Woolman Oy

Kasvun keskiössä on lopulta tyytyväinen asiakas – Ruohonjuuri otti kumppanin päätöksentekoon

Kasvun keskiössä on lopulta tyytyväinen asiakas – Ruohonjuuri otti kumppanin päätöksentekoon

Kun Ruohonjuuri avasi ensimmäisen kivijalkaliikkeen Suomen rajojen ulkopuolelle Ruotsiin, oli aika lähteä uudistamisen tielle. Uutta liikettä varten Ruohonjuuri päivitti logonsa ja ilmeensä. Ja samalla Ruotsin liike sai oman kansainvälisen nimen, Happy Food Store.

Naapurimaahan lähteminen laittoi kuitenkin liikkeelle monta muuta vierivää kiveä. Ruohonjuuri oli tilanteessa, jossa logistiikkaa ja varastointia oli mietittävä uudemman kerran.

Yrityksessä oli tunnistettu pullonkauloja. Verkkokaupan ja kotimaan kivijalkaliikkeiden välinen logistiikka oli toiminut hyvin siihen saakka, kunnes asiakasmäärät alkoivat kasvaa liian suuriksi. Kasvulle oli tehtävä tilaa ja ratkaisu löytyi logistiikan ja varastoinnin alueelta. Toiminnot oli saatava uudelle tasolle, jotta verkkokaupan kasvattaminen ja kivijalkakauppojen tehostaminen kotimaassa ja maailmalla olisi mahdollista.

Tänään verkkokaupat ovat jo uuden ilmeen mukaiset. Ensimmäisenä Suomen liikkeistä uuden ilmeen sai Jyväskylän Seppä-kauppakeskuksen Ruohonjuuri.

Lopullinen hyötyjä on asiakas

Yksin varastoinnin ja logistiikan ratkaisuja ei kannattanut lähteä ratkomaan. Ruohonjuuri valitsi Woolmanin tueksi päätöksentekoon.

– Strategisesti logistiikka on iso asia. Jos teet virheen ja valitset väärän kumppanin, voi se kostautua pahasti. Kannattaa ottaa ammattilaiset avuksi ratkaisun löytämisessä, se maksaa kyllä itsensä takaisin, kertoo Ruohonjuuren kehityspäällikkö ja varatoimitusjohtaja Topias Nieminen.

Woolmanin laajan verkoston ja asiantuntijuuden avulla Ruohonjuuri oli mahdollista saattaa samaan pöytään selvitystyössä parhaaksi valikoidun palveluntarjoajan kanssa.

Keväällä 2018 Ruohonjuuren ratkaisu on edennyt tarkempiin neuvotteluihin. Tärkeää on selvittää tulevan kumppanin kanssa, miten eri järjestelmät pelaavat lopulta yhteen.

– Teemme sisäistä riskikartoitusta. Keskiössä on aina asiakas ja se, kuinka prosessit näkyvät asiakkaalle, Nieminen kertoo.

Toimintojen tehostamisesta hyötyy asiakas. Lisäksi pohjoismaiset ja sitä suuremmat markkinat ovat askeleen verran lähempänä.

11 liikettä samalla viivalla

Kun osa toiminnoista siirretään yrityksen ulkopuolelle, on asiakaspalvelun näkökulmasta riski se, voidaanko kaikkea toteuttaa enää samalla tavalla kuin ennen.

– Jos kaikki toiminnot eivät ole meidän käsissämme, on mietittävä, miten toimitaan erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa. Tärkeintä on saada asiakas tyytyväiseksi, Nieminen summaa.

Uusi logistiikka- ja varastointiratkaisu nostaa kaikki Ruohonjuuren 11 Suomen liikettä samalle viivalle. Asiakas Oulussa on saman valikoiman edessä kuin Ruohonjuuren suurimman liikkeen, Helsingin Kampin asiakas.

Aiemmin Ruohonjuuren verkkokauppa pyöri Kampin kivijalkaliikkeen kautta. Kun verkkokaupan keräily, pakkaaminen ja muu toiminta siirtyy pois kaupan käytäviltä ja takahuoneista, voivat myyjät keskittyä asiakastyöhön.

Verkkokauppa on edelleen kivijalkaliikkeissä, nyt tosin laajentamassa hyllyjen valikoimaa. Myyjä voi tilata asiakkaan puolesta liikkeeseen asiakkaan toivoman tuotteen, mikäli sitä ei sillä hetkellä ole kaupan valikoimassa. Myyjä voi myydä Ruohonjuuren kokonaisvalikoimaa.

Kehityspäällikkö ja varatoimitusjohtaja Topias Nieminen sekä Woolmanin Matti Harjunen Ruohonjuuren pääkonttorilla Helsingissä.

Naapurin kautta maailmalle, kotona tehokkaat tavoitteet

Maailmalle tähdätessä on mietittävä tarkkaan, kuka kaupan kohderyhmää on. Keskieurooppalaisten sydämiä ei valloiteta keskieurooppalaisilla tuotteilla.

– Meidän kannattaa keskittyä siihen, mitkä ovat suomalaisesta näkökulmasta juuri meidän vahvuudet. Hyvänä esimerkkinä voisimme ottaa pohjoismaiset tuotteet keihäänkärjeksi, toteaa Nieminen.

Taantumat ovat olleet Ruohonjuurelle parhaita kasvuvuosia. Silloin Niemisen mukaan ihmiset keskittyvät enemmän itseensä, kun suuret hankinnat eivät ole verottamassa kukkaroa. Enää ei tarvitse odottaa taantumaa.

– Nyt alkaa näyttää siltä, että itseen panostaminen on kokoaikainen, jatkuva tila. Ihmiset näkevät hyvinvoinnin ja jaksamisen tärkeänä.  

Kasvun ja tehostamisen keskiössä on lopulta asiakas ja nimenomaan tyytyväinen asiakas.

– Tulevaisuudessa toivon, että voimme nostaa asiakaspalvelun tasoa vielä korkeammalle. Kanta-asiakasjärjestelmämme on menossa uusiksi. Uudistuksen avulla voimme personoida palvelua paremmin asiakaskohtaisesti, Nieminen sanoo. 

Onko edessä päätöksiä liiketoiminnan uusista suunnista? Jos kaipaat tukea ja apua päätöksentekoon, ota yhteyttä!

Matti Harjunen, Woolman
matti.harjunen@woolman.io 
+358 50 083 4382 

 

Lue myös

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?