Woolman Oy

Teknologiamurheet väsyttävät verkkokauppiaita

Teknologiamurheet väsyttävät verkkokauppiaita

Olen lueskellut jo aikoja sitten kyllästymiseen asti kaupan digitalisaatiosta. Olen myös itse kirjoittanut aikoinaan aiheesta. Viimeisen puolen vuoden olen käynyt silmiä avaavia keskusteluita ja lukenut tutkimustietoa. Mistä digitalisaatiossa on oikeasti kyse ja mitkä esteet seisovat sen tiellä? 

Kirjoituksissa ja erilaisissa seminaareissa hoetaan: ”Tunne asiakkaasi! Rakenna yhtenäinen palvelukokemus ja palveluprosessien katkeamattomuus! Johda datalla, ole monikanavainen!” ja sitä rataa. Samalla syyllistämiseen asti toitotetaan ettei digitalisoida. Tutkimukset ja keskustelut asiakkaiden kanssa kertovat kuitenkin toista tarinaa.

Verkkokaupan todellisuus

Suomessa on verkkokauppoja 6 000 - 8 000 kappaletta. Lukumäärä saadaan aikaiseksi, kun lasketaan mukaan kaupat, joista tilataan vähintään kerran kuukaudessa. Merkittävää myyntiä tekeviä verkkokauppoja on muutama sata.

Tutkimuksen mukaan Suomessa teknologia korostuu ja on valtava vaje kaupallisuudessa. Osaamisen lisäksi verkkokauppa vaatii pääomaa, minkä saatavuuden tiellä ovat osaamisen ja toimivien bisnesmallien puute. Verkkokaupan menestys vaatii hyvän vision, houkuttelevat tuotteet, kokeilukulttuurin ja joustavan organisoitumisen.

Suomessa lähdetäänkin liikkelle useimmiten siitä, miten verkkokauppa voi tukea kivijalkamyymälää. Ulkomailla keskitytään sen sijaan enemmän itse verkkokauppaan ja nopeaan toimintaan. Kotimaassa teknologiatoimittajien rooli on ylikorostunut ja hankkeet lähtevät aina teknologia edellä liiketoiminnan sijaan. Tutkimus kertoo, että muutokselle on kova tarve.

On paljon verkkokauppoja, jotka myyvät vain Suomeen. Ketterät asiakaslähtöiset kaupat eivät murehdi maarajoja. Kansainvälistymiseen tarvitaan rahaa ja rohkeutta sekä osaamista. Nopean lanseerauksen jälkeen homma ei kuitenkaan toimi niin, että laitetaan jalat pöydälle ja odotetaan että kauppa käy.

Verkkokauppiaan tehtävänä on löytää tuotteistaan aidosti kiinnostuneet ihmiset globaalilta markkinalta esimerkiksi Facebookin avulla. Verkkokauppiaan tärkein tehtävä on tuottaa arvoa asiakkailleen, se vaatii itsensä laittamista likoon ja monesti kovaakin puurtamista.

Asiakkaiden kanssa keskusteluissa on korostunut muu muassa:

"Ylätason konsulttijargonia riittää, mutta käytännön tekemiseen ei löydy apuja."
"Resurssit ei riitä, järjestelmiin ei voi luottaa, saldot ei täsmää ja verkkokauppa on hidas."

Kääritään hihat, poistetaan jargonit ja laitetaan perusasiat kuntoon!

On vaikea nähdä, että kykenemme digitalisaatioon. Se vaatii asioiden todellisen tilan tunnustamista, perusasioiden kuntoon laittamista ja pääsyä pois verkkokaupan periferiasta.

  1. Luotettavuus kuntoon. On turha keskustella asiakaskokemuksista, monikanavaisuuksista, palveluprosessien katkeamattomuuksista, jos kauppiaan pitää miettiä toimivatko järjestelmät luotettavasti ja nopeasti silloin, kun asiakkaalla on lompakko auki. Tai hajoaako jokin, jos päivitän tai lisään kauppaan jonkin ominaisuuden. Jos jokin menee rikki, millainen lasku siitä seuraa?
  2. Nopeasti maailmalle. Yrityksen koosta riippumatta on päästävä markkinoimaan ja myymään verkkoon kansainvälisesti nopeasti kokeillen 1-3 kuukaudessa. Verkkokauppahanke ei saa olla IT-projekti. Ensimmäinen varoittava signaali on, kun verkkokauppahankkeen keskustelut painottuvat integraatioihin ja IT-projektin miehityksiin vaikka olisi kuinka ketterät mallit käytössä. 
  3. Alalle on saatava lisää osaamista. Ei IT-osaamista vaan kaikkea sitä, mitä tarvitaan verkkoliiketoiminnan arjen tekemisessä. Ei konsulttijargonia vaan vastaten kysymyksiin, kuten: ”Miten saan asiakkaat ostamaan? Miten keräily kannattaa tehdä? Miten kirjoitan myyviä tekstejä? Mitä maksupalveluita käytän vaikkapa Saksassa?"
  4. Kustannukset kuriin. Kustannukset siedettävälle tasolle ja verkkokauppa nopeasti auki: ensimmäinen maksava asiakas ja tilaus sisään. Kansainvälisen verkkokaupan rakentaminen ei saa kestää yli kolmea kuukautta keskikokoisella yrityksellä eikä hintalappu saa olla satojatuhansia euroja. Kustannukset tulee saada aivan toiseen hintaluokkaan!
  5. Kehitys ketteräksi. Kaupan kehittäminen luotettavaksi, edulliseksi ja mitattavaksi. Perinteisesti verkkokaupan ja siihen liittyvien tausta- tai myymäläjärjestelmien kehittäminen liiketoiminnan palautteen perusteella on hidasta, epäluotettavaa ja törkeän kallista. Näin ei tarvitse olla! Järjestelmät voivat olla valmiiksi yhteensopivia ja niitä voidaan kehittää ilman katkoksia lyhyillä sykleillä.

Tehkäämme kaikkemme, jotta ei vain kaupan ala vaan kaikki yritykset saavat mahdollisuuden viedä kustannustehokkaasti, helposti, nopeasti ja luotettavasti liiketoiminnan verkkoon. Kyllä ne digitalisaatiot, integraatiot ja vaikeat asiat ehditään tehdä. Oikeastaan ne on järkevääkin tehdä vasta sitten, kun kauppa käy ja kasvua syntyy.

Viime viikkojen keskustelut asiakkaiden kanssa osoittavat, että suunta on oikea ja Woolmanin viesti saa vastakaikua. Pääsemme tekemään hienoja verkkokauppoja! Teemme voitavamme ja enemmänkin, jotta hommaan tulee tolkku: teknologiaesteet poistuvat, liiketoimintaosaaminen kasvaa, verkkokauppa kasvaa ja kansainvälistyy. 

Ota yhteyttä, jos haluat löytää verkkokauppasi kasvupolun ja raivata teknologiamurheet taaksesi: Juha Harju, p. 050 440 8008. Jos haluat mukaamme tekemään suomalaisen verkkokaupan historiaa, katso tämänhetkinen rekrytointitilanteemme

 

Teksti: Juha Harju

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje