Woolman Oy

Kun missiona on poistaa teknologiset esteet asiakkailtaan, mitä tarvitaan?

Kun missiona on poistaa teknologiset esteet asiakkailtaan, mitä tarvitaan?

Kun perustimme Woolmania, valitsimme samalla ensimmäiset teknologiat, joilla pystymme lunastamaan arvolupauksemme asiakkaillemme. Missionamme on poistaa asiakkailtamme teknologiset esteet eli madaltaa kynnystä tehdä monikanavaista kaupankäyntiä. Madaltaminen tarkoittaa vähemmän ongelmia, nopeampaa markkinalle menoa, matalampia kustannuksia ja ennen kaikkea mahdollisuutta keskittyä bisnekseen eikä IT:hen.

Woolmanin perustajilla on yli kymmenen vuoden kokemus sekä verkkokaupan ratkaisutoimittajana että kauppiaana. Viimeiset kymmenet vuodet globaalisti peliä ovat hallinneet ensin suljetut lisensoitavat teknologiat kuten SAP Hybris, IBM ja sittemmin open source-pohjaiset teknologiat kuten Magento ja Woocommerce. Lisäksi lähes joka maassa on paikallisia toimijoita erilaisilla liiketoimintamalleilla ja toteutuksilla. Meidän innostus syttyi uudesta valtavirrasta eli SaaS-pohjaisista verkkokauppa-alustoista. 

Mitä SaaS tarkoittaa?

Kun keskustelee asiakkaiden kanssa, pilvipalvelu- ja SaaS-termit saavat aikaan monenlaisia reaktioita. Ja moni toimittaja hämmentää soppaa kertomalla ja kääntämällä päälaelleen omat versionsa termeistä.

Monelle parhaiten voi avautua, kun kertoo, että verkkokaupan SaaS-alustaa voi verrata kaikille tuttuun musiikkipalveluun Spotifyihin. Palveluun tulee automaattisesti käyttäjän huomaamatta hyviä uusia ominaisuuksia, joita voi alkaa käyttämään eikä koskaan niistä tarvitse käyttäjän huolehtia. Päivittymisestä huolimatta omat soittolistat ja valinnat säilyvät. Perinteisiä alustoja olen verrannut vanhaan käyttöjärjestelmääsi henkilökohtaisella tietokoneellasi. Erilaiset päivitykset keskeyttävät työn ärsyttävästi. Koskaan ei tiedä lopettaako joku sovellus toimimasta päivityksen jälkeen vai mitä kaikkea tapahtuikaan. Ja itse joudut maksamaan koko päivityslystin käyttämällä itse aikaa tai joku muu maksusta huolehtii niistä. Tästä huolimatta pelkäät milloin joku murtautuu koneellesi.

SaaS-ratkaisussa asiakas keskittyy liiketoimintaan ja tarvittaessa laajentaa ratkaisua kustomoinneilla, integraatioilla ja lisämoduleilla. Tässä on SaaS-pioneeri Salesforcen hyvä artikkeli SaaSin eduista.

SaaS-ratkaisun etuna ei ole pelkästään nopea käyttöönotto vaan myös mahdollisuus nopeasti luopua. Kun perinteisissä ratkaisuissa yleensä investoidaan alkuun 50-500 000 euroa, niin siitä on vaikea luopua vaikkapa vuoden päästä. SaaS-ratkaisussa kaikki tämäkin on helpompaa, jos se ei tuota haluttua lisäarvoa, voit luopua etkä tipu korkealta.

Miksi Woolman ei tee verkkokauppoja kaikilla SaaS-pohjaisilla verkkokauppa-alustoilla?

Emme valinneet Shopifytä sen takia, että uskoisimme sen olevan ainoa ja paras ratkaisu, joka sopii kaikille. Niin ei ole minkään alustan tai teknologian kanssa, koskaan. Mutta tiedämme kokemuksesta, että minkä tahansa teknologian toimittaminen asiakkaalle niin, että asiakas saa täyden hyödyn heti ja tulevaisuudessa, vaatii syvällisen osaamisen alustasta. Vanha sanonta ”The devil is in the detail” pätee tässäkin. Osaaminen vaatii etukäteisinvestointeja ja vain tekemällä tulee todelliseksi asiantuntijaksi. Tällöin on vaikea olla todellinen asiantuntija useassa vaihtoehdossa.

Meidän periaate on, että tiedämme mitä teemme ja lupaamme. Ja jos joskus joku ei toimi, niin korjaamme jälkemme. Tämä tarkoittaa myös sitä, että emme myy emmekä lupaa ratkaisua ellei se sovi asiakkaalle. Mieluummin silloin ohjaamme asiakasta toiseen ratkaisuun ja toimittajaan. Tämä erottaa meidät teknologiauskovaisista, jotka väkisin löytävät asiakkaalle tarpeen, jolla perustellaan valittu teknologia. Onnistuminen asiakkaiden kanssa onnistuu vain, kun odotusarvot kohtaavat sekä myyntivaiheessa, toteutusvaiheessa ja pitkäaikaisessa asiakassuhteessa. Olemme luottamusbisneksessä.

Miksi valitsimme Shopifyn?

Jotta voi investoida osaamiseen ja tehdä visoita, pitää kokeilla, kuunnella asiakkaita, ymmärtää trendejä ja markkinaa. Tätä teimme ennen kuin päädyimme investoimaan Shopify-osaamiseen ja palveluihin.  

  1. Teimme, oivalsimme ja opimme ensimmäisistä asiakastoteutuksista. Tässä erityisen hyvää oli meidän kymmenen vuoden historia legacy-alustojen toteutuksista. Huomasimme että myös IT-ala on pystynyt kehittymään, kun vastaavia ratkaisuja ei ole ollut saatavissa aiemmin.
  1. Kuuntelimme asiakkaita. Useimmiten yhteinen nimittäjä oli vaikeudet teknologiassa. Liian hidasta, liian kallista, aika ei riitä liiketoimintaan, liian paljon ongelmia, asiat ei valmistu, kustannuksia ei voi ennustaa, aikataulu ei pidä jne.
  1. Tutkimme trendejä ja lukuja. Shopify on ottanut suosituimman alustan paikan globaalisti ja näyttää tietä. Ensin Kanadassa ja Usassa, sitten Isossa Britanniassa. Nyt on vain ajankysymys ja meistä sekä Shopifysta kiinni, milloin alusta on suosituin Pohjoismaissa. Enterprise-alustoissakin Shopify Plus on jo kahdessa vuodessa kirinyt toiseksi suosituimmaksi.
  1. Shopify tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja kustomointiin ja sovelluslaajennuksiin. Tärkeimmät ovat monipuoliset REST APIt, JavaScript SDK, Liquid template engine ja webhooks. Viimeisimmän julkistuksen myötä voit vaikka tehdä kokonaan oman käyttöliittymän lukuun ottamatta Checkout-prosessia. Keskeinen syy sen sulkemiseen on tietoturva. Uskon, että sekin avautuu myös tulevaisuudessa, kun turva-asiat on ratkaistu. Tässä on hyvä artikkeli ja vertailu kehittäjän näkökulmasta. Suosituimmat kehittäjien käyttämät teknologiat ovat Node.js, Angular.js ja Ruby on Rails. Shopifyn yksi keskeinen etu onkin, että se sallii kehittäjille käyttää uusimpia ja parhaimpia teknologioita, mikä on merkittävä hyöty myös asiakkaille esimerkiksi osaamisen saatavuudessa ja laadussa.
  1. Shopifyn mission ja periaatteiden takana voimme seistä. Shopify haluaa tuottaa aina enemmän lisäarvoa kauppiaille ja partnereille kuin itselleen. Shopify kehittää kauppiaille keskeisimpiä kaupankäyntiä kiihdyttäviä toiminnallisuuksia, jotka kauppiaat voivat ottaa käyttöön itsenäisesti ilman teknistä tukea. Ja toisaalta Shopify rakentaa työkaluja ja tukea partnereille, jotta he voivat rakentaa laadukkaasti yleisiä tai asiakaskohtaisia lisäsovelluksia ja kustomoida helposti. Tässä on huikea ero mihin olen tottunut aiemmin. Yleensä kaikissa teknologioissa uudet julkistukset ”mahdollistavat” uuden ominaisuuden, mutta unohtuu kertoa, että se vaatii monen viikon toteutuksen ja integraation toimittajalta. Katso tästä uusimpia julkistuksia ja mitä ne tarkoittavat asiakkaille.
  1. Shopify tukee meidän missiota ja arvolupaustamme asiakkaille. Meidän missiona on poistaa teknologisia esteitä ja madaltaa kynnystä kaupan tekemiseen. Tämä on vaikeaa ja mahdotonta ellei myös teknologiat ja kumppanit toteuta samaa missiota. Tämä mahdollistaa, että voimme tarjota omat palvelumme kiinteään hintaan ja ennustettavaan aikatauluun.
  1. Me pystymme auttamaan ensin Pohjoismaissa ja sitten Euroopassa asiakkaitamme ja Shopifyta tuomalla paikallisen tuen ja lokalisoinnin ratkaisulle.
  1. Shopifylla on toimivin SaaS-alustojen ekosysteemi. Eniten kumppaneita, eniten sovelluksia Shopify-markkinapaikassa, paljon rajapintoja, hyvä tuki kumppaneille, hyvä tuki kauppiaille, jatkuva kehittäminen, paras alusta saatavuudeltaan jne.
  1. Shopify investoi vuosittain miljoonia dollareita (vuonna 2016 74 milj. dollaria) tuotekehitykseen ja asiakaskokemukseen. Se näyttää tietä verkkokaupassa kuunnellen asiakkaitaan. Esimerkiksi viimeisin tutkimus on hyvä osoitus tästä. Kannattaa myös katsoa täältä millaisia osaajia Shopify rekrytoi jatkuvasti. Merkittävin huomio oli tietoturvaan panostus. Samaa kannattaa kysyä omalta toimittajaltasi, sillä hyökkäykset kasvaa kiihtyvällä vauhdilla ja mikä olisikaan kiinnostavampi kohde kuin sellaiset missä liikkuu raha.
  1. Shopify ei ole vain pk-yrityksille vaan on nyt jo toiseksi suosituin Enteprise-alusta Shopfy Plus-versiollaan. Se mahdollistaa helpon siirtymisen vaikkapa Magento-alustasta. 

Shopify ei ole ainoa SaaS-alusta, vaan globaaleja vaihtoehtoja ovat mm. BigCommerce, Volusion ja joka maassa on sitten paikallisia toimijoita kuten Suomessa Vilkas ja MyCashflow. Kotimaisille toimijoille on sijaa ja oma asiakassegmenttinsä. Ne ovat yleensä hiukan edullisempia kuin Shopify ja joissakin asioissa pidemmälle lokalisoitu.

Meidän valinta perustuukin siihen, että haluamme auttaa asiakkaita kasvamaan ja kansainvälistymään. Voimme Shopifyn ja sitä täydentävien teknologioiden sekä kumppaneiden kanssa tuoda globaalit hyödyt lokalisoituna kaikkien yritysten ja kauppiaiden käyttöön.

Mitä sitten tulevaisuudessa?

SaaS- ja muut pilviratkaisut (esim. kustomoidut microservice-pohjaiset PaaS (Platform as a Service ) -pilvipalvelut vyöryvät valtavirtaratkaisuiksi kaikessa. Sen taustalla on niin isot taloudelliset hyödyt asiakkaille, että muutos on vain ajan kysymys. SaaS- ja pilviteknologiat eivät ole uusia, niihin on investoitu vuosikymmen, mutta silti ne ovat hyödyntämismielessä elinkaaren alussa. Meidän tehtävä on seurata teknologiamurroksia ja muutoksia sekä löytää niistä seuraava polku asiakkaillemme. 

Olemme asiakkaan rinnalla ja tukena valitsemassa sekä auttamassa oikealle polulle oli sitten kyse strategiasta, ihmisistä, operaatioista tai teknologioista. Teknologialla ei liiketoimintaa ratkaista, mutta huonoilla valinnoilla sen voi pilata. Me emme suosittele ratkaisujamme eikä palveluitamme ellemme koe niiden auttavan asiakasta, sillä me menestymme vain kun asiakkaamme menestyy pitkäjänteisesti.

Teksti: Juha Harju

Jätä kommentti:

Tilaa uutiskirje