Woolman Oy

Tehoa tuotearvosteluista! Näin lisäät arviot Shopify-verkkokauppaasi

Tehoa tuotearvosteluista! Näin lisäät arviot Shopify-verkkokauppaasi

Tuotearvosteluiden lisääminen Shopify-teemaan on loistava tapa lisätä vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Lisäksi arvostelut voivat parantaa verkkokaupan konversiota ja kasvattavat myyntiä. Niiden kautta asiakkaat näkevät tosielämän kokemuksia tuotteesta ja ymmärtävät paremmin, onko tuote sellainen mitä he etsivät.

Tutkimusten mukaan tuotearvostelut lisäävät luottamusta, koska ne ovat uskottavampia kuin tuotevalmistajien tekemät tuotekuvaukset (Medium). Valtaosa asiakkaista tutustuu arvosteluihin ennen ostopäätöstä (PeopleClaim). Jopa 79 % luottaa arvosteluihin yhtä paljon kuin henkilökohtaisiin suosituksiin (MarketingProfs).

Tuotearvosteluiden saaminen edellyttää kuitenkin muutakin kuin teknisen käyttöönoton. Se vaatii suunnitelmallisuutta, että asiakkaat todella kirjoittavat niitä. Tässä artikkelissa paneudutaan molempiin aiheisiin.

Käytämme esimerkkinä Shopifyn kehittämää, maksutonta teemaa nimeltä Supply. Se on suunnattu kauppiaille, joilla on paljon tuotteita ja kokoelmia. Tuotearvostelut saa lisättyä teemaan ilmaisella lisäosalla, joka on niin ikään Shopifyn tekemä.

Tuotearvostelusovelluksen asentaminen ja käyttöönotto

Asenna lisäosa sovelluskaupasta klikkaamalla Add app. Linkin klikkaaminen siirtää sinut takaisin verkkokauppaan: klikkaa Install app.

Lisäosa on nyt asennettu kauppaasi. Seuraavaksi se pitää ottaa käyttöön teeman asetuksissa. Siirry teemaeditoriin klikkaamalla verkkokaupan hallinnassa (Shopify Admin): Online StoreCustomize.

Navigoi teemaeditorissa tuotesivulle (Product pages) ja täppää Enable product reviews.

Ota tuotearvostelut vastaavalla tavalla käyttöön myös kokoelmasivulla (Collection pages). Toiminnallisuus on nyt käytössä, ja asiakkaat voivat kirjoittaa arvosteluita tuotesivulla. Arvostelut tulevat automaattisesti näkyviin sekä tuotesivulla että kokoelmasivulla.

Voit muuttaa lisäosan asetuksia verkkokaupan hallinnassa (Shopify Admin) klikkaamalla Apps → Product Reviews → SettingsVoit vaikuttaa esimerkiksi siihen, julkaistaanko arvostelut automaattisesti vai vasta hyväksyntäsi jälkeen. Voit myös kääntää asiakkaille näkyvät tekstit suomeksi. 

Muista tallentaa tekemäsi muutokset.

Rohkaise asiakkaita kirjoittamaan arvosteluita

Kun olet lisännyt tuotearvostelut verkkokauppaasi, on aika aloittaa varsinainen työ arvosteluiden keräämiseksi. Voit esimerkiksi palkita tuotearvostelun kirjoittajaa alennuskoodilla tai antaa kanta-asiakaspisteitä.

Yksi tehokkaimmista tavoista on käynnistää hoitomalli, joka pyytää tuotearvosteluita verkkokaupan asiakkailta automaattisesti. Hyvä työkalu tähän on Stamped.io Reviews -lisäosa. Sen avulla voit ajastaa sähköpostiviestin lähetyksen esimerkiksi seitsemän päivän päähän ostoksen teosta. Näin varmistat, että asiakas on ehtinyt saada tuotteen ja kokeilla sitä ennen arvostelun pyytämistä. Asiakas voi arvostella tuotteen suoraan sähköpostistaan, eikä hänen tarvitse vierailla verkkokaupan tuotesivulla.

Lisäosan ilmaisversio sisältää 50 sähköpostiviestiä kuukaudessa, mutta määrää voi kasvattaa verkkokaupan tilausmäärän kasvaessa. Premium-versio sisältää 500 viestiä kuukaudessa. Versiossa on hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten valokuvien lisääminen arvosteluun ja positiivisten arvosteluiden julkaiseminen automaattisesti sosiaalisessa mediassa. Paketin hinta on 25 euroa kuukaudessa.

Asenna lisäosa sovelluskaupasta klikkaamalla Add app. Hyväksy asennus klikkaamalla Install app. Tämän jälkeen pääset määrittämään haluamasi asetukset kohdasta Settings.

Lisää General-välilehdelle lähettäjän nimi, sähköposti sekä verkkokaupan logo tuomaan luottamusta.

Exclusions-välilehdellä voit määrittää, pyydetäänkö arvosteluita kaikilta asiakkailta vai ainoastaan heiltä, jotka hyväksyvät sähköpostimarkkinoinnin.

Viimeinen mutta tärkeä vaihe on sähköpostiviestin ja kiitossivun muokkaaminen. Klikkaa Customize.

Käy läpi viestin sisältö, värit, fontit yms. ja tee haluamasi muutokset. Jos haluat näyttää tuotesuosituksia lisämyynnin toivossa, aktivoi toiminnallisuus Customization-välilehdeltä.

Entä jos saan huonoja arvosteluita?

Kyllä, niitäkin tulee. Miten huonoihin tuotearvosteluihin kannattaa reagoida? Taustalla voi olla monenlaisia syitä, eikä niihin kaikkiin voi välttämättä edes vaikuttaa. Esimerkiksi kuljetusliike on voinut kohdella pakettia kaltoin, jolloin asiakas on saanut vioittuneen tuotteen. Arvostelu voi tällöin olla helpoin tapa asiakkaalle päästää höyryjä ulos.

Verkkokauppiaalle huonot arvostelut ovat mahdollisuus rakentaa asiakassuhdetta ja kääntää huono asiakaskokemus hyväksi. Arvostelun julkaiseminen ja kommentoiminen sekä ongelman korjaaminen voivat rakentaa luottamusta myös muiden kävijöiden silmissä. Miten itse suhtautuisit verkkokauppaan, joka olisi täynnä ainoastaan viiden tähden arvioita?

 

Jos sinulla on kysyttävää tuotearvosteluiden käyttöönotosta, hoitomalleista tai sopivista työkaluista, ota yhteyttä.

Jari Suni, projektipäällikkö / Woolman

 

Lue myös:

Tilaa uutiskirje