Woolman Oy

Kuinka valitsen Shopify-verkkokauppaani teeman? Keskity kolmeen tärkeään kokonaisuuteen

Kuinka valitsen Shopify-verkkokauppaani teeman? Keskity kolmeen tärkeään kokonaisuuteen

Yleisesti ajatellaan, että verkkokaupan teema on vain verkkokaupan ulkoasu. Shopify-verkkokaupoissa teema on paljon muutakin kuin pelkkä ulkoasu. Samalla kun teema määrittelee, miltä verkkokauppasi näyttää, se toteuttaa myös verkkokauppasi toiminnallisuudet.

Älä keskity pelkästään siihen miltä kauppasi näyttää, vaan aloita teeman valinta miettimällä millaisia toiminnallisuuksia verkkokaupallesi tarvitset liiketoimintasi nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin peilaten.

Oletko tuore verkkokauppias tai haluatko lähteä kokeilemaan Shopifyta verkkokauppa-alustana pienin panoksin? Tällöin voit valita teeman tarjolla olevista ilmaisista vaihtoehdoista. Huomioi kuitenkin, että verkkokauppasi tarpeet saattaa jonain päivänä kasvaa, eivätkä ilmaiset teemavaihtoehdot välttämättä sisällä tarvitsemiasi ominaisuuksia.

Mitä toiminnallisuuksia teemalta tarvitsen?

Valitsimme kolme tärkeintä verkkokaupan kokonaisuutta, jotka on hyvä ottaa huomioon teemaa valitessa:

Tuotevalikoima

Jo alkumetreillä on hyvä miettiä, millainen tuotevalikoimasi tulee olemaan. On eri asia myydä yhtä tuotetta kuin satoja tai jopa tuhansia tuotteita. Jos sinulla on jo olemassa oleva verkkokauppa, on syytä kiinnittää huomiota nykyisen verkkokauppasi kävijäliikenteeseen, tuotevalikoimaan tai liiketoimintasi ja tuotevalikoimasi asettamiin erityisvaatimuksiin.

Mikäli tuotevalikoimasi on laaja, on syytä huomioida teeman toiminnallisuudet tuotteiden löydettävyyden suhteen. Löydettävyyttä helpottavia toiminnallisuuksia ovat esimerkiksi haku-, navigaatio-, rajaus- ja lajittelutoiminnallisuudet. Jos myyt tällä hetkellä vain yhtä tai muutamia tuotteita, ei edellä mainituille toiminnallisuuksille välttämättä kannata antaa niin suurta painoarvoa toiminnallisuuksia priorisoitaessa.

Pienen tuotemäärän kanssa kannattaa myös suosia sellaista teemaa, jonka avulla voit saada koko tuotevalikoimasi etusivulle. Tämä toiminnallisuus tukee hyvin tuotemäärä, joka on yhdestä kuuteen kappaletta.

Teeman vaihtamista ei kannata pelätä. Uuden teeman kokeileminen ja lopulta vaihtaminen on suhteellisen vaivatonta.

Asiakas

Onko asiakkaasi sinulle jo hyvä tuttu? Miten ja millä päätelaitteilla asiakkaasi käyttävät verkkokauppaasi? Mikäli asiakkaista valtaosa asioi verkkokaupassasi mobiililaitteilla, on järkevää painottaa teeman valinnassa teeman mobiilitoiminnallisuuksia. Helpoiten tämä onnistuu esikatselemalla eri teemoja mobiilitilassa Shopifyn teemakaupassa.

Muista kuitenkin, että teemakaupan mobiilitila yrittää ainoastaan simuloida mobiililaitteiden resoluutioita! Voit varmistaa teeman toimivuuden esikatselemalla sitä oikealla päätelaitteella.

Ulkoasu

Myytkö esimerkiksi vaatteita, kankaita tai sisältävätkö myymäsi tuotteet paljon tärkeitä yksityiskohtia, joita haluaisit korostaa erilaisilla zoomaus-toiminnoilla? Vaativatko tuotteesi korkearesoluutioisia kuvia tai haluatko korostaa brändiäsi erilaisilla fiiliskuvilla? Tällöin teeman valinnassa kannattaa panostaa niihin teemoihin, jotka on tarkoitettu visuaalisen sisällön korostamiseen.

Huomioi, että myös sinulla kauppiaana pitää olla mahdollisuus toimittaa edellä mainittujen toiminnallisuuksien vaatimia korkearesoluutiokuvia. Lisäksi jo mainitun zoomaus-toiminnon tulisi olla kytkettävissä pois käytöstä.

Shopify-teemakaupan hakutoiminnoilla voit hakea toiveidesi mukaista teemaa.

Tiedän haluamani toiminnallisuudet! Mitä seuraavaksi?

Kun olet kartoittanut tarvitsemasi ominaisuudet ja priorisoinut ne itsellesi tärkeimpään järjestykseen, on aika siirtyä valitsemaan teemaa. Shopifyn teemakauppa tarjoaa runsaasti sekä ilmaisia että maksullisia teemoja.

Shopifyn oman teemakaupan maksullisten teemojen hinnat vaihtelevat kymmenistä dollareista lähemmäs 200 dollariin. Kalliimmissa teemoissa on yleensä enemmän valmiita ominaisuuksia tai tyylejä Teema on kauppakohtainen – jos sinulla on useampi Shopify-kauppa, on jokaiseen valittava ilmainen teema tai ostettava erikseen maksullinen teema.

Aiemmin luomasi vaatimuslistan perusteella voit rajata helposti teemakaupan valikoimaa toiveidesi mukaisesti. Mikäli et löydä teemaa, joka täyttäisi kaikki tarpeeksi Shopifyn teemakaupasta, teemoja löytyy muualtakin, esimerkiksi Theme Forestin valikoimasta.

Suosittelemme kuitenkin mahdollisuuksien mukaan pitäytymään Shopifyn teemakaupan tarjoamassa. Virallisen teemakaupan myymät teemat ovat usein laadukkaampia, sillä Shopify on määritellyt laadulliset vaatimukset teemakaupassa myytäville teemoille. Lisäksi Shopifyn teemakauppa tarjoaa mahdollisuuden testata teemaa maksutta 14 päivän ajan.

Kuinka saan tarvitsemani puuttuvat toiminnallisuudet teemaan?

Usein päädytään kuitenkin tilanteeseen, jossa teemakaupassa tarjolla olevista teemoista ei löydy täysin tarpeisiin sopivaa vaihtoehtoa. Mikäli mahdollista, olisi vaatimuslistaa hyvä karsia loppupäästä. Määrittelemäsi vaatimuksien ollessa tärkeysjärjestyksessä, voi karsiminen olla helpompaa. Mitä toiminnallisuutta ilman voit lähteä rakentamaan kauppaasi eteenpäin?

Teemaan voidaan toteuttaa puuttuvia toiminnallisuuksia myös räätälöitynä ratkaisuna. Kysy lisää teemoihin toteutettavista räätälöidyistä lisätoiminnallisuuksista sekä teemojen toiminnallisuuksien analysoinnista ja auditoinnista. 

Teksti: Ville Pietarinen / Woolman

 

Lue myös

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?