Woolman Oy

Kymmenen työkaveria myöhemmin

Kymmenen työkaveria myöhemmin

“Me mietittiin… Voisitko aloittaa mahdollisimman pian ja kokoaikaisena? Ei tässä kohtaa haluta enää hidastella.”

Tuijotin kaukaisuuteen puhelin korvallani. Takaisin katsoi maaliskuinen talvimaisema. Hetken mietin, että mihin olen lähdössä mukaan ja mitähän tästä seuraa… Vastasin kuitenkin Juha Harjun kysymykseen kyllä ja seuraavan maanantain koittaessa olin juuri perustetun Woolmanin ensimmäinen työntekijä.

Alku oli uuden luomista. Halusin varmistaa monta asiaa perustajilta, sillä heidän lapsestaanhan tässä oli kyse. Woolmanista, joka syntyi maaliskuun puolivälissä 2017. Miltä Woolman kuulostaa? Miltä se näyttää? Mitkä meidän värit on? Miten asiakastarinat kerrotaan?

Pikkuhiljaa lumien sulaessa ja uuden yrityksen äänen löytyessä palaset alkoivat loksahtaa kohdalleen.

Kysy, kuuntele ja innostu

Ensimmäinen tapaamani asiakas oli Zombie Dash eli yrittäjä Salla Romppanen. Sallalle oli rakennettu avaimet käteen -periaatteella Shopify-verkkokauppa. Auringon porottaessa sisään pieneen toimistoon Helsingin keskustassa Salla pakkasi tilauksia valkoisiin postituspusseihin ja vastasi kysymyksiini. Jännitin uuden työkameran käyttöä, kun se tallensi tuoreen verkkokauppiaan ajatuksia.

Ennen kuin juna oli ehtinyt lähteä liikkeelle Helsingin rautatieasemalta takaisin kohti Jyväskylää, istuin jo kuulokkeet korvissa kirjoittamassa. Nyt kun muistelen tuota junamatkaa ja halua kirjoittaa kaiken heti tekstiksi, tajuan tuon saman toistuvan yhä asiakastarinoiden kohdalla. On ihana päästä kysymään ja kuuntelemaan verkkokauppiaiden, tuoreiden tai vähän valmiimpien, ajatuksia omasta liikeideasta, kuljetusta matkasta ja tulevista haasteista.

En ollut koskaan aiemmin ajatellut, miltä verkkokauppiaan arki näyttää. Oletin, että työ on vain pakettien matkaan laittamista, teippirullan vinkunaa. Todellisuus on paljon muutakin. Ennen kuin paketteja pääsee edes pakkaamaan, on monta asiaa pitänyt ottaa selville ja ennen kaikkea toteuttaa! Verkkokauppiaan työ ei myöskään yhden asiakkaan kohdalla lopu siihen, kun paketti on lähtenyt kuljetusfirman matkaan. 

On ollut ilo päästä seuraamaan niin monipuolista työtä, joka naamioituu asiakkaan näkökulmasta verkkosivun ja postin tuoman paketin taakse.

Minä ja ne kymmenen muuta

Elokuu, maanantai. Ovensuussa seisoo pitkä mies nimeltään Antti. Antti oli ensimmäinen virallinen työkaveri, jonka sain. Samoihin aikoihin nimen paperiin laittoivat Joonas, Leppäsen Miika sekä myyntimiehet Teemu ja Matti. Lehdet tippuivat puista ja mukaan tulivat Jari, Pinja, Mikki, Ville ja viimeisimpänä joukkoon liittyi tammikuun kylmässä Jani.

Työkavereiden määrän kasvua miettiessä ajattelen eteeni tyhjän luokkakuvan. Pelkät pitkät penkit. Jostain kuuluu plop ja kuvaan ilmestyy ensin kolme perustajaa, Juha, Miika ja Tero. Plop ja sitten minä. Plop-äänien määrä kiihtyy ja niin meitä on pian kasassa 14.

(Jos alla oleva Instagram-video ei näy kunnolla, voit katsoa sen täältä.)

A post shared by Woolman (@woolman.io) on

Vuoden varrella sattui kerran jos toisenkin kysymys kohdalle: "Miten töissä menee?". Kun kerroin, että sain taas uuden työkaverin, oli kuulijan ilme usein yllättynyt. “Taas?”, saattoi hän kysyä. Totta, taas. Jotta kasvun liepeissä pysyy kiinni, on vauhtiin vastattava. Onni on, että joukkoon on löytynyt näin monta osaavaa tekijää, jotka osaavat auttaa verkkokauppiaita taklaamaan teknologia murheita.

Woolman täyttää maaliskuun puolivälissä yhden vuoden. Ja samoihin aikoihin, minä olen ollut Woolmanilla sisällöntuottajana tuon saman kokonaisen vuoden. 

Teksti: Jenny Huttunen

 

Lue myös

Tilaa uutiskirje