Magentosta Shopify-alustaan: Aconin hyppy kansainväliseen menestykseen

Nauravat ihmiset ja Acon logo

Uuteen verkkokauppa-alustaan siirtyminen voi tuntua pelottavalta haasteelta. Etenkin, jos on alansa johtava toimiva, kuten kansainvälinen trampoliinivalmistaja Acon. Kaikeksi onneksi Acon löysi kumppanikseen kokeneen Shopify Plus Partnerin, Woolmanin, joka teki migraation toteuttamisesta stressitöntä. 

Heikosti suoriutuva Magento hidasti kansainvälistä kasvua

Jos on Aconin kaltainen alansa johtava toimija, verkkokauppamigraatio ei tule kysymykseenkään, ellei investoinnille saa kunnollista tuottoa. Aconin tapauksessa päätös oli kuitenkin selvä, sillä sen kasvun esteenä oli käytössä ollut Magento-verkkokauppa. 

  • Aika kului vikojen korjaamiseen kansainvälistymisen sijasta.
  • Alusta ei kyennyt tukemaan ja vaalimaan Aconin vahvasti kasvavaa yhteisöä.
  • Puutteellinen toimintavarmuus ja skaalautuvuus kansainvälisen kasvun näkökulmasta.
  • Ongelmat tilaustenhallinnassa kaikissa myyntikanavissa, erityisesti Amazonissa.

Aconin Magento-verkkokauppa ei pystynyt vaalimaan Aconin kasvavaa yhteisöä. Ylläpitoon ja vikojen korjaamiseen upposi aikaa ja rahaa, joita olisi voitu käyttää kansainvälistymiseen. Vieläkin haitallisempaa oli se, että vanha Magento-verkkokauppa aiheutti ongelmia tilaustenhallinnassa kaikissa myyntikanavissa, erityisesti Amazonissa. Lyhyesti sanottuna Magento hidasti Aconin kansainvälistä kasvua. 

Magentosta Shopify Plus -alustaan 

”Haimme verkkokauppa-alustalta erityisesti skaalautuvuutta, ja sitä Shopify on tarjonnut.” – Marko Manninen, Aconin varatoimitusjohtaja

Acon halusi kansainvälisen kasvun vauhdittamiseksi alustan, joka kiihdyttäisi kasvua sekä nyt että tulevaisuudessa. Tarkan harkinnan jälkeen kävi selväksi, että vain yksi alusta voisi viedä Aconin tulevaisuuteen: Shopify Plus

  • Verkkokauppa vaihdettiin yksinkertaiseen, skaalattavaan monikauppaekosysteemiin, jossa jokaisella markkina-alueella on käytössä paikalliset valuutat, kuljetusliikkeet ja kieli. 
  • Aconin tilaustenhallinta keskitettiin yhteen paikkaan kaikissa myyntikanavissa, myös Amazonissa.
  • Asennettiin helppokäyttöisiä automaatiotyökaluja Aconin kasvavan yhteisön kasvattamiseen ja vaalimiseen.

Aconin lukuisat verkkokaupat siirrettiin Shopify Plus -alustaan yksitellen. Ensimmäisenä siirrettiin Yhdysvaltojen verkkokauppa, minkä jälkeen muita kauppoja, kuten Acon24.se ja Acon.fi, on avattu tehokkaan kloonaamisen avulla. Kun verkkokaupan ulkoasu ja toiminnot on julkaistu, kauppojen kopiointi muille kieliversioille ja markkina-alueille käy nopeasti.

Hyviä tuloksia

Aconin varatoimitusjohtaja Marko Manninen antoi Woolmanille arvosanan 10+ yhteistyöstä ja ensiluokkaisesta palvelusta.

Aconista on tullut menestystarina, jollaisesta useimmat brändit voivat vain haaveilla. Siirtymällä Shopify Plus -alustaan Acon onnistui helposti skaalaamaan ja laajentamaan liiketoimintaansa uusille markkinoille sekä hyödyntämään myyntikanaviaan tehokkaammin: 

  • Aconin Amazon-myynti on ylittänyt 3 miljoonaa euroa.
  • Yhdysvalloista on tullut yrityksen tärkein markkina-alue.
  • Magenton puutteet ovat vaihtuneet kansainväliseksi kasvuksi Shopify Plus -alustassa.
  • Yritys on ylittänyt myyntitavoitteensa. 
  • Ensimmäinen verkkokauppa otettiin käyttöön 4 viikossa.
  • 5 900 sivustovierailua päivässä
  • Myyntiä 1 400 000 

Tehokkuus- ja suorituskykylukuja tarkasteltuaan Acon havaitsi muutoksia Shopify-alustaan siirtyneiden verkkokauppojen orgaanisessa kasvussa. Aiemmin käytetyn verkkokauppa-alustan pirstaleisuus oli tuottanut huonoja tuloksia hakukoneoptimoinnin kannalta. Shopify Plus -alustaan siirtymisen jälkeen hakukoneoptimointiin liittyvät ongelmat ovat korjautuneet.

”Nyt olemme voineet keskittyä verkkokauppaliiketoimintaan sekä kampanjoihin. Aika ei ole mennyt tulipaloja sammutellessa”, Marko Manninen sanoo.

Nyt Acon keskittyy verkkokauppojen päivittäiseen pyörittämiseen ja alustan koko ajan kehittyvien toimintojen opetteluun.

”Nyt ollaan siinä vaiheessa, että pohjalla on ehjä verkkokauppa-alusta ja voimme luottaa sen toiminnallisuuksiin.”

Aconin tiimi kehuu Woolmania aikataulussa pysymisestä, vaikka projektin määräajat olivatkin ajoittain tiukkoja.

”Vuoropuhelu Woolmanin kanssa on puolin ja toisin ollut toimivaa, on osattu sanoa myös ei. On todella iso plussa, että kommunikointi on helppoa ja avointa”, Marko Manninen sanoo.

Aconilla on viisi verkkokauppaa ja kolme kivijalkakauppaa, joista kaksi sijaitsee Suomessa ja yksi Yhdysvalloissa Minnesotan osavaltiossa. Yrityksen tuotteita on omien kauppojen lisäksi myynnissä Amazonissa, eBayssa ja Walmartissa. 

Yli 90 % yrityksen myynnistä tulee verkosta. Kaikki panostukset sosiaaliseen mediaan ja hakukoneoptimointiin ovat olleet merkityksellisiä. Erityisen suuri merkitys on videoilla, kuten treenivideoilla, Thrill seeking -videolla ja First trampoline in space -videolla.

”Yritämme tehdä brändiämme tunnetuksi luomalla tietynlaisia mielikuvia ja valmistamalla tietynlaisia materiaaleja.”

Oletko valmis viemään liiketoiminnan samoihin korkeuksiin kuin Acon?

Ota yhteyttä

Kaipaatko lisää inspiraatiota? Lue lisää asiakastarinoita täältä: