Woolman Oy

Tee houkutteleva ensivaikutelma: Laita kaupan etusivu kuntoon!

Tee houkutteleva ensivaikutelma: Laita kaupan etusivu kuntoon!

Etusivu näyttelee tärkeää roolia verkkokauppasi kokonaisuudessa. Sille on annettu paljon vastuuta. Se on ikkuna kiinnostaviin tuotteisiin ja tuoteryhmiin. Lisäksi sen tehtävänä on antaa ensimmäinen fiilis kaupastasi.

Etusivulle voit kaupastasi ja sen sisällöistä riippuen nostaa esimerkiksi seuraavia elementtejä:

  • Pääkuva (hero image) voi olla staattinen kuva, video tai vaikkapa karuselli, jossa kuvat vaihtuvat ajastetusti tai manuaalisesti
  • Tuotteen tai tuoteryhmän esittely
  • Verkkokaupan blogi ja sen uusimmat tekstit
  • Erilaiset tekstin ja kuvan yhdistelmät
  • Some-feedit, esimerkiksi Instagram-tili
  • Uutiskirjeen tilaaminen

Seuraavassa kerromme yhtä Shopifyn ilmaista teemaa hyödyntäen eri osioiden (sections) käytöstä etusivun rakenteen kokoamisessa. Olemme valinneet teemaksi suositun Brooklynin ja sen Classic-tyylin. Saat sen täältä ja halutessasi voit katsoa Brooklyn-teemalla tehtyä esimerkkikauppaa tästä. Voit tarkistaa esimerkkikauppaa katsoaessasi myös mobiilitoimivuuden. Klikkaa sivun ylälaidassa olevaa mobiili-ikonia. 

Brooklyn-teeman etusivun pääkuva, tuoteryhmä ja tuotteet mobiilinäkymässä.

Askeleet kohti ensivaikutelmaa

Brooklyn-teemassa on mahdollisuus muokata ja lisätä osioita kuvasarjan (Slideshow) ja alavalikon (footer) väliin. Usein jotkin osiot ovat kiinnitettyjä, eikä niiden järjestystä tai paikkaa voi vaihtaa. Brooklyn-teemassa kiinnitettyjä osioita ovat valikko (sidebar menu), ylätunniste (header), kuvasarja (slideshow) ja alatunniste (footer).

Muista tarkistaa uusia osioita rakentaessasi, että ne toimivat ja näyttävät hyvältä myös mobiilissa. Se onnistuu Shopifyn teemaeditorin painikkeilla, jotka sijaitsevat näkymässä keskellä ylhäällä. Huomioi erityisesti pääkuvat ja niiden rajautuminen mobiilinäkymässä: näkyykö pääkuvassa mobiilissa vielä kaikki oleellinen? 

Etusivun sisältöjen suunnitteluun kannattaa panostaa. Tutkimuksen mukaan visuaalisella ilmeellä ja navigaatiolla on kaikkein suurin merkitys ensivaikutelman syntymisessä. Ensivaikutelma muodostuu jo pari sekunnin silmäilyn jälkeen. Huono ulkoasu puolestaan herättää epäluottamusta koko sivustoa kohtaan, eikä käyttäjä siirry etusivua pidemmälle.

Miltä etusivusi näyttää mobiilissa? Teemaeditorin näkymää pääset muuttamaan yläreunasta keskeltä tietokone- ja mobiilipainikkeilla.

Lisää ylätunnisteeseen eli header-osioon yrityksesi logo, jotta käyttäjä tunnistaa brändisi. Rakenna verkkokaupan etusivun valikko eli menu asiakkaan näkökulmasta. Mitä hän todennäköisesti etsii? Älä tarjoa isoa määrää vaihtoehtoja, vaan järjestä verkkokauppasi sisältö muutamaan pääkategoriaan ja edelleen alakategorioihin. Kokoa samankaltaista sisältöä yhdelle sivulle ja vähennä turhia klikkauksia.

Etusivun kuvasarjalla eli slideshowlla  on iso huomioarvo, joten mieti mitä siinä julkaiset. Kerro siinä tärkein informaatio, kuten arvolupauksesi tai päätuotteesi. Tee kuvasarjasta klikattava ja johdata asiakas ostopolulle houkuttelevilla tarjouksilla.

Myös hakutoiminto on syytä esittää selkeästi, koska kaikki käyttäjät eivät tiedä, mitä etsivät. Haku on erityisen tärkeä, jos verkkokaupassa on laaja valikoima. Shopify antaa blogissaan lisää vinkkejä myyvän etusivun luomiseksi.

Alavalikkoon (footer) kannattaa lisätä linkit tärkeimpiin ohjeisiin ja ehtoihin sekä yhteystiedot. Jos yrityksellä on käytössä aktiivisia sosiaalisen median kanavia, myös ne kannattaa nostaa esiin.


Vaihtoehtoja on useita ja niiden lisääminen helppoa. Voit järjestää osiot raahaamalla ne haluamaasi paikkaan. Muista kuitenkin, että osioiden määrä kannattaa pitää kohtuullisena. Sisällöstä ei ole hyötyä, jos käyttäjä ei vieritä etusivua riittävän alas.

Harkitse osioiden joukkoon ainakin ajankohtaisia tuoteryhmiä ja myydyimpiä tuotteita. Se, millaisia osioita on saatavilla, riippuu verkkokauppasi käyttämästä teemasta. 

Etusivu rakentuu pala kerrallaan

Pääkuva on ensimmäinen mihin asiakkaat silmänsä verkkokaupassasi iskevät. Kuukautiskuppeja ja niiden oheistuotteita myyvän Lunetten verkkokaupan yleisilmeen ja tunnelman aistii hetkessä näyttävien pääkuvien avulla. Karuselli Lunetten sivustolla toimii ajastetusti, mutta käyttäjä voi halutessaan siirtyä kuvasta ja aiheesta toiseen myös manuaalisesti.

Shopify antaa mainiot mahdollisuudet sisällöntuottamiseen verkkokaupan oheen. Sisällöllä voit kertoa halutessasi lisää yrityksestäsi, sen tarinasta ja visiosta. Lisäksi blogin avulla voit kertoa kauppasi arjesta tai tuotteistasi helposti ja vaivattomasti lisää. Reitin blogiin voit nostaa helposti etusivulle blogiosion avulla. Esimerkiksi Woolmanin blogissa kerrotaan asiakastarinoita, Woolmanin omaa tarinaa, esitellään woolmanilaisia sekä julkaistaan verkkokauppoja koskevaa sisältöä.

Untuvan ammattilainen Joutsen luottaa verkkokaupassaan yhtenäiseen värimaailmaan ja unen kevyeen ilmapiiriin. Joutsenen verkkokaupan etusivu on hyvä esimerkki siitä, kuinka erilaisten osioiden avulla voi kertoa paljon ilman että kokonaisuus tuntuu liian täydeltä. Kuvan ja tekstin yhdistelmällä pystyt kertomaan verkkokauppasi tuotteista nopeasti ja selkeästi etusivua selaavalle asiakkaalle.

Esimerkillisesti Instagram-tiliä voi hyödyntää Shopifyssa kuten lastenvaatteita pääasiassa myyvä Zombie Dash on tehnyt. Verkkokaupassa Instagram-feediä voi hyödyntää myös ostamiseen!

Pikavinkit etusivua varten:

  • Panosta hyvälaatuisiin ja juuri kauppasi tyyliä edustaviin pääkuviin.
  • Mitä asiakkaasi etsii? Minne haluat ohjata hänet ensin? Rakenna etusivu sen mukaisesti.
  • Testaa, kokeile ja järjestä uudelleen. Etusivun ei tarvitse olla kerralla valmis: voit muuttaa osioiden järjestystä ja löytää näin parhaiten toimivan kokonaisuuden.
  • Älä unohda mobiilia! Tarkista aina, että sivustosi etusivu on houkutteleva ja eritoten toimiva myös mobiilinäkymässä. 

 

Lisää verkkokauppavinkkejä:  

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?