Singular Society: mullistava vähittäiskaupan konsepti Shopify Plus -alustalla

Singular society kauppa

Täysin uudenlaisen tilauspohjaisen mallin rakentaminen on melkoinen haaste, mutta Singular Society by H&M Group tunnisti hyvän tilaisuuden ja tarttui siihen hyödyntämällä Woolmanin verkkokauppaosaamista järkevällä tavalla.

Hitaan muodin Netflix 

Kun Erik Zetterberg tiimeineen pohti muita aloja, missio alkoi kirkastua: 

”Miksi ostamme niin paljon tavaroita, joita emme tarvitse tai edes halua?”

”Miksi laatu on niin kallista?”

”Miten voimme tarjota asiakkaille laadukkaita tuotteita, jotka valmistetaan vastuullisesti, mutta jotka myös luovat tervettä ja kestävää pitkäaikaista liiketoimintaa?”

 Ja näin syntyi Singular Society.

Singular Society koostuu pienestä joukosta muoti- ja lifestyle -alan toimijoita ja myy tarkoin valikoitua valikoimaa, johon sisältyy kodintuotteita ja vaatteita. Sen sijaan, että asiakkaat ostaisivat tavaroita käteisellä kovaan hintaan, Singular Society tarjoaa tilauspohjaista palvelua. Kohtuullista jäsenmaksua vastaan jäsenet saavat ostaa tuotantokustannushintaan tuotteita, jotka toimitetaan suoraan kotiin.

”Perinteiseen vähittäiskaupan liiketoimintamalliin liittyy monia suuria riskejä. Se kysyy paljon kassavirtaa eikä ole kovin vastuullista. Kestotilausmallin myötä Singular Society pystyi tekemään kokeiluja uudella liiketoimintamallilla, jossa tuotto ei enää synny tuotteiden myyntikatteesta vaan kuukausitilausmaksusta samaan tapaan kuin Netflixillä."

– Erik Zetterberg, Singular Societyn luova johtaja ja kehittäjä 

Vähittäiskaupan mullistaja

”Maailma ei tarvitse uusia brändejä, se tarvitsee tarkoitusta.”

– Erik Zetterberg

Kyky innovoida on jokaisen menestyvän brändin elinehto. Kutsutaan sitä sitten eloonjääntikamppailuksi, ketteryydeksi tai yksinkertaisesti maalaisjärjeksi, innovaatiokyky mahdollistaa verkkokaupan menestyksen – ja etumatkan kilpailijoihin. Tähän ajatukseen perustuu myös huippubrändi Singular Societyn toimintatapa.

”Kun katsomme, mitä muilla aloilla tapahtuu, voimme huomata, että ihmiset eivät enää vuokraa yksittäisiä elokuvia. Aidosti alaansa muuttaneet yritykset ovat siirtyneet tilauspohjaisiin liiketoimintamalleihin. Mietimme, miksi emme voisi tehdä samaa vähittäiskaupan alalle. Teimme alustavia laskelmia ja totesimme, että se voisi toimia. Silloin saimme ajatuksen tehdä rahaa jäsenmaksuilla tuotteiden myymisen sijasta. Tässä mallissa asiakkaiden saama arvo on uskomaton! Liiketoiminnan näkökulmasta arvo on se, että toimintaan liittyy vähemmän riskejä.”

”Mallin avulla voimme työstää vähittäiskaupan suurta ongelmaa: laadukkaiden tuotteiden tuottaminen tulee uskomattoman kalliiksi tuotantokustannuksiin lisättävän katteen vuoksi. Tämän ongelman halusimme ratkaista. Halusimme kohtuullistaa laadun hintaa, ja uskomme, että tämän mallin avulla se voi onnistua.”

– Erik Zetterberg, ensimmäisen vähittäiskaupan jäsenyyteen perustuvan tuotemerkin, Singular Societyn pioneeri

 

Haaste: 

  • Rakentaa täysin uudenlainen liiketoimintamalli valmiille verkkokauppa-alustalle, jota ei lähtökohtaisesti ole tarkoitettu tilauspohjaiselle liiketoimintamallille. 
  • Suunnitella tilauspohjainen kauppa nopean kokeilun verkkokaupaksi, jossa on mukana esimerkiksi kolmannen osapuolen tarjoama logistiikka ja useita myyntikanavia. Kaikki yhdellä helppokäyttöisellä alustalla, jota voidaan skaalata monilla tavoilla.
  • Kehittää räätälöity sovellus tilausten hallintaan.
  • Luoda erinomainen asiakaskokemus, joka tekisi asiakkaista uskollisia faneja.

Uudenlainen tilauspohjainen malli Shopify Plus -alustalla

Lupaavaan liiketoimintatilaisuuteen tarttuminen voi vielä olla helppoa, mutta liiketoimintakonseptin toteuttaminen onkin ihan toinen juttu. Singular Society alkoi yhdessä Woolmanin kanssa kehittää tilauspohjaista liiketoimintaansa ja räätälöitävää kauppiassovellusta Shopify Plus -alustalla

Yhdistämällä Singular Societyn käänteentekevän vision omaan kattavaan verkkokauppaosaamiseemme lanseerasimme maailman ensimmäisen tilauspohjaisen jäsenten verkkokaupan muutamassa kuukaudessa. Koska Singular Societyn liiketoimintamalli vaatii poikkeuksellisen hyvää asiakaskokemusta, käyttöön otettiin personointi- ja automaatiotyökaluja, kuten Klaviyo. Näiden työkalujen avulla Singular Society voi kasvattaa ja vaalia kasvavaa yhteisöään. 

”Singular Societyn asiakkaille lähetetään automaattisesti laadukkaita uutiskirjeitä, joiden avausprosentti on huimat 66 %, kun se on yleensä alalla vain 20 %."

– Head of growth services, Mikko Rekola

Singular Society hakee jatkuvaa kasvua Woolmanin kasvutiimin kanssa analysoimalla asiakasdataa ja laatimalla laadukasta sisältöä. Singular Societylla on nyt tarvittavat työkalut ja kumppani skaalaamista varten heti kun sen aika koittaa.

Oletko valmis testaamaan uutta liiketoimintaideaa?

Ota yhteyttä

Lue lisää asiakastarinoita