PITÄISIKÖ MEIDÄN LÄHTEÄ D2C-MARKKINOILLE?

Milloin on oikea aika lähteä D2C liiketoimintaan?

Tuntuuko sinusta siltä, ​​että D2C on esillä jatkuvasti kaikkialla?

Pomppivatko ajatuksesi pingispallon lailla miettiessäsi oikeaa aikaa ja lähestymistapaa?

Viimeisten 14 kuukauden ajan olemme käyneet kulmahuone keskusteluja eri johtoryhmien kanssa direct to consumer (D2C), suoramyynti aiheesta. Toimialasta riippumatta näemme toistuvasti, että suoraan kuluttajille myyntiin kohdistuu toimialasta riippumatta samankaltaisia ennakkoluuloja.

Usein johtoryhmä on jo kääntynyt luotettavan konsultti kumppanin puoleen saadakseen näyttöä tutkimuksista tai alan verrokkitoimijoista. Tulokset jättävät kuitenkin usein vastaamatta moniin perustavanlaatuisiin kysymyksiin ja lykkäävät aloittamista.

Pelaatteko pingistä D2C päätöksenteon suhteen johtoryhmässänne?

VIISI MERKITTÄVINTÄ D2C-MYYNTIIN KOHDISTUVAA ENNAKKOLUULOA 

  1. Suoraan yksittäisille asiakkaille toimittamiseen vaadittavien toimintojen ja palvelujen perustaminen on liian monimutkaista 
  2. Epävarmuus tarvittavista investoinneista ja resursseista. Yhden vai usean tuotemerkin lähestymistapa, asiakashankinnan prosessien oppiminen, markkinoille pääsyn kesto, sijoitetun pääoman tuottoprosentin mittaaminen jne.Viime kädessä kyse on siitä, että "emme tiedä, mitä emme tiedä"
  3. Pelko jälleenmyyjien suututtamisesta ja liiketoiminnan laskusta
  4. Huoli siitä, että ryhdytään massiiviseen IT- tai ERP-projektiin ja ajelehditaan kauas liiketoiminnasta
  5. D2C on oikeastaan vain sana – miten me annamme sille merkityksen? 

Kuulostavatko yllä olevat seikat tutuilta? Herättääkö niiden lukeminen halun vältellä aihetta vielä kerran? Jos tiimilläsi on samanlaisia ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä D2C:stä, suosittelemme vahvasti, että otatte ne puheeksi, sillä kilpailu on käynnissä. Teidän on tehtävä päätös siitä, haluatteko olla edelläkävijöitä vai haastavia perässä hiihtäjiä. 

MILLOIN ON OIKEA AIKA?

Jokainen yritys on erilainen. Jokaisella toimialalla on perinteitä, käytäntöjä ja kokemuksia, jotka ovat johtaneet niihin eri tapoihin, jolla liiketoimintaa johdetaan ja kehitetään. "Massojen aikakaudella" nopeakiertoisia kulutustavaroita (FMCG) myyvät yritykset ovat hienosäätäneet prosessejaan toimittaakseen tuotteita tehokkaasti tukku- ja vähittäiskauppiaille.

Kun kilpailuedun rakentaminen toimittamalla palveluja kuluttajille D2C-mallin mukaisesti, perustuu suoraan yksilöille toimittamiseen, pelaat täysin uutta peliä erilaisilla odotusarvoilla. Siirtymä voi vaikuttaa ylivoimaiselta ja saa sinut pohtimaan, pitäisikö edetä vai odottaa lisää näyttöä muilta alan toimijoilta. McKinseyn raportti ’Trends that will define 2021—and beyond’ osoittaa, että pandemian aiheuttamat muutokset ostokäyttäytymisessä muuttavat kulutustottumuksia pysyvästi. Tämä tarkoittaa sitä, että brändien, jotka eivät ole keksineet uusia tapoja tavoittaa kuluttajat, on parempi lisätä vauhtia, muuten ne jäävät jälkeen.

"McKinseyn tutkimuksessa vain 60 prosenttia kulutustavaraa valmistavista yrityksistä sanoo olevansa edes kohtalaisen valmistautuneita tarttumaan verkkokaupan tarjoamiin kasvumahdollisuuksiin. Eräs johtaja kertoi meille keskusteluissa, "kun kyse on myynnistä suoraan kuluttajille, emme oikeastaan ​​tiedä mistä aloittaa". Tämä huoli on todellakin aiheellinen ja rehellinen. Suoraan kuluttajalle myynti edellyttää uusien taitojen, kykyjen sekä liiketoiminta- ja hinnoittelumallien kehittämistä. Suuntaus on kuitenkin selvä: kuluttajat ovat siirtymässä verkkoon. Tavoittaakseen heidät myös yritysten on siirryttävä sinne."

MIKSI RISKEERATA KOKO LIIKETOIMINTA, KUN VOIT ALOITTAA HALLITULLA KOKEILULLA?

Turvallinen lähestymistapa kokea D2C on toteuttaa todellinen liiketoimintakokeilu. Sillä opit lisää ja ymmärrät paremmin hetkellä vielä tuntemattomia tekijöitä. Voit päättää itse, laajennatko vai lopetatko operaation, koska hallitset kokeilua täydellisesti koko ajan. Säästääksesi aikaa sinun kannattaa etsiä yhteistyökumppani, joka alustoista puhumisen sijaan aloittaa kysymällä liiketoiminnastasi, toiveistasi ja suurimmista epäilyksistäsi.

Me kaikki ymmärrämme, että uuden liiketoimintamallin suunnittelu edellyttää perusteellista ymmärrystä ja riskien minimointia. Kokenut kumppani selättää vaikeat kysymykset ja epävarmuudet yhdessä johtoryhmäsi kanssa ja avaa silmät uusille näkökulmille ja mahdollisuuksille. Synnytetty ymmärrys sisällytetään suoraan kuluttajille myynnin (D2C) -liiketoimintamalliin, joka tehdään valmiiksi kokeiluksi toteuttamaan elävää liiketoiminnan testausta.

MITEN VALMISTAUTUA D2C:HEN JOHTORYHMÄN KANSSA?

✔️  Kannusta uteliaisuuteen johtoryhmäsi sisällä, jotta voitte tutkia mahdollisuuksianne ja löytää potentiaalinne D2C:n parissa.

✔️  Ota askel tutun liiketoiminnan ulkopuolelle ja tarkastele uusia mahdollisuuksia asiakasarvon luomisen kannalta sen sijaan, että myisit tuotteita samalla tavalla kuin vähittäismyynnissä.

✔️  Älä anna nykyisten toimintamallien ja teknologioiden rajoittaa ajatteluasi. SaaS (Software as a Service) aikakaudella voit soveltaa ketterien pienyritysten toimintatapaa omassa liiketoiminnassasi.

✔️  Ajattele uudenlaisen asiakasarvon luomista yhteisenä hyötynä sekä yrityksellesi että tukku- ja vähittäismyyntiverkostoillesi. Yhdessä teillä on paljon enemmän voitettavaa kuin hävittävää.

✔️ Yhdistä voimasi yhteistyökumppanin kanssa, joka kulkee kanssasi koko matkan käsi kädessä ja kokoaa tarvittavan D2C-tietotaidon, oikeat kumppanit ja modernit tekniikat, jolloin katse pysyy visusti liiketoiminnassa.

Kun haluat keskittyä liiketoimintaan ja kaupankäyntiin sen sijaan, että lähestyisit D2C:tä ICT-projektina, ota meihin yhteyttä. Me varmistamme, että kokeilusi rakentuu myynnin kasvuun ja liiketoiminta kokemuksen synnyttämiseen. 

Lue täältä, miten olemme auttaneet mm. Orkla Care Finlandia lähtemään D2C-markkinoille.

OLETKO VALMIS KESKUSTELEMAAN D2C-MAHDOLLISUUKSISTASI?

Ota yhteyttä

 

MAREENA LÖFGRÉN, BRAND MANAGER, WOOLMAN