Palloliitto kasvattaa menestystä verkkokaupassakin

Palloliitto siirtyi Shopify-alustaan saavuttaakseen kansainvälisen verkkokaupan tavoitteet

Palloliitto siirtyi Shopify-alustaan saavuttaakseen kansainvälisen verkkokaupan kunnianhimoiset tavoitteet

Jalkapallo yhdistää ihmisiä kaikkialla maailmassa. Suomalaiset olivat vuosikymmenien ajan unelmoineet miesten maajoukkueen pääsystä mestaruuskilpailuihin. Se päivä koitti vihdoin karsintaottelussa marraskuussa 2019, ja Huuhkajat nousi koko Suomen sankariksi. Palloliitto tarttui tilaisuuteen tarjoamalla maajoukkuetuotteita, joiden avulla fanit voisivat valmistautua vuoden 2020 jalkapallon EM-kisoihin. 

Kaiken lähtökohtana strategia

Yksi Palloliiton strategian tavoitteista on olla suurin laji kentällä ja sen ulkopuolella. Tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii sitoutumista sekä pelaajilta että kaupalliselta tiimiltä. 

”Suomi on nyt yksi niistä harvoista maista, joka on selviytynyt jalkapallon miesten EM-kilpailuihin 2020, jalkapallon naisten EM-kilpailuihin 2022 ja futsalin EM-kilpailuihin 2022, mikä kertoo, että kentällä meillä menee hyvin. Omaa tehtäväänsä kentän ulkopuolella hoitaa maajoukkueen verkkokauppa. Haluamme olla verkkokaupassa yhtä hyviä Euroopassa kuin joukkueemme ovat kentällä.”
Lauri Latvala, myyntipäällikkö, Suomen Palloliitto

Korona ja jalkapallo: globaalista kriisistä uuteen liiketoimintamahdollisuuteen

Maaliskuussa 2020 maailma sulkeutui, kun koronapandemia pysäytti kaiken maajoukkueen verkkokauppaa myöten. Mestaruuskilpailut siirrettiin hamaan tulevaisuuteen. 

Huuhkajat oli osoittanut, mitä sisulla ja kovalla työllä voi saada aikaan, joten myös kaupallinen tiimi asetti itselleen valtavan kansainvälisen tavoitteen. Verkkokaupasta päätettiin tehdä merkittävä liiketoiminnan osa-alue, ei muun työn ohessa työstettävä sivuprojekti. Sitoutuminen verkkokauppaan ajoi tiimiä voimakkaasti eteenpäin. Vaikka Suomi on pieni maa, jalkapallo yhdistää ihmisiä kaikkialta maailmasta yhdeksi isoksi perheeksi. Palloliitto tunnisti maailmanlaajuiseen jalkapalloperheeseen ja faneihin liittyvät kansainväliset mahdollisuudet. 

Kriisistä selviytyäkseen Palloliitto asetti kotimaan fanimyynnille ja tuleville mestaruuskisoille vaativat budjettitavoitteet. Valmistelut tehtiin huolellisesti ja fanituotteet mietittiin tarkasti. Pandemian ollessa pahimmillaan junioreille tarjottiin välineitä omatoimiseen harjoitteluun. Myöhemmin esiteltiin maajoukkueen pelipaita ja arvolupaus ”Me olemme Suomi”, joka yhdisti faneja sukupuoleen katsomatta. 

Huuhkajat Jersey
Siirtyminen Drupalista Shopify-alustalle

Huuhkajien verkkokauppa oli nopeassa kasvussa jo ennen pandemiaa. Vuonna 2019 se kasvoi hämmästyttävät 200 % ja vuonna 2020 vielä 100 % lisää. Alkuperäinen suunnitelma oli kehittää käytössä olevaa Drupal-verkkokauppa-alustaa vähitellen. Jatkuva kasvu ja EM-kilpailuihin ladatut odotukset herättivät kuitenkin huolta siitä, miten alusta selviytyisi ruuhkahuipuista.

Asiasta tehtiin kartoitus, jossa päädyttiin kahteen mahdolliseen vaihtoehtoon: WooCommerceen ja Shopifyhin. Vaaka kallistui lopulta Shopify käyttöönoton puolelle, jonka hyötyjä olivat nopea käyttöönotto ja kyky käsitellä valtavia liikennemääriä. Palloliitto asetti uuteen verkkokauppa-alustaan siirtymiselle seuraavat tavoitteet:

  • Nopea käyttöönotto
  • Luotettavuus ruuhkahuippujen aikana – alustan pitää toimia hyvin myös tapahtumien ja kampanjoiden aikana, jolloin verkkokaupan kävijämäärä kasvaa valtavasti
  • Siisti ja selkeä ulkoasu, joka tarjoaa hyvän asiakaskokemuksen
  • Asiakaskokemus ja helppokäyttöisyys – kaikille
  • Skaalattavuus kaikin tavoin, mukautuu kasvutahtiin 
  • Joustavuus ja toiminnot, jotka vastaavat asiakkaiden kasvavia odotuksia kaikkialla maailmassa
  • Helppo ylläpito ja verkkokaupan päivittäminen, myös visuaalisten ominaisuuksien pitää olla helppoja ja Palloliiton verkkokauppatiimin itsensä päivitettävissä
  • Kustannustehokas

Palloliitto halusi visionsa mukaisesti sitouttaa kansainvälisiä faneja ja päätti avata ennen EM-kilpailuja kaksi verkkokauppaa: yhden kotimaan faneille ja toisen kansainvälisille asiakkaille.

Huuhkajat Palloliitto

Miksi Woolman?

Kun alustaksi oli valikoitunut Shopify, Palloliitto alkoi etsiä kumppania. Kartoitusten ja verkostoilta saatujen suositusten jälkeen Palloliitosta otettiin yhteyttä Woolmaniin, joka todettiin heti sopivaksi.

Tiimityöllä tuloksiin

Suunnitteluvaiheessa merkittävin arvo yhteistyöstä Woolmanin tiimin kanssa saatiin yhdessä luomisesta ja ideoinnista, joka tähtäsi tavoitteiden saavuttamiseen. Strategiana oli keskittyä alustamigraation onnistumiseen, selkeän ja soljuvan käyttäjäkokemuksen suunnitteluun ja suorituskyvyn varmistamiseen ruuhkahuippujen aikana. Käyttöönotto onnistui nopeasti, kuten oli suunniteltukin, ja ennen EM-kilpailujen alkamista ehdittiin vielä tehdä parannuksiakin. Verkkokauppa oli joukkueen lailla iskussa EM-otteluihin. 

Jalkapallon kansainvälinen kieli yhdistää ihmisiä

Suomi–Tanska, Parken-stadion 12. kesäkuuta. Huuhkajat pelasi ensimmäisen EM-kisaottelunsa Kööpenhaminassa. Ottelu oli tasainen, mutta ensimmäisen puoliajan lopussa kaikki muuttui. Tanskan keskikenttäpelaaja Christian Eriksen lyyhistyi kentälle, ja jalkapallomaailma hiljeni odottamaan tietoa hänen tilastaan. Fanit Parken-stadionilla saivat todistaa elämän haurauden. Kun stadionille kiiri tieto Christian Eriksenin elpymisestä, jalkapalloperhe yhdistyi. Huuhkajien fanit alkoivat huutaa ”Christian”, johon Tanskan fanit vastasivat ”Eriksen”. Jalkapallofanien osoittama kunnioitus ja myötätunto nousivat otsikoihin ympäri maailmaa. Peliä jatkettiin lopulta, ja Huuhkajat voitti historiallisen ensimmäisen pelinsä.

Huuhkajat suomen palloliitto

Investoinnit kentällä ja sen ulkopuolella kannattavat 

Valtava kävijäpiikki ja ennätysmyynti verkkokaupassa

Ottelutapahtumat ovat hyviä tilaisuuksia toteuttaa näkyviä markkinointikampanjoita, jotka houkuttelevat faneja verkkokauppaan. Verkkokauppatiimi pyrkiikin juuri siihen, että verkkokaupassa käy kuhina pelien aikana. Suomi–Tanska-ottelun jälkimainingit ylittivät kuitenkin Palloliiton jo valmiiksi kovat myyntiodotukset. Faneja ryntäsi verkkokauppaan kaikkialta maailmasta, ja myynti räjähti käsiin. Shopify suoriutui ruuhkahuipusta ongelmitta. 

Mittakaavaa antaa se, että fanikaupan myynti ylitti vuoden 2018 kokonaismyynnin vain 24 tunnissa ensimmäisen ottelun jälkeen. Kyseessä oli Palloliiton historian isoin salamamyynti. Kasvuodotukset vuodelle 2021 ovat jälleen kolminumeroisia.

Mitkä ovat kasvun seuraavat vaiheet?

Verkkokaupan kiinnostavin kysymys on aina ”mitä seuraavaksi”. 

”Ensinnäkin aiomme analysoida myyntiämme ja asiakasdataamme, jotta saamme parempaa ymmärrystä ja voimme tehdä tietoon perustuvia päätöksiä. Datassa piilee valtava potentiaali. Olemme sitoutuneet tiiminä jatkuvaan kokeiluun kasvun vauhdittamiseksi. Kokeilujen avulla voimme kehittää ymmärrystämme ja osaamistamme. Jatkossa aiomme hyödyntää kaikki Shopifyn mahdollisuudet ja jatkaa yhteistyön tekemistä käsi kädessä Woolmanin kanssa saavuttaaksemme kunnianhimoisen kasvuvisiomme.”

Lauri Latvala, myyntipäällikkö, Suomen Palloliitto


Mareena Löfgrén, Brand manager, Woolman Oy