Woolman Oy

Uusi verkkokauppa ja tukea liiketoimintaan – Store of Hope sai työkalut kasvuun

Uusi verkkokauppa ja tukea liiketoimintaan – Store of Hope sai työkalut kasvuun

Anna ja Eeva nojaavat esiintymislavaan suuressa huoneessa, jossa katto on korkealla. Valo tulvii sisään suurista ikkunoista, Tammerkoski virtaa ruutujen takana. Lavalle on levitetty kansioita, joissa on lanka- ja kangasnäytteitä. Naiset miettivät muutamien sävyjen välillä - tässä valitaan tulevan kauden huivien värejä Store of Hope -verkkokauppaan.

Store of Hope on eettisten tuotteiden verkkokauppa, jonka Eeva perusti vuonna 2012. Kaupan lähtökohtana on, että sen myymät tuotteet voimaannuttavat tekijöitään. Tuotteet valmistavat nepalilaiset käsityöläiset.

- Pidämme huolta, että työolosuhteet, palkkaus ja työajat ovat reilut ja oikeudenmukaiset. Lisäksi koulutamme tekijöitämme, jotta saamme laatua ja osaamista vietyä myös Nepaliin, kertoo Eeva.

"Tarkoituksena kehittää myös liiketoimintaa eikä vain tehdä verkkokauppa"

Jokaisella tuotteella on oma, ainutkertainen tarinansa. Kaiken takana on halu muuttaa maailmaa. Store of Hope on monikauppiasverkkokauppa, eli saman kaupan alla tuotteitaan myy useampi kauppias. Viiden vuoden olemassaolon jälkeen Store of Hope vaihtoi verkkokauppa-alustaksi Shopifyn.

Verkkokauppa-alustan huomattiin sopivan Store of Hopen käyttötarkoitukseen. Koska kansainväliset markkinat ovat tähtäimessä ja samalla on palveltava useita kauppiaita, Shopify nousi muiden ohi ketteryydellään ja helppokäyttöisyydellään.

- Shopify erosi monesta muusta siinä, että se oli tosi toimiva myös takahuoneen puolella. Siinä on paljon työkaluja kaupalliseen käyttöön. Olen huomannut, että moni prosessi on jouhevampi, koska sovelluksia taustalla on mietitty, Anna kokoaa.

Lopulta kumppaniksi verkkokaupan uudistamiseen löytyi Woolman. Woolman erottui IT-firmojen joukosta kokonaisvaltaisella otteellaan verkkokauppaan ja liiketoimintaan.

- Tarkoituksena oli kehittää myös liiketoimintaa eikä vain tehdä meille verkkokauppa, Eeva sanoo.

Eeva ja Anna nostavat tärkeäksi Woolmanin liiketoimintaosaamisen lisäksi myös vahvan tiimin. Projektin aikana he saivat vahvistusta omille ideoilleen, mutta samaan aikaan he pitivät arvokkaana myös sitä, että joillekin ajatuksille uskallettiin sanoa ei.

- Jokaisella oli tosi rautainen ammattitaito omalla osaamisalueellaan. Tuntui tosi hyvältä, kun Miika Malinen sanoi lopuksi, että meidän verkkokauppa näyttää tosi hyvältä. Oli hienoa, kun joku jonka e-commerce osaamista kuuntelee ja kunnioittaa, sanoo noin, Eeva kertoo.

Tulevaisuudessa Store of Hope tavoittaa muotivirtaukset

Eeva kietaisee kaulaansa harmaan kašmirvillaisen kaulahuivin. Kyseinen huivi ja sen eriväriset kaimat ovat Store of Hopen suosituin tuote.

- Tämä on megalomaanisen kokoinen huivi! Tosi pehmeä ja joustava. Tämä on meidän leipätuote, Eeva kuvailee.

Matka vie noin kilometrin päähän Store of Hopen varastolle, sillä posti on tuonut uusia tuotteita Nepalista. Anna nostaa korvalleen turkoosin korviksen.

- Mahtavaa ajatella, että nämä kaikki on tehty käsin ja niin erilaisissa oloissa. Työnjälki ihmetyttää mua kerta toisensa jälkeen, Anna ihailee.

Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Store of Hope tavoittaa myös ne kuluttajat, jotka tekevät ostopäätöksen ensisijaisesti trendien ja muotivirtausten perusteella. Tulevaisuuden toiveena on levittäytyä ulkomaille, ensimmäisenä Pohjoismaihin ja englannin kielellä verkkokauppaa käyttäviin maihin.

- Meidän täytyy pitää huolta tuotannostamme Nepalissa. Siinä saa tehdä duunia, että esimerkiksi paperikoruharrastuksen löytänyt 20-vuotias Breeti-niminen nainen pysyy leivässä. Meidän on saatava hänen tuotteensa sellaiseksi, että länsimaalainen asiakas on siihen tyytyväinen, Eeva summaa.

 

Teksti, kuvat ja video: Jenny Huttunen

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje