Korusuunnittelijan intohimoprojektista kohti kansainvälistä verkkokauppaa

Korusuunnittelijan intohimoprojektista kohti kansainvälistä verkkokauppaa

TUOHI Jewelry syntyi intohimosta skandinaavisen minimalistiseen muotoiluun ja ajattomaan kauneuteen. Korusuunnittelijana Reetta Tuohelle on ominaisinta puhdaslinjaiset, yksinkertaiset muodot ja harkitut, viimeistellyt pinnat. Näiden kahden tekijän saumattomasta liitosta kumpuaa malliston kantava teema, ajaton kosketus – timeless touch.

Uniikit tuotteet valmistetaan täysin kierrätetystä hopeasta ja valmistuksen ylijäävä hopea kerätään talteen myöhempää käyttöä varten. Tuotteet pakataan ympäristöystävällisiin materiaaleihin sekä lähetetään hiilineutraalilla tavalla. Tuohen englanninkielinen verkkokauppa toimittaa kaikkialle, ympäri maapalloa.

- Vastuullinen korusuunnittelu tarkoittaa kestäviä valintoja aina designista ja käytetyistä materiaaleista valmistukseen ja toimitustapoihin asti. Prosessin kaikki osat tulee ottaa huomioon, Reetta Tuohi kommentoi.

Reetta Tuohi päätti jättäytyä koulutussuunnittelijan päivätyöstä, kun visuaalisen itseilmaisun tarve ei jättänyt tarpeeksi rauhaan – Koruluonnoksia oli syntynyt työpöydälle vaivihkaa jo vino pino, ennen kuin omaa nimeä kantava korumallisto sai viimein konkreettisen muotonsa.

Korubrändiä valmisteltiinkin pari vuotta – Korumalliprotojen luomisen, korumalliston valmistaminen sekä brändin suunnittelun ja luomisen jälkeen oli seuraavana vuorossa myyntikanavan etsiminen ja verkkokauppa tuntuikin tähän tarpeeseen hyvältä. TUOHI Jewelry avasi Shopify-verkkokauppansa keväällä 2020.  

Avautumista edelsi verkkokauppa-alustojen vertailu- ja valintavaihe, joka oli Tuohelle yksi tärkeä valmisteluvaiheen työ. Shopify valikoitui alustaksi lopulta monipuolisuutensa ja helppokäyttöisyytensä vuoksi. Koska Tuohella ei ollut aiempaa kokemusta verkkokaupoista, oli luontevaa valita mukaan yhteistyökumppani. Woolmanin palveluvalikoimasta löytyi Shopify Start -paketti, joka tuntui Tuohelle toimivalta ratkaisulta. Start-paketin avulla kauppias pääsi aktiivisesti mukaan sekä kaupan suunnitteluun että toteutukseen. Tällä tavoin verkkokauppaa on paljon helpompi lähteä jatkokehittämään haluamaansa suuntaan. Tavoitteena oli visuaalisesti mahdollisimman ehyt ja puhdaslinjainen kokonaisuus, unohtamatta käyttäjälle loogista ja ymmärrettävää ostopolkua. 

- Käytin etukäteen runsaasti aikaa tutustumalla erityisesti design-alan verkkokaupparatkaisuihin, listasin ylös kaikki hyvät ominaisuudet sekä ehdottomasti vältettävät sudenkuopat, Tuohi toteaa.

Verkkokauppa pystyyn poikkeusoloissa

Verkkokauppa toteutettiin korona-kevään aikana melko poikkeuksellisissa, eristyksenomaisissa olosuhteissa. Kauppa rakentui kaikkien osapuolten virtuaalisena yhteistyönä ilman ainuttakaan lähitapaamista.

- Yhteistyö oli kaikkien kanssa kuitenkin kaikin puolin sujuvaa. Muistelen lämmöllä niitäkin Hangouts-palavereja, joissa Woolmanin asiantuntija sai etäpalaveriin mukaan pari vilkasta lasta kommentoimaan keskusteluja, etäkouluaikaa kun elettiin.

Kohti kansainvälisyyttä

Verkkokauppa toteutettiin pelkästään englanninkielisenä, koska tavoitteena on rakentaa TUOHI Jewelry:sta kansainvälisesti tunnettu brändi. Tuohen tulevaisuuden tavoitteet ovatkin selkeät: Kun perustukset bisneksen tekemiselle kotimaassa ovat kunnossa, on aika keskittyä myös kansainväliseen markkinointiin ja myyntiin.

- Alkuvaiheen markkinointipanostukset on kohdistettu ennen kaikkea kotimaahan, mutta alkuvuodesta aloittelemassa myös kansainvälistä markkinointia, Tuohi kommentoi. 

- Skandimuotoilu on kovassa nosteessa etenkin Japanissa, Australiassa ja myös osassa Yhdysvaltoja. Olisi hölmöä ohittaa myyntipotentiaali, jota kansainvälisillä markkinoilla on, Tuohi lisää. 

Tutustu Shopify Start -palveluumme >>

Lue lisää asiakastarinoitamme >>