Woolman Oy

Raikkautta ajatteluun: Verkkokaupan kansainvälistymisen aika on nyt

Raikkautta ajatteluun: Verkkokaupan kansainvälistymisen aika on nyt

Verkkokauppa on nauttinut muutaman viimeisen vuoden aikana viimein ansaitsemaansa kiinnostusta. Kulutuskäyttäytymisessä on tapahtunut pysyvä muutos ja mobiililaitteiden käyttö on kasvanut. 

Keskustelu on ollut erittäin piristävää. Fokus puheissa on kuitenkin keskittynyt voimakkaasti kotimaiseen kysyntään ja omassa maassa toimiviin verkkokauppoihin. Hyödyllisempää olisi siirtää fokus kansainvälistymiseen ja mahdollisuuteen myydä hyödykkeitä myös Suomen rajojen ulkopuolelle. 

Tällä olisi huomattavia positiivisia talousvaikutuksia. Tarjolla on jo tänään useimmille suomalaisille tuotelähtöisille toimijoille loistava mahdollisuus myydä verkossa suoraan asiakkaille. Ei ensi vuonna. Eikä 2020. Vaan juuri nyt. 

Haamuja ja haarakonttoreita

Kansainvälisen verkkokaupan ympärillä on outo käsitys raskaasta, hankalasta ja pitkästä IT-painotteisesta projektista, joka vaatii suuria pääomia sekä paljon resursseja. Todellisuudessa esimerkiksi EU:n sisämarkkinoilla myytäessä on prosessi yllättävän helppo. Taustalla kummittelevat perinteisten markkinalaajentumisten haamut, jotka vaativat arvokkaita haarakonttoreita, paikallista henkilöstöä ja pankinjohtajan painavaa kumileimasinta.

Perisyntiä on myös se, että koputellaan ensin vähän ja varovasti Viroa tai Ruotsia. Sen sijaan tulisi oikeasti uskaltaa suunnata katse ja teot laajemmalle. Yhdysvalloista lähteneet direct-to-consumer verkkokaupat myyvät tuotteitaan ilman välikäsiä suoraan asiakkaille.

D2C-kauppojen tapa laajentua kansainvälisesti on usein aggressiivinen. Asiakashankintaan ohjattavat varat sijoitetaan aina tuottavimpaan puroon. Näin monet heistä vaihtelevat kohdemaita jopa lennosta. Samaa raikkautta kaipaisin myös suomalaiseen ajatteluun.

Markkinalaajentuminen testaamisen kautta on potentiaalinen ja suoraviivainen tapa etsiä omille tuotteille kysyntää. Me Woolmanilla uskomme kansainvälisen verkkokaupan mahdollisuuksiin ja tarjoamme apua tällaisten testien tekemiseen. Loistavana esimerkkinä yhä useampi asiakasyrityksistämme on laajentamassa kansainvälistä liiketoimintaansa kaikissa eri kokoluokissa. Toiminnan aika on nyt.


Mikko Rekola / Woolman

Mikko auttaa Woolmanin asiakkaita kansainvälisessä asiakashankinnassa. Hänellä on monipuolinen kokemus erilaisista verkkokaupoista. Mikon vastuulla on ollut esimerkiksi Finnish Baby Boxin ja Ambroniten asiakashankinta. Hän on myynyt verkkokaupan avulla tuotteita Suomesta yli 60 maahaan.

 

Lue myös

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje