Woolman Oy

Takaisin arkeen! Mukavuudenhaluinen kuluttuja etsii ratkaisua verkosta

Takaisin arkeen! Mukavuudenhaluinen kuluttuja etsii ratkaisua verkosta

Suomalaiset palaavat ruutujen ääreen niemennokista, notkoilta ja kukkuloilta. Nyt on aika aktivoitua verkkokauppasi mainonnassa.

Loman päättyminen ja arjen alkaminen luo itsessään jo tarpeen. Sen sijaan, että laitat pöytään liudan tiukkoja tarjouksia, kokeile esitellä tuotevalikoimaasi. Nosta esiin tähtituotteitasi tai esittele vähemmän tunnettuja erikoisuuksia. Kunhan et torku onnesi ohi.

Näy potentiaalisille asiakkaillesi oikealla hetkellä. Pieni onnenaihe on saada tuotteistasi ja brändistäsi kiinnostuneita seuraajia sosiaalisen median kanaville. Isompi on piristää myyntiäsi ja valmistautua kohti syksyn tärkeitä sesonkeja, kuten Black Fridayta.

Atlantin takana #backtoschool kisaa #BFCM kanssa ykkössijasta

Suomalaisia kauppiaita on moneen junaan. Toinen kertoo tuotteistaan ylpeydellä! Toinen taas luottaa siihen, että asiakkaat kyllä löytävät kaupan ilman, että tekee itsestään sen suurempaa numeroa. 

Miten sitten erottua muista tässä tasaisessa ympäristössä? Meren takana Yhdysvalloissa #backtoschool-kampanjointi on reilun kuukauden mittainen ajanjakso. Se alkaa heinäkuussa ja päättyy syyskuun alkuun. Tuo aika on myynnillisesti mitattuna heti seuraavana kovimmasta myyntipiikistä eli Black Fridaysta ja sitä seuraavasta Cyber Mondaysta. 

Erotu massasta ja jää mieleen

Kun laadit sesonkiin sopivia mainosviestejä, on keskeistä olla rohkea ja erottua. Esimerkiksi rapakon takana mainokset ovat pääsääntöisesti videoita, joissa käytetään rohkeasti värejä. Hauska ja pystäyttävä mainos toimii paljon paremmin kuin pelkkä hailakka tuotekuva.

Mainosteksteissä taas hyödynnetään rohkeasti mahdollisia alennusnumeroita. Virkkeiden puolella väännellään ja käännellään teemaa omaan kauppaan sopivaksi. Koulujen aloittajaiset, lomien lopettajaiset vai syylehtien rapinaiset? Sinä päätät, kunhan viesti ei ole sama kuin kaikilla muilla. Erotu massasta ja jää mieleen.

Listasimme muutamia #backtoschool-kampanjoita, joissa on todella haluttu erottua muista. Tarjolla on helppoutta, valmiiksi mietittyjä kokonaisuuksia ja alennuksia. 

Target – Back to School

Useimmille tuttu Target on tarttunut härkää sarvista kokonaisen Back To School -kampanjasarjan myötä. Niin postauksissa kuin maksetuissa mainoksissa pyörii runsaasti värikkäitä videoita. Videoissa on mukana kyniä, tusseja ja kaikkia koululaisten perustarvikkeita esitettynä visuaalisesti kekseliällä tavoilla.

Tarvikeviestien rinnalla on tarkkaan valittuja lasten ja nuorten vaatemainoksia, joissa mennään voimakkaasti tarjousnäkökulmalla. Esimerkiksi nämä housut alkaen vain kahdeksan dollaria ja valikoimaa riittää itärannikolta aina länsirannikolle asti. Mitä vielä odotat?

(Jos yllä oleva video ei näy kunnolla, näet sen täältä)

Trunk Club – Update your wardrobe

Suomalaisille vielä melko tuntematon yhdysvaltalainen vaateyritys herättelee kuluttajia astetta rauhallisemmalla kulmalla ja kyselee, ovatko työvaatteesi kunnossa? Trunk Clubin videoon on valittu hillittyjä ja ajattomia kombinaatioita, jotka näyttävät hyvältä yhdessä ja uppoavat pahvilaatikkoon kuin itsestään.

Mainos puhuttelee jo tarjontansa perusteella enemmän aikuisia ja luottaa epäsuoraan muistuttamiseen.

(Jos yllä oleva video ei näy kunnolla, näet sen täältä)

Chubbies - Back 2 Cool

Äijämeiningistä tuttu kalifornialainen Chubbies tarttuu sesonkiin tyylilleen otollisella hauskuuttavalla videolla. Vaikka suurin osa yrityksen asiakkaista olisikin jo ylittänyt kouluiän vuodella tai muutamalla teema on edelleen käyttökelpoinen.

Chubbies on luonut kokonaan oman valikoiman, jota myydään kohtuullisen suurin alennuksin. Kaupan tuotesivulla yritetään ensimmäisenä kaupata isoja bundleja, joissa on useita shortseja yhdessä pakkauksessa.

Mainos on videona erittäin yksinkertainen, mutta onnistuu pelkästään iskulauseellaan hauskuuttamaan ainakin pääkohderyhmäänsä.

(Jos yllä oleva video ei näy kunnolla, näet sen täältä)

 

Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?