Woolman Oy

Kuinka verkkokauppiaana varaudut kakkosaaltoon?

Kuinka verkkokauppiaana varaudut kakkosaaltoon?

Rankan viruskevään jatkoksi on saapunut virussyksy. Kovasti pelätty koronan kakkosaalto on enemmän kuin lähellä ja sitä varten reagoidaan koko yhteiskunnassa. Mitä tämä tarkoittaa verkkokaupalle? Mitä tulisi tietää? Kuinka tähän voi valmistautua?

Viime kevät sotki useimpien verkkokauppojen vuosisuunnitelmat kerralla. Todistimme kuinka osa kaupoista lähti maagiseen nousukiitoon. Oli tapauksia, joissa jouduttiin turvautumaan ostorajoituksiin tai jopa kaupan väliaikaiseen sulkemiseen, tuotteiden loppuessa kokonaan. Toisessa ääripäässä osa kaupoista käytännössä törmäsi seinään myynnin sakatessa ennätysheikkoihin lukemiin. Virus ei katso kantajaansa. Samaa voi sanoa sen vaikutuksista kaupoille. Epäreilua, mutta valitettavan totta.

Isossa kuvassa verkkokauppa on kuitenkin eräs muuttuneen maailman suurimmista voittajista. Verkkokaupasta tuli nyt viimeistään kuluttamisen uusi standardi. Eikä verkkokaupoille enää naureskella. Verkkokauppoihin vyöryi uusia asiakasryhmiä, niin nuoria kuin iäkkäitä sekä kaikkea tältä väliltä. Verkkokauppa tarjosi brändeille ilmasillan asiakkaisiin, täten brändit kykenivät jatkamaan kommunikaatiota heidän kanssaan. Eräs kysytyimmistä palveluista kevään aikana meiltä olikin verkkokaupan ostopolun tutkimus. Voit lukea kyseisestä palvelusta lisää tästä.

Olen tiivistänyt keskeisimmät toimenpiteet tälle syksylle viideksi erilliseksi kohokohdaksi, jotka jokaisen verkkokaupan parissa työskentelevän kannattaa tiedostaa.

Ymmärrä

Ihmisten arki on muuttunut ehkä dramaattisemmin kuin koskaan tietotyön aikakaudella. Osa ihmisistä ei käy enää fyysisillä työpaikoilla, osa välttää julkisia tilaisuuksia, osa joukkoliikennettä ja osa rakkaita harrastuksia. Mahdollisesti myös näitä tullaan tänä syksynä keinolla tai toisella taas rajoittamaan, koskien huomattavaa osaa ihmisiä. Verkkokauppiaan näkökulmasta tämä muuttaa ihmisten kulutuskäyttäytymistä, kun yhä useammat siirtävät huomionsa digitaalisiin kanaviin. Jos tuotteita ei ole ennen etsitty verkkokaupoista, niin nyt viimeistään etsitään. Verkossa on oltava näyttävä ja siellä tulee olla aktiivinen. Ja siihen kuuluu investoida sen mukaisesti, koska verkko ei ole kivijalan jatke.

Suunnittele ja toimi

Karkeasti kevään tilanne jakoi verkkokauppoja kolmeen kategoriaan. Huikeat voittajat, huikeat häviäjät ja kapean keskitie kulkijat. Tilanne on kesän ja alkusyksyn myötä monilla tasoittunut. Huomasimme myös tätäkin tärkeämmän jaon viime kevään aikana – verkkokaupat jakaantuivat aktiivisiin ja passiivisiin. Aktiiviset kaupat tekivät ripeällä tahdilla ennennäkemättömiä toimenpiteitä.

Nämä dynaamiset, tilanteeseen sopeutuvat brändit siirsivät tapahtumia ja kivijalkamyymälöiden tuotteita verkkoon parhaillaan jopa päivissä. He olivat aktiivisesti yhteydessä tärkeimpään voimavaraansa, maksaviin asiakkaisiin, yrittäen jatkuvasti ymmärtää heitä paremmin. Passiivinen ryhmä pysähtyi kuukausiksi ja jäi odottamaan seuraavia ohjeistuksia valtiojohdon taholta. Kun tilannetta katsotaan nyt peräpeileistä, aktiiviset voivat useimmiten passiivisia paremmin. Täten sinun tulisi suunnitella erilaisia skenaarioita tulevan epävarmuuden varalle ja tosipaikan tullen uskaltaa toimia, epäröinnin sijaan.

Uskalla kertoa tarinaa

Viime keväänä esimerkiksi vaatteiden tai harrastustarvikkeiden osalta haastavassa aallokossa parhaiten pärjäsivät ne brändit, jotka uskalsivat viestiä rohkeasti omaa tarinaansa asiakkailleen. Yleensä tämä näkyi tarinankerronta oman brändinsä tarkoituksesta ja yrityksen arvoista – miksi luottaa meihin tai mitä me teemme paremman maailman vuoksi? Pakko ostaa ei ole varsinainen päämäärä. 

Uskalla mennä omilla vahvuuksillasi ja heittäytyä. Jos sinulla ei ole arvolupausta tai tarinaa, olet tuulenviemää. Muista investoida riittävästi kommunikointiin ja tarinankerrontaan. Ihmismielelle tarinat ja elämykset tekevät elämästä elämisen arvoista, ilman tarinoita ja tunteita aika on vain hiekkaa tiimalasissa.

Muista mittaamisen tärkeys

Verkkokaupan ytimessä on mittaaminen ja mitattujen tulosten ymmärtäminen. Liiketoimintaa tulisi kyetä viemään oikeaan suuntaan tulkitsemalla lukuja sekä tapahtumia lukujen takana. Shopify-kauppiaille on tarjolla erinomaiset valmiudet mittaamiseen kehittyneen Shopify-Analyticsin myötä. Lisäksi tueksi on tarjolla valtava määrä erilaisia tiedolla johtamista tukevia applikaatioita. Haasteena ei monille ollut keväällä niinkään puuttuva data, vaan keskittymisen karkaaminen muihin asioihin. Ymmärrettävää, kyllä, toisaalta heikkoa liiketoiminnan kannalta.

Myös kova kasvu tuo kasvukipuja niin mittaamisen kuin kokonaisuuden hallinnan osalta. Yhä useamman asiakkaan kanssa asiantuntijamme auttoivat Kasvuraketin kaltaisten palveluiden kanssa. Tärkeää olisi ymmärtää ja hahmottaa, että tällaisessa tilanteessa kannattaa rohkeasti ottaa avuksi kokenut verkkokauppias, jolla on näkemystä tilanteeseen. Näin ollen keskittyminen pysyy kristallinkirkkaana ja asioiden tärkeysjärjestystä tulee katsottua useampien silmien kanssa yhdessä. Koskaan ei ole liian kiire mitata.

Älä unohda inhimillisyyttä

Kaatuvat seinät oikeaan tai väärään suuntaan, verkkokaupan parissa toimivan tiimin tulee kuitenkin olla inhimillinen – niin asiakkaiden kuin myös toistensa suuntaan. Varsinkin asiakaskommunikaatioissa on ollut haasteita, kun verkkokaupoissa vierailee uusia asiakasryhmiä. Kasvavan myyntivolyymin seurauksena esimerkiksi asiakaspalvelun ja logistiikan rooli nousee entistä keskeisemmäksi. 

Vaikka et fyysisesti näe ruudun toisella puolella sinuun luottavaa asiakasta, älä unohda hänenkin olevan ihminen. Tämä on erityisen tärkeää tilanteissa, joissa asiat ei mene putkeen. On hyvä muistaa, että tätä tapahtuu kaikille, vaikka vain osasta kerrotaan julkisesti. Verkkokauppiaana oleminen on matka ja matkalla usein tapahtuu. Muista hymyillä, vaikka vastassa olisikin tumma horisontti.

Aiheeseen liittyen järjestimme englanninkielisen webinaarin syyskuun 3. päivä. Webinaarissa kävimme läpi, mitä asiakkaidemme kanssa opimme viime keväästä. Webinaarissa jaamme käytännön vinkkimme kuinka konkreettisesti suunnitella tämän syksyn liiketoimintaa, lisäksi mukana on myös kauppias-case.

Onnea ja menestystä!

Mikko Rekola, lead growth hacker / Woolman

Katso webinaaritallenne 

Lisää lukemista:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?