Woolman Oy

Tuotekuvat ovat näyteikkuna verkkokauppaan – Erotu kuvilla jo tänään

Tuotekuvat ovat näyteikkuna verkkokauppaan – Erotu kuvilla jo tänään

Tuotekuvat ovat verkkokaupan näyteikkuna: niiden tehtävä on saada asiakas pysähtymään, houkuttumaan ja ihastumaan. Kuvat seuraavat asiakkaan matkaa läpi verkkokaupan ja näyttelevät näin tärkeää osaa kaupankäynnissä.

Onnistunut tuotekuva osuvan ja tarkan tuotekuvauksen yhteydessä viimeistelee usean asiakkaan kohdalla ostopäätöksen. Pääasiassa lastenvaatteita myyvän Zombie Dashin verkkokauppias Salla Romppanen sanookin, että hyvät kuvat ja tarkat tiedot ovat äärimmäisen tärkeitä asiakkaalle. Hän on panostanut tuotetietoihin omassa verkkokaupassaan. 

– Tuotetietojen on oltava informatiivisia asiakkaalle. Asiakas tietää, mitä on tilaamassa ja tietää, että tuote vastaa sitä, mitä kuvauksessa sanotaan. Siihen on panostettu paljon ja samoin myös hyviin tuotekuviin, Romppanen kertoo.

Huono tuotekuva ei houkuta tutkimaan tuotetta lisää eikä tuote pääse oikeuksiinsa verkkokaupassa. Epäonnistunut kuva voi myös antaa väärän kuvan tuotteesta ja jopa ajaa asiakkaan poisSuttuinen, yksipuolinen kuva voi herättää epäluottamusta ja saada asiakkaan siirtymään toiseen verkkokauppaan. 

Jos tavoitteenasi on parantaa verkkokauppasi tuotekuvia, netti tarjoaa useita erilaisia ohjeita ja keinoja. Shopifyn video neuvoo, mitä materiaaleja tarvitset tuotekuvien ottamiseen toimisto- tai kotiolosuhteissa. 

Pillejä ja CD-levyjä

Useissa verkon artikkeleissa korostetaan valaistuksen tärkeyttä tuotekuvissa. Hyvin valaistu tuote näyttää hyvältä - lisäksi oikein valaistua kuvaa on helpompi käsitellä kuvankäsittelyohjelmassa jälkikäteen. Ylen Kuningaskuluttajan artikkelissa valokuvaaja neuvoo, kuinka valaisuun käytettävät välineet voi rakentaa kotona.

Pienehköjen tuotteiden kuvaamiseen on tarjolla erilaisia "kuvaamislaatikoita". Ne mahdollistavat yhtenäisen taustan ja valaistuksen. Vinkkejä kuvaamislaatikon rakentamiseen löydät muun muassa Woolmanin Youtube-kanavalle lisätystä soittolistasta.

Valaisuun saa muun valokuvaukseen tarvittavan laitteiston ohella valahtamaan useita euroja. Säästäväinen ja kekseliäs saa olla, mutta toisaalta hyville välineille ja niiden tuomalle arjen helpotukselle on hyvä antaa arvokin. Jos verkkokauppasi yhteydessä on esimerkiksi blogi tai aktiivinen some-kanava, saa tuotekuvien kuvaamiseen käytetystä niksipirkkailusta oivaa sisältöä.

Taustatyötä ja ajatustyötä

Verkkokaupan tuotekuvien on hyvä sopia ympäristöönsä. Useissa verkkokaupoissa on valittu linja, jossa tuote on kuvattu esimerkiksi valkoista taustaa vasten tai syvätty irti alkuperäisestä taustata. Esimerkiksi Shopify-verkkokauppa-alustaan vaihtanut Backstage Rock Shop luottaa valkoiseen ja syvättyyn tyyliin - se sopii hyvin fanituotteiden verkkokaupalle. 

Muki tai huppari, kaikki Backstage Rock Shopin tuotevalikoiman kuvat ovat syvättyjä.

Yksivärisen taustan ja syvätyn kuvan puolesta puhuu selkeys ja raikkaus. Tyyli nostaa juuri tuotteen esille. Katsojan huomio ei kiinnity epäolennaisuuksiin kuvassa. Verkkokaupan tuotevalikoima voi vaihdella paljon ja usein - yksivärinen tausta on helppo ja varma valinta tässä tapauksessa.

Vaihtoehtoisesti taustaksi voi valita saman pinnan. Kuvittele eteesi verkkokauppa, joka myy meikkejä ja kauneustuotteita. Tuotteet kuvataan aina samaa, lämpimän ruskeaa puista taustaa vasten. Valo tulee aina samasta suunnasta. Yhtenäisyys verkkokaupan ilmeessä on taattu, vaikkei turvaudutakaan yksiväriseen ja syvättyyn tyyliin. 

Lunette.fi on yhdistelmä näitä kahta: itse tuotteet on syvätty ja kaupan yleisilme on taustaltaan valkoinen. Otsikkokuvat ovat kuitenkin lämpimän rosoisia, aitoja ja todellisia. Tuotteet on sijoiteltu puutasolle herkkien neilikoiden kanssa. Voit lukea lisää Lunettesta ja Shopify-verkkokauppaprojektista Woolmanin blogista

Lunette.fi

Mallinukke vai elävä malli?

Jos verkkokauppasi myy vaatteita tai asusteita, valitako tuotekuvia varten malli vai mallinukke? Nukkea pystyy hyödyntämään myös "näkymättömänä" versiona. Näkymättömäksi mallinuken saa tietoa ja taitoa käyttäen tuotekuvien jälkikäsittelyvaiheessa tai maksamalla palvelusta. 

Tuotekuvia kannattaa ottaa yksittäisestä tuotteesta iso liuta, etenkin jos tuote on erityisen yksityiskohtainen, monipuolinen tai monikäyttöinen. 

Vaatteiden ja asusteiden kuvaamiseen kannattaa valmistautua aina silittämisestä ja teippiharjailusta asti, päättyen tarkkaan ja yhteinäiseen jälkikäsittelyyn.  

Matka kamerasta kauppaan

Ennen kuin mainiot tuotekuvasi alkavat kilisemään kassaan kasvaneena myyntinä, on niille tehtävä pientä jälkikäsittelyä. Jälkikäsittely voi olla aikaavievää puuhaa, mikäli kuvausvaiheessa on oiottu väärässä kohtaa mutkia. Hyvin valaistun ja asetellun kuvan muokkaa ja syvää nopeasti verkkokaupan käyttöön.

Kuvat on myös syytä optimoida sopivaan kokoon ja malliin verkkoa varten. Tuotekuvan on syytä olla tarpeeksi suuri, esimerkiksi 2048 x 2048 pikseliä. Shopifyn teema optimoi kuvat päätelaitteen kokoon sopiviksi. Kuvasuhde olisi hyvä säilyttää samana kaikissa tuotekuvissa. 

Syvätyissä tuotekuvissa kannattaa käyttää PNG-kuvaformaattia. Sen sijaan JPG-formaatin kuvien tausta ei ole läpinäkyvä. Nettimaailmasta löytyy ilmaisia ja maksullisia ohjelmia, joita voit käyttää tuotekuviesi pakkaamiseen ja muokkaamiseen. Shopify on listannut erilaisia jälkikäsittelyohjelmia sekä muita työkaluja tuotekuvien muokkaamiseen ja viimeistelyyn.

Pienellä lisätyöllä voit säväyttää staattista kuvaa enemmän. Voit tehdä tuotesivulle animoituja kuvia, joilla saat kuvat eloon! GIF-tiedoston koko saattaa kasvaa helposti turhan suureksi, joten kannattaa käyttää kuvaa vasta tuotesivulla eikä esimerkiksi etusivun tuotenostossa. 

Muista nimetä kuvat fiksusti ja lisää kuville aina ALT-tekstit (alternative text). Näiden tietojen tulisi kertoa kuvan sisältö, vaikkei itse kuvaa näkisikään. Jos kuvassa on sininen lippalakki, anna kuvalle nimeksi sininen-lippalakki.jpg ja ALT-tekstiksi "sininen lippalakki". Käytä kuvan nimessä ja ALT-tekstissä sitä avainsanaa, jolla haluat tuotteen löytyvän hakukoneista. Näin autat hakukoneita ymmärtämään kuvan sisällön ja mahdollistat kuvien löytymisen silloin, kun ihmiset niitä itse hakevat.

Verkkokauppa vaatii yhtenäisen yleisilmeen

Tuotekuvien yhtenäisyyden suunnittelu on osa verkkokaupan yleisilmettä. Onko sillä sitten oikeasti mitään merkitystä asiakkaan näkökulmasta, mitkä värit valitset verkkokauppaasi ja miten valitsemasi teema kantaa? 

Jos unelmoit omasta verkkokaupasta tai olet ehkä harkitsemassa nykyisen verkkokauppasi uudistusta, voi sopivan teeman valinta auttaa myös tuotekuvien suunnan valinnassa. Shopify-verkkokauppaan on saatavilla sekä ilmaisia että maksullisia teemoja. Valitsemasi värimaailma ja teema kuvaavat yritystäsi ja ovatkin ehkä ensimmäinen kosketus bisnekseesi, jonka asiakas kokee. Apua teeman ja verkkokaupan suunnitteluun saat myös meiltä

Shopifyn teemakauppa

Millaisen kokemuksen haluan asiakkaan saavan verkkokaupassani? Miten haluan saada tuotteeni esille? Shopify neuvookin valitsemaan verkkokaupan teeman tarkkaan. Ohjeita teeman valitsemiseen löydät myös tästä Woolmanin artikkelista.

Tukea verkkokauppaunelmien polkaisemiseksi eteenpäin saat myös Woolmanilta.  

Mitä voit tehdä jo tänään toisin?

  1. Tarkista verkkokauppasi tuotekuvien yleisilme tökkääkö jokin silmään? Voisiko jonkin tuotteen kohdalla katsoa tuotetta uudesta kulmasta?
  2. Tuotteen ja tuotekuvan välinen suhde – Onko kuva yhtä hyvä kuin tuotekuvaus? Täydentääkö kuva tuotekuvausta?
  3. Optimoi! Tarkista, miten verkkokauppasi latautuu. Onko kuvat optimoitu niin, että ne eivät ole pikselimössöä mutta samalla myös latautuvat hyvin?

Jos kaipaat apua verkkokauppasi tuotekuvien käsittelyn ja optimoinnin kanssa, ota yhteyttä

 

Lue myös:

 

 

Tilaa uutiskirje