Woolman Oy

Porkkana ja palsternakka päätyvät verkkopalvelun kautta kotiovelle

Porkkana ja palsternakka päätyvät verkkopalvelun kautta kotiovelle

Sunniemen tilalla Ulvilassa aamu on alkanut aikaisin. Syysaamun kirkas aurinko lämmittää jo hieman.

Traktorin tasainen käyntiääni peittää porkkanapellon. Tilan isäntä Ilkka Mattila ajaa rivi riviltä porkkanoita ylös maasta. Porkkanapellossa nenään kantautuu hieman imelä, tuoreen porkkanan tuoksu.

- Siihen tottuu, nauraa Toni-Anton Mattila, isännän vanhempi poika pellonlaidassa.

Porkkanan korjuukone nostaa oranssit juuret maasta, katkaisee naatin ja nakkaa kasvikset isoon puiseen laatikkoon. Seuraavaksi Sunniemen tilalla porkkanat pestään ja pakataan.

Ilkka ja Toni-Anton Mattila Sunniemen tilan porkkanapellon laidalla kasvisboxi kainalossa.

Kasvikset kotiovelle verkkokaupasta

Sunniemen tilalta tulevista porkkanoista ja palsternakoista osa päätyy Apetitin Kasvimaani-kasvisboxiin. Kasvimaani on Apetitin verkkopalvelu, josta kuluttajat voivat tilata laatikollisen kasviksia kertaostoksena tai jatkuvana tilauksena suoraan kotiin.

Palvelun taustalla on mahdollisuus päästä kertomaan ja näyttämään kuinka ja missä kuluttajille päätyvät kasvikset viljellään ja kuka ne kasvattaa. Palvelu hyödyntääkin verkkokaupan mukanaan tuomia mahdollisuuksia.

Apetitin tavoitteena on lisätä viljelyn läpinäkyvyyttä, jotta ihmiset tietävät millaisen matkan lautaselle päätyneet kasvikset ovat kulkeneet.

Kuluttaja voi tilata verkkopalvelun kautta haluamansa kasvisboxin suoraan kotiovelle. Palvelu toimii Shopifylla ja se valikoitui verkkokauppa-alustaksi, koska aluksi kokeiluluontoisesti liikkeelle lähteneelle palvelulle haluttiin saada nopeasti toimiva alusta ilman pitkää IT-projektia ja sen mukanaan tuomia isoja kustannuksia.

Woolmanin pohjoismaiset toimitustavat varmistavat kasvisten matkan

Woolman ja Apetit istuivat saman pöydän ääreen, kun Apetitin Shopify-verkkopalvelu kaipasi varmuutta toimitustapoihin ennakkotilausten määrän yllätettyä. Verkkopalvelussa otettiin käyttöön Woolmanin Nordic Shipping App, joka mahdollistaa pohjoismaiset toimitustavat Shopify-verkkokauppaan.

- Saamme näin tilaus-toimitusprosessin sellaiseksi, ettei se vaadi osoitekorttien kirjoittelua. Virheen riskiä vähennetään, ja kasvisboxit päätyvät varmasti kuluttajille oikeisiin osoitteisiin, sanoo Apetitin liiketoiminnan kehityspäällikkö Leena Helminen.

Asiakkaat saavat kasviksensa kotiinkuljetettuna. Kotiinkuljetus mahdollistaa kasvisten matkalle vähemmän välikäsiä ja myös sen, että tuotteet saapuvat tuoreina suoraan kuluttajalle.

- Olen ilahtunut siitä, että Woolman oli ratkaisemassa kokonaisvaltaisesti ongelmaa, ei vain lisäämässä sopivaa palikkaa Shopifyhin. Kävimme läpi, miten Shopifyhin kannattaa tehdä säädöt niin, että sovellus toimii halutusti, Helminen toteaa.

"Verkkokauppa oli uusi ajatus ja se herätti uteliaisuuden"

Ilkka Mattila on Apetitin sopimusviljelijä. Sunniemen tilan porkkanaa, palsternakkaa ja hernettä menee Apetitin pakastetuotteiksi. Porkkanaa ja palsternakkaa menee myös suoramyyntiin lähialueiden kauppoihin.

Mattila on yksi Kasvimaani-palvelun viljelijöistä. Mattila pitää ajatuksesta, että kasvikset päätyvät suoraan kuluttajalle.

- Verkkopalvelu oli uusi ajatus ja se herätti uteliaisuuden. Nettikauppaan tehdään monennäköistä, se voisi toimia myös tässä, Mattila tuumaa.

Helminen miettii ruoan verkkokaupan monipuolistuvan tulevaisuudessa.

- Uskon, että tulevaisuudessa tulee olemaan laaja joukko verkkopalveluita, jotka tekevät erilaisia ratkaisuja kuluttajien erilaisiin tarpeisiin. Meidän palvelu lähtee siitä, että autamme ihmisiä, jotka haluavat lisätä kotimaisten kasvisten käyttöä, Helminen summaa. 

Tutustu Woolmanin Nordic Shipping Appiin tarkemmin täältä! 

  

Teksti, kuvat ja video: Jenny Huttunen

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje