Woolman Oy

Vastuullisuutta verkkokaupassa: Kuluttajan neljä tapaa vaikuttaa kaupan hiilijalanjälkeen

Vastuullisuutta verkkokaupassa: Kuluttajan neljä tapaa vaikuttaa kaupan hiilijalanjälkeen

Verkkokauppa kasvaa nopeasti ja monet trendit muuttavat kuluttajien käyttäytymistä. Käänteet ovat nostaneet pintaan erilaisia huolia. Verkkokaupan vastuullisuus ja hiilijalanjälki ovat nousseet eri tahoilla ja kanavissa keskustelunaiheiksi. Myös Jenni Haukio otti kantaa Seuran kolumnissa ostamiseen. Kolumnissa Haukio toteaa, että kuluttajan ostovalinnoilla voidaan vaikuttaa kestävyyteen. Onneksi isossa kuvassa myös trendit tukevat tätä.

Pelkästään kivijalasta tai verkkokaupasta ostaminen ei merkitse mitään, ellemme näe koko valmistus- ja toimitusketjua. Tavaran löytyminen kaupan hyllyltä ei takaa pienempää hiilijalanjälkeä. Myöskään ulkomaisen tai kotimaisen verkkokaupan välillä valitseminen ei välttämättä vaikuta hiilijalanjälkeen, koska verkkokaupan varasto voi sijaita missä vain. 

Ihmisten täytyy valinnoissa käyttää enemmän aikaa perehtymiseen. Nykyinen kaupankäynti on muuttunut monikanavaiseksi tavaroiden liikkumisen mukaan. Kaupan muutos näkyy myös monessa muussa pienessä ja isossa yksityiskohdassa kuten pakkauksissa tai palautuksissa. Moni muutos tuo nimenomaan läpinäkyvyyttä kuluttajalle.

Trendit muuttavat kauppaa

Isot trendit eli verkkokaupan kasvu, DTC- eli direct-to-consumer -trendi ja kuluttajien vastuullisuus ovat muuttaneet kauppaa. Kuluttajille vastuullisuudesta on tullut yhä isompi valintakriteeri. Yksi suurimmista muutoksista on DTC-trendi, jossa brändit ottavat vastuuta koko ketjusta aina valmistuksesta, markkinointiin, myyntiin ja jakeluun. Näin ollen vastuullisuus ja hiilijalanjälki ovat omissa käsissä toisin kuin vaikkapa maahantuojalla tai vähittäiskaupalla. DTC-brändi myy yleensä ensisijaisesti verkossa ja omissa flagship-myymälöissä. 

Uudet vaatimukset luovat innovaatioita toimitusketjun jokaisessa vaiheessa, kuten varastoinnissa, pakkauksissa ja jakelussa. Jakeluun on tullut yhä vähäpäästöisempiä ajoneuvoja. Lisäksi jakelureittejä optimoidaan ja niillä hyödynnetään yhteiskäyttöä. Esimerkiksi Fedex on ottamassa käyttöön tuhat kappaletta sähkömoottorisia jakeluautoja. Pakkaamisessa on monta yksityiskohtaa, joilla voi vaikuttaa pakkauksen hiilijalanjälkeen. Yksi menestyneimmistä DTC-brändeistä, Dollar Shave Club, avaa hyvin näitä yksityiskohtia tässä artikkelissa. Nämä trendit ovat myös vaikuttaneet isoihin pelureihin. 

Etsy julkisti nollapäästöisen toimituspalvelun ja samoin IKEA on sitoutunut nollapäästöisiin kotiinkuljetuksiin. Amazon pyrkii muuttamaan kaikki toimitukset hiilineutraaleiksi ja päästä 50 prosenttisesti tavoitteeseen vuoteen 2030 mennessä. Myös Kiinassa on herätty: verkkokauppajätti JD.com on vuodesta 2017 tehnyt merkittäviä parannuksia pakkauksiin ja jakeluun yhdessä muun muassa LEGO-, Nestle- ja Unilever-brändien kanssa. 

Vaikuta omilla valinnoilla

Merkittävää on myös se, miten verkkokaupan teknologia on hoidettu. Julkiset verkkokaupan pilvipalvelualustat, kuten Shopify, hyödyntävät yhteisiä resursseja ja ovat huomattavasti ekologisempia verrattuna jokaisen yrityksen omaan verkkokauppa-alustaan. Palvelimet ja datakeskukset ovat historiallisesti olleet suuri lähde kasvihuonepäästöille. 

Shopify-verkkokauppoja on maailmanlaajuisesti yli miljoona. Vuonna 2018 Shopify poisti käytöstä kaikki omat palvelimet ja siirtyi kokonaan Google Cloudiin. Tämän muutoksen myötä Shopify-alusta on nyt hiilineutraali. Lisäksi Shopify julkisti vastuullisuusohjelman ja -rahaston pienentämään globaalisti hiilijalanjälkeä.

Kuluttajat voivat vaikuttaa valinnoillaan hiilijalanjälkeen sekä verkossa että kivijalassa esimerkiksi seuraavasti:

  1. Mieti, mitä tarvitset ja tee ostokset tarvepohjaisesti. Käytä enemmän aikaa ostopäätöksen tekemiseen verkossa vaikka kävisitkin ostamassa tuotteet kivijalasta. 
  2. Perehdy tuotteeseen ja brändiin. Parhaat brändit ja tuotteet kertovat miten käytännössä tekevät työtään vastuullisesti. Valitettavaa kuitenkin on, että hiilijalanjälkilaskureista ei ole olemassa standardia. Näin ollen yritysten laskurit perustuvat yrityksen omaan tapaan laskea hiilijalanjälkeä. 
  3. Kun ostat suoraan brändiltä, todennäköisemmin vaikutat näin hiilijalanjälkeen ja vastuullisuuteen. Tuote päätyy sinulle vähäisempien välikäsien kautta. Kun asioit suoraan brändin kanssa, voit palautteilla ja suositteluilla myös vaikuttaa brändiin ja kuluttajien käyttäytymiseen.
  4. Valitse pidempi toimitusaika. Tällä hetkellä pidempi toimitusaika on hiilineutraalimpi kuin lyhyt. Suomessa tämä ei vielä näy, sillä yhden tai kahden päivän toimitusaika on meillä harvinaista. Tulevaisuudessa tämäkin muuttuu, kun jakelussa päästään lähelle päästöttömyyttä.

Verkossa voit vaikuttaa eniten kaupan vastuullisuuteen. Se tapahtuu omien valintojen kautta sekä arvosteluita ja palautetta antamalla. Kuluttajat luottavat eniten toisiin kuluttajiin. Siksi omien näkemysten ja arvosteluiden lisäämisellä esimerkiksi verkkokauppojen tuotearvosteluihin on iso merkitys. Niillä voidaan vaikuttaa muiden kuluttajien käyttäytymiseen vastuullisuuden näkökulmasta. 

Verkkokaupan nopea kasvu on aiheuttanut negatiivisia vaikutuksia hiilijalanjälkeen. Verkkokaupalla on kuitenkin samaan aikaan myös nopein ja merkittävin vaikutus läpinäkyvyydellään kaupan vastuullisuuteen ja eettisyyteen. Valinta ja valta on kuluttajalla.  

Juha Harju, CEO & co-founder / Woolman

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?