Woolman Oy

Liiketoiminnan skaalaaminen: Painajainen, unelma vai arjen todellisuutta?

Liiketoiminnan skaalaaminen: Painajainen, unelma vai arjen todellisuutta?

Mikä ihmeen skaalaaminen? Skaalautumisella käsitetään ennen kaikkea yrityksen merkittävää kannattavuutta ja kasvua yhtäaikaa. Usein keskustelu pyörii tällöin liiketoimintamalleissa, tuotteessa ja prosesseissa, mutta ei siinä miten skaalautuminen oikeasti toteutuu arjessa.

Liiketoiminnan skaalaaminen on termi, joka toimialasta riippumatta on useiden yrittäjien ja toimitusjohtajien puheissa. Startupille se tarkoittaa yksisarvista, joka tuo ziljoona euroa exitissä omistajille. Korporaatiolle se tarkoittaa uusia tehokkuuslukuja globaalissa liiketoiminnassa. Molemmissa skaalautuminen voi olla painajainen työntekijöille. Mutta harvassa yrityksessä se on arjen todellisuutta.

Skaalautumisella käsitetään ennen kaikkea merkittävää kannattavuutta ja kasvua yhtäaikaa. Usein keskustelu pyörii liiketoimintamalleissa, tuotteessa ja prosesseissa, mutta ei siinä miten se oikeasti toteutuu arjessa.

Reilu vuosi sitten törmäsin Verne Harnishin kirjaan Scaling Up: How a Few Companies Make It... and Why the Rest Don't. Kirja tiivisti monen itselle tutun asian, mutta toi myös työkaluja. Se tuo kokonaisnäkemyksen skaalautumiseen ja sen johtamiseen. Kirjan oppien, aikaisempien epäonnistumisten ja onnistumisten pohjalta olen lähtenyt yhdessä Woolman-tiimin kanssa toteuttamaan matkaamme.

On hyvä määritellä, mitä skaalaaminen tarkoittaa ja tavoittelee.

Minulle se tarkoittaa toimialasta ja liiketoiminnasta riippumatta:

  • Työntekijöiden, asiakkaiden ja omistajien osaamisen, kokemuksen, taloudellisen sekä henkisen pääoman kasvattamista.
  • Merkittävää liikevaihdon kasvua verrattuna keskimääräiseen kasvuun tai markkinan kasvuun.
  • 2 – 3 kertaa parempaa kannattavuutta kuin toimialalla.
  • Merkittävästi kilpailijoita korkeampaa yhtiön arvon kasvattamista.

Jotta yritys voisi skaalata liiketoimintansa, edellyttää se muutamaa asiaa:

  • Avaintiimi on rakennettu ja tekee yhdessä töitä. Johdolla on aikaa muuhunkin kuin arjen asiakastöihin. Tiimin koko on ylittänyt kriittisen rajan: yrityksen toiminta ei lopu, vaikka joku tiimistä poistuisi.

  • Asiakashankinta on keskeinen osa yrityksen toimintaa: on olemassa kykyä ja resursseja markkinoida sekä myydä.

  • Johtamisen perusasioissa ei takellella. Johto osaa delegoida tehtäviä, tukea tarvittaessa ja seurata niiden etenemistä. Yrityksen johtaminen ei perustu kontrolliin ja pelkoon. Johto luo edellytyksiä ja poistaa esteitä tiimin onnistumiselle.

  • Yritys ja tiimi ratkaisee aitoa asiakkaan ongelmaa, josta asiakas on valmis maksamaan. Tämä on todistettu moneen otteeseen usealla eri asiakkaalla. Palveluilla ja tuotteilla on näin ollen olemassa tunnistettu markkina.

  • Rahalliset resurssit ja positiivinen kassavirta mahdollistavat skaalautumisen. 

  • Takana on vähintään vuosi liiketoimintaa ja liikevaihtoa on syntynyt esimerkiksi satoja tuhansia.

Yrityksen alkuvaiheessa kokeillaan ja haetaan vielä tiimiä, markkinaa, asiakkaita, tuotetta ja sen arvolupausta, asiakkaan ongelmaa. Ikään kuin yhdessä ensikertaa aloittava orkesteri: etsitään oikeita soittajia, hittibiisejä, yleisöä.

Skaalausvaiheessa siirrytään virittämään orkesteria ja soittamaan yhä paremmin yhdessä. Näin konserttiyleisö saa erinomaisen kokemuksen konsertista toiseen ja yhä suurempi yleisö ryntää kuulemaan. Siirrytään kylälavoilta stadioneille ja maailman kiertueelle markkinoinnin ja yleisöimun seurauksena.

Skaalaaminen ei ole osaoptimointia. Se on arjessa yhteistä, harmonista ja tuloksellista toimintaa, joka johtaa yhteiseen innostumiseen, oppimiseen ja onnistumiseen sekä yhteisiin kokemuksiin. Ennen kaikkea se tapahtuu nopeammin kuin muilla keskimäärin. Tällöin arjessa nivoutuu yhteen ihmiset, strateginen ajattelu, johtaminen ja taloudellinen tuloksellisuus. Tätä haluan oppia ja kokea – ja jakaa kokemuksiani muun muassa näiden bloggausten kautta.

Ei kiireellä vaan paremmin ja nopeammin.

Juha Harju, CEO & Founder / Woolman

 

Lue myös:

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje