Woolman Oy

Kun päivä venähti viikoksi: Black Friday -kampanjat käynnistyivät hyvissä ajoin

Kun päivä venähti viikoksi: Black Friday -kampanjat käynnistyivät hyvissä ajoin

Milloin sinä haluat shoppailla? Suomalaisen verkkokaupan kovin päivä Black Friday on tulossa Cyber Mondayn kera. Loppuvuodeksi riittää vielä kampanjoitavaa, tammikuun alennusmyyntejä unohtamatta. 

Black Fridayn osalta alkuun pidettiin kiinni vuorokauden tapahtumasta. Alennukset iskettiin julkisiksi kun vuorokausi vaihtui ja ne päättyivät tarkalla kellonlyölmällä.

Nyt sen sijaan ollaan siirrytty enemmän karnevaaliin, joka on vähintään pitkän viikonlopun mittainen. Vauhdikkaimmat ovat aloittaneet Black Fridayn jo Single’s Daynä tai viimeistään saman viikon alussa kuin Black Friday on.

Miten toimia? Oletko jo myöhässä vai aloittanut ajoissa? 

Hyvä kysymys, johon ei ole yhtä yksiselitteistä vastausta. Kilpailu kiristyy useimpien verkkokauppojen kesken, joten pienikin keino hankkia asiakkaat kilpailijan nenän edestä kuulostaa monen korvaan mukavalta vaihtoehdolta. Miksei siis aloittaa kampanjointia totuttua aiemmin?

Toisaalta venähtänyt tapahtuma voi ärsyttää osaa kuluttajista, jossa usean päivän ajan mainostetaan toistaan huikeampia alennuksia. Totuus saattaa paljastua vasta tuotesivulla: alennus onkin vain muutaman euron tai kympin luokkaa.

Tulee petetty olo, kuten työtoverini asian tarmokkaasti ilmaisi.

Fiksuimmat verkkokauppiaat seuraavat aktiivisesti kilpailijoiden toimintaa ja aloittavat karnevaalin arvokkaammille asiakkailleen hieman suurta massaa aikaisemmin. Myös mahdollisuus ostaa jotain hyvin rajatun erän tuotetta on useimmille kaupoille takuuvarma liikennemagneetti.

Suuremmassa kuvassa on vaikea sanoa, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Suurin osa suomalaisista verkkokaupoista ottaa osaa tähän karnevaaliin ja monilla on kovat tulostavoitteet. Edellisen vuoden myynti pitäisi pistää taas paremmaksi.

Vaikka toiminta viikonlopun aikana voi muistuttaa luovaa kaaosta, olisi kaikki hyvä dokumentoida ja paneutua oppeihin vaikkapa tammikuun alennusmyyntien jälkeen. Parhaat Black Friday -oivallukset tulevat yleensä jatkuvan oppimisen sekä ahkeran A/B-testauksen lopputuotteena.

Mikko Rekola, growth hacker / Woolman

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?