Woolman Oy

Mainoksiesi konversio saattaa ensi vuonna laskea - syy Facebookin suunnittelemissa muutoksissa

Mainoksiesi konversio saattaa ensi vuonna laskea - syy Facebookin suunnittelemissa muutoksissa

Facebook ilmoitti syyskuun lopulla aikomuksestaan poistaa 28 päivän attribuutio-ikkuna Facebook Ads Managerista. Alun perin muutoksen oli määrä astua voimaan lokakuussa 2020, mutta viime hetkellä Facebook ilmoitti siirtävänsä muutoksen alkuvuoteen 2021.

28 päivän attribuutio-ikkunan poistuminen tulee merkitsemään, että pisimmäksi seurantajakson pituudeksi jää seitsemän päivää. Verkkokauppias ei enää pysty suoraan jäljittämään kampanjoiden konversioiden lähdettä tuota pidemmällä aikavälillä.

Mainostajille Facebook on perustellut päätöstään vedoten tulevaisuudessa voimaan astuviin digitaalisiin tietosuoja-aloitteesiin. Näiden seurauksena yritysten kykyä seurata ihmisten verkkokäyttäytymistä verkkotunnusten ja laitteiden perusteella tullaan rajoittamaan. Osana näitä rajoituksia tulee olemaan konversion lähteen tunnistaminen pidemmän aikavälin yli.

Hetkinen, mikä konversio ja attribuutioikkuna?

Facebookin raportoimat konversiot ovat seurausta siitä, että asiakas on aiemmin nähnyt tai klikannut verkkokauppiaan mainosta ja joko välittömästi tai myöhemmin päätynyt toteuttamaan konversioksi määritetyn toimenpiteen kuten oston. Toisin kuin usein luullaan, konversio ei tarkoita, että asiakas olisi välittömästi mainoksen nähtyään ja sitä klikattuaan aiheuttanut konversioksi määritetyn toimenpiteen. Aikaa on voinut mennä päiviä tai jopa viikkoja.

Attribuutiomalli mahdollistaa konversioiden yhdistämisen tiettyyn kampanjaan, mainosjoukkoon ja mainokseen pidemmänkin aikavälin yli. Sen avulla on mahdollista määrittää konversioita, kuten ostoja, jotka tapahtuvat päiviä tai jopa viikkoja itse mainoksen klikkaamisen jälkeen. Facebook on tähän asti käyttänyt 28 päivän attribuutiomallia oletuksena konversioiden tarkasteluun. 

Käytännössä tämä tarkoittaa, että mainoksen toteutuneiden konversioiden määrä pitää sisällään kaikki 28 päivän sisällä mainosta klikanneet ja tämän ajan sisällä konversioon johtaneet tapahtumat. Facebook Ads Managerin asetuksia muokkaamalla käyttäjän on ollut mahdollista tarkastella ja vertailla 28 päivän lisäksi seitsemän ja yhden päivän aikajaksoja keskenään. Nyt Facebook rajoittaa tätä seurantaa ja siten 28 päivän seurantajakso poistuu jättäen pisimmäksi tarkastelujaksoksi seitsemän päivää.

Miten muutos vaikuttaa verkkokauppaan?

Jos olet tähän asti käyttänyt konversioiden mittaamiseen Facebookin oletuksena ilmoittamaa aikaväliä, tulet todennäköisesti huomaamaan muutoksen konversioiden laskevana määränä. Konversion yhdistäminen mainokseen ole enää mahdollista yli seitsemän päivää mainoksen klikkaamisen jälkeen. Jos konversiotoimenpide tapahtuu esimerkiksi 10 tai 20 päivää sen jälkeen, kun asiakas on klikannut mainosta, ei tämä näy Facebookin analytiikassa mainokseen yhdistetyssä konversioissa.

Erityisesti muutos on havaittavissa verkkokauppiailla, joiden tuotteiden ostoprosessi on luonnostaan keskimääräistä pidempi eikä myynti painotu asiakkaiden impulsiivisesti syntyviin ostopäätöksiin. Esimerkki näistä ovat hinnaltaan arvokkaampia tuotteita myyvät brändit, joiden asiakkaat tarvitsevat aikaa ostopäätöksen tekemiseen useita päiviä tai jopa viikkoja. 

Muutoksesta huolimatta mainosten teho pysyy samana ja myyntiä tulee todennäköisimmin yhtä paljon kuin ennen. Sen sijaan mittaustavassa tapahtuu muutoksia. Tämä merkitsee, että saadaksesi yhtä paljon irti kampanjoiden ja mainosten mittaamisesta, on sinun suunnattava katseesi muihin datan ja analytiikan lähteisiin. 

Verkkokauppias, näin varaudut muutokseen!

Kaikki 28 päivän attribuutio-ikkunalla mitattu data on käytössä muutoksen voimaan astumiseen saakka. Tämän jälkeen näkymä tulee muuttumaan konversioiden osalta.

Mainosten konversioista on mahdollista saada irti yhtä paljon dataa kuin ennenkin. Tämä on mahdollista ottamalla Shopify Analytics työkaluksi Facebook Ads Managerin analytiikan rinnalle. Näiden lisänä konversioita voi ja kannattaa seurata myös toisesta lähteestä. Mikäli haluat tietää aiheesta lisää, tutustu palveluihimme verkkokaupan myynnin kasvattamisen parissa. 

Facebookista saatavan datan aikaikkunan lyhentyessä muut analytiikan työkalut on valjastettava tukemaan liiketoimintaa optimaalisella tavalla. Näin ollen UTM-koodien käytön tärkeys korostuu entisestään. Kampanjoiden ja mainosten linkkeihin lisättävät UTM-koodit auttavat määrittämään liikenteen lähteen – eli sen, mitkä mainokset todellisuudessa tuovat eniten liikennettä verkkokauppaasi. Jos et siis vielä hyödynnä UTM-koodeja mainoksissasi, nyt on oiva aika ottaa ne käyttöön!

Tuntuuko muutos haasteelliselta tai liian monimutkaiselta? Woolmanin kasvutiimi auttaa sinua mielellään Facebook-mainosten analytiikkaan ja mittaamiseen liittyvissä pulmissa!

Roosa Hämäläinen, growth hacker trainee / Woolman

Ota yhteyttä

 

Lue lisää osaamisestamme täältä: 

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?