Friday ja Cyber Monday kolkuttelevat kulman takana. Kuluttajat ovat viikonvaihteen aikana liikkeellä sankoin joukoin ostohousut jalassa ja lompakon nyörit löysättynä. 

Mitä eri tapoja Black Fridayn ja Cyber Mondayn hyödyntämiseen on? Listasimme alle perinteiset ja hieman vähemmän perinteiset tavat tämän ostomanian hyödyntämiseen.

Tutut ja toimivat 

Alennukset ja tarjoukset

Perinteisin tapa Black Fridayn hyödyntämiseen on erilaisten alennusten ja tarjoustuotteiden hyödyntäminen. Alennusprosentit ja erilaiset tarjoukset ovat hyviä esimerkkejä toimivista alennuskampanjoista. Merkillepantavaa on, että Black Fridayna alennukset ovat usein tavallista alennusmyyntiä himpun verran suurempia, mikä on omiaan lisäämään kuluttajien ostomaniaa entisestään.

Lue lisää tarjouksien hyödyntämisestä Shopify-verkkokaupassa.

Ilmaiset toimituskulut

Toinen perinteinen tapa, usein yhdistettynä edelliseen, ovat ilmaiset toimituskulut. Tämä klassinen tarjous on omiaan laskemaan ostoprosessin maaliin viemisen kynnystä. Yleensä toimiva tapa ilmaisten toimitusten tarjoamiseen on edun myöntäminen vain, mikäli asiakas ostaa verkkokaupastasi tuotteita vaaditulla summalla. Tämä on pohtimisen arvoinen seikka myös Black Fridayn aikana: hyödynnätkö tätä rajoitusta vai heittäydytkö villiksi ja tarjoat ilmaiset toimitukset kaikille tilauksille summasta riippumatta?

Kylkiäiset

Etenkin fyysisestä kaupankäynnistä tutuksi tulleet “kaupan kylkiäiset” ovat oiva tapa lisätä asiakkaan hyvää mieltä ja tunnetta siitä, että kulutetulle rahalle saa hieman enemmän vastinetta. Kaupanpäällisen ei tarvitse olla mitään maailmaa mullistavaa, mutta kannattaa kuitenkin panostaa persoonallisuuteen ja pyrkiä erottautumaan massasta.

Tuotepaketit

Kokoaisitko sittenkin erilaisia tuotepaketteja Black Fridayn kunniaksi? Tämä on oiva keino lisätä myyntiä ja päästä eroon esimerkiksi varastossa pyörivistä tuotteista. 

Päätit sitten hyödyntää tuotepaketteja, alennuksia tai kaupanpäällisiä, toimiva kikka on vaihdella tarjouksia kampanjan eri päivinä. Näin pidät yllä asiakkaiden kiinnostusta ja ostointoa koko kampanjan ajan.

Uutta ja erilaista

Uuden tuotteen tai malliston lanseeraaminen

Jos villin alennusriehan järjestäminen verkkokaupassasi ei tunnu hyvältä idealta, on Black Fridayn hyödyntämiseen olemassa myös muita vaihtoehtoja. Hyödynnä Black Fridayn tuoma näkyvyys uuden tuotteen tai malliston lanseeraamisessa. Näin pääset tuomaan asiakkaillesi kaivattua Black Fridayn lisäarvoa katteita pienentämättä.

Vaihtoehtoisesti voit julkaista yhteistyötuotteen  tai -malliston viikonvaihteen aikana. Limited edition -tyylinen yhteistyömallisto on omiaan lisäämään asiakkaiden jo valmiina kytevää ostointoa tarjoten samalla kaivattua lisäarvoa.

Second hand -myyntitapahtuma

Jos brändisi ei ole aivan uusi ja vanhoille tuotteillesi on ehtinyt kertymään iän tuomaa arvoa ja arvostusta, miksi et järjestäisi Black Fridayn kunniaksi huutokauppaa tai second hand -myyntitapahtumaa? Tämä tuo iloa asiakkaille ja lisäarvoa etenkin tapauksessa, jossa brändille on vuosien saatossa ehtinyt kertyä ikonisia tuotteita, joita kuluttajat second hand -markkinoilta himoitsevat. Perusta siis ylimääräinen collection- sivu verkkokauppaasi tai sovi yhteistyöstä second hand -tuotteisiin keskittyvät toisen verkkokauppiaan kanssa.

Lahjakortit

Lahjakortit, etenkin näin joulusesongin alla, ovat helppo ja yksinkertainen tapa osallistua Black Friday hulinaan. Tarjoa lahjakortti johonkin erikoispalveluun tai yhdistä alennusprosentti lahjakortin yhteyteen. Lahjakortin tapauksessa toimiva kikka on hyödyntää “osta 1, saat 2” -tarjousta. Näin saat tuplasti enemmän liikennettä sivuillesi ja lisämyyntiä, kun asiakkaat suurella todennäköisyydellä ylittävät ostoksissaan lahjakortin summan. 

Lähestytkö Black Fridayta kuitenkin hieman eri kulmasta?

Kuten todettu, Black Friday keskittyy perinteisesti alennuksiin ja hysteeriseen kuluttamiseen. Päivä onkin jo useana vuonna saanut osan yrityksistä hyödyntämään sen tuomaa näkyvyyttä kantaaottavin menetelmin. Osoituksena ylenpalttisen kulutuksen vastustamisesta ovat jotkut kauppiaat sulkeneet verkkokauppansa Black Fridayn ajaksi. Tämä tehdään tiedostaen, että kannanoton ajan verkkokaupan myynti tulee olemaan pyöreä nolla. Jos yrityksesi nojaa vahvasti kestäviin ympäristöarvoihin, on tällainen ulostulo harkitsemisen arvoinen. Todennäköisesti se saa huomiota ja puhuttelee arvomaailmasi jakavaa asiakaskuntaa.

Jos et ole valmis verkkokauppasi sulkemiseen, on toinen hyvä tapa hyödyntää Black Fridayta verkkokaupan omien arvojen ja muiden tärkeiden yhteiskunnallisten asioiden esille tuontiin. Monet yritykset hyödyntävät päivää allokoimalla osan kaupan tuotoista dedikoituun hyväntekeväisyyskohteeseen, oli se sitten ympäristönsuojelu, syöpätutkimus tai mielenterveystyö. Yhteisen hyvän  tekeminen on oiva keino jakaa hyvää mieltä niin kuluttajille kuin verkkokauppiaalle itselleen, puhumattakaan brändimielikuvan vahvistamisesta.

Roosa Hämäläinen, growth hacker / Woolman

Mahdollisuuksia Black Fridayn hyödyntämiseen on monia. Mikä on sinun strategiasi vuodelle 2020?

Ota yhteyttä  

 

Lue myös: 

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?