Woolman Oy

Lunetten verkkokauppa vakuuttaa asiakkaan sisällöllä

Lunetten verkkokauppa vakuuttaa asiakkaan sisällöllä

Lunetten takana on vuonna 2005 perustettu Lune Group. Vuonna 2017 Lunette myy kuukautiskuppeja ja niiden oheistuotteita ympäri maailmaa kahdeksan Shopify-verkkokaupan voimin.

Kaikki lähti liikkeelle perustajan ja toimitusjohtajan Heli Kurjasen kokeiltua 2000-luvun alkupuolella ensimmäistä kertaa kuukautiskuppia. Tuote ei miellyttänyt ja päättäväisesti Kurjanen suunnitteli oman, paremman mallin.

Kahdeksan samanlaista verkkokauppaa

Lunetten historiaan on mahtunut erilaisia verkkokaupparatkaisuja. Shopifyssa houkuttelivat lähipiirin tyytyväiset käyttäjät ja monipuoliset mahdollisuudet yhdistää verkkokauppa ja rikas sisältö toimivaksi kokonaisuudeksi. Aiemmin Lunetten verkkokauppa ja sisällöt ovat olleet erillisillä sivustoilla.

Lunettella on tytäryhtiö Yhdysvalloissa, joka oli käyttänyt Shopify-ratkaisua verkkokaupassaan jo aiemmin. Suositukset tytäryhtiön suunnalta sekä Shopifyyn tutustuminen veivät Kurjasen päätöstä kohti verkkokaupan vaihdosta. Tärkeää oli saada kauppa toimimaan usealla eri markkina-alueella.

Viimeinen niitti oli kuitenkin varmuus siitä, että Lunettelle tärkeät sisällöt saataisiin näyttävästi ja toimivasti samalle sivustolle verkkokaupan kanssa.

- Kaikista helpointa meidän kannalta on ollut se, että informaation ja ostamisen helppouden voi yhdistää, Heli Kurjanen sanoo.

Lunettella on kahdeksan Shopify-verkkokauppaa, joista jokainen omalle, kohdennetulle markkina-alueelleen. Kaupat tulivat julki keväällä 2017.

Kahdeksalla eri kaupalla saadaan tarkempaa tietoa juuri kyseiseltä markkina-alueelta sen myynneistä ja trendeistä kohdistetun raportoinnin kautta. Oikea kieli, valuutta, kuljetusvaihtoehdot ja kaukaisempien myyntialueiden omat varastot helpottavat verkkokaupan arkea myös asiakkaan näkökulmasta.

- Toisaalta hyvää siinä on se, että saadaan jokaisesta kaupasta erikseen raportoinnit. Ei tarvitse arvuutella, mitä saksankielisillä markkinoilla tehdään. Se toimii hyvin, yllättävän hyvin, Heli Kurjanen kertoo.

Sisällöt houkuttelevat asiakkaan, nopea reitti kassalle sinetöi kaupat

Lunettelle on aina ollut tärkeää olla saatavilla verkossa. Verkkokaupan yhteydestä löytyy totta kai hyvät tiedot kuukautiskupista ja asiakkaiden kokemuksista. Tämän lisäksi sivustolta löytyy tietopaketteja kaikesta päätuotteen ympärillä: kuukautisista, naisen anatomiasta, teini-iästä ja vaihdevuosista.

Sitten Shopify-kauppojen avaamisen Lunette on huomannut kasvua myynnissä kaikilla markkina-alueilla. Kävijämäärät ovat kasvaneet.

- Meille tulee kävijöitä, jotka viettävät sivuilla enemmän aikaa ja lukevat enemmän sivuja. Tieto on jaossa aiempaa paremmin.

Lunetten verkkokaupat myyvät sekä kuluttajille että jälleenmyyjille. Kaupan on alle 20 tuotetta. Tavoitteeksi tulevaan Kurjanen asettaa paremman hakukonenäkyvyyden ja erilaiset A/B-testaukset verkkokaupassa.

- Vaikka pääpaino on myydä yritysasiakkaille, haluamme kehittää meidän verkkokauppaa enemmän sellaiseksi, että sen kautta saa tuotteita, joita ei saa kaikilta jälleenmyyjiltä, Kurjanen kertoo.

Heli Kurjasen Shopify-verkkokaupan viisi plussaa:

  1. Shopify on helppokäyttöinen

  2. Hyvät raportointipohjat myynnin ja markkinoinnin tueksi

  3. Shopify päivittyy ja entisestään paranee usein

  4. Myynti on kasvanut: Ostaminen on helpottunut ja nopeutunut

  5. Laadukkaampia kävijöitä, jotka viettävät sivulla enemmän aikaa

Shopify Plus -asiakas saa vastauksen nopeasti

Heli Kurjanen oli ehtinyt jutella Shopifyn suuntaan ja keskustellut ruotsalaisen sekä tanskalaisenkin yhteistyökumppanin kanssa. Pian kuitenkin tuli ilmoitus suomalaisesta yhteistyökumppanista, Woolmanista.

- Tavattiin, käytiin projektia läpi ja oltiin heti samalla sivulla.

- Woolman on ollut helppo yhteistyökumppani. Heti tuli selkeä projektikuvaus ja kaikki stepit oli laitettu yhteen. Olin tyytyväinen siihen, miten kaikki hoidettiin ja kaikki meni hyvin.

Aikataulu verkkokauppauudistukselle oli tiukka, mutta yhteistyössä kaupat saatiin pystyyn ja avattua. Muutaman kuukauden käyttökokemuksen jälkeen Heli Kurjanen voi mielellään suositella Shopifyta.

- Se on ollut helppo käyttää ja meillä ei ole ollut mitään teknisiä ongelmia. Kerran tuli yksi ongelma ja koska olemme Shopify Plus -asiakas, saimme asiaan heti vastauksen. Se kävi todella kätevästi.

- Vaikka on ulkomainen, globaali firma, heidän asiakaspalvelunsa toimii. Ei tarvinnut odottaa, että jenkit herää, Heli hymyilee.

 

Teksti, kuvat ja video: Jenny Huttunen

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje