Woolman Oy

Ketterästi verkkokauppiaaksi: Mistä alkuvaiheessa asiakkaita?

Ketterästi verkkokauppiaaksi: Mistä alkuvaiheessa asiakkaita?

Reagoimme kysyntään ja tarjoamme asiakkaillemme nyt Shopify-verkkokauppoja nopealla toimitusajalla EU:n suurimman Shopify Plus Partnerin toimitusvarmuudella. Näin voit aloittaa digitaalisen kaupankäynnin nopeasti, ketterästi ja ammattilaisten avustuksella. Tukena maailman paras verkkokauppa-alusta ja lukuisten suomalaisten Shopify-kauppiaiden vertaistuki.

Voimme myös auttaa kivijalkaliikkeitä, joilla on tarve myydä kaupan varastoa oman verkkokaupan kautta ja saada näin tuotteita liikkumaan. Shopify sopii erinomaisesti myös erilaisten palveluiden myyntiin kuten verkkovalmennuksiin tai kotiin toimitettaville ateriapalveluille.

Pelkkä verkkokauppa ei kuitenkaan tee autuaaksi. Vaan kauppaan pitää saada kasvavaa kävijävirtaa. Asiakashankinta on verkkokaupan tärkein yksittäinen osa-alue. Vielä tärkeämmäksi asiakashankinnan rooli nousee, jos olet juuri uuden kaupan pystyttänyt maahantuoja, agentuuri tai aiemmin pelkkään kivijalkaan luottanut kauppias. Paine tällaisessa tilanteessa on kova, jos tuotteita makaa varastossa ja laskut kerääntyvät.

Ei hätää. Tämä artikkeli käsittelee käytännönläheisesti, miten voit lähteä liikkeelle uuden kaupan kanssa. 

Ensimmäinen ja toinen tonni

Uuden verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni asia. Yksinkertaistettuna tuotteille tulee olla kysyntää ja hintojen kohtuulliset. Nämä tulisi vielä viestiä oikealla tavalla. Näiden peruspalikoiden tueksi muodostuu verkkokaupan liikenne. Varsinkin alussa uudessa kaupassa on useimmiten hiljaista kuin huopatossutehtaalla. Mistä apua?

Tavallisessa tilanteessa kauppaa kehitetään yleensä pidemmällä ajanjaksolla ja kauppa saavuttaa potentiaaliaan kuukausien tai jopa vasta vuosien jälkeen. Monille kauppiaille keskeistä on hyvä näkyvyys hakukoneissa kuten Googlessa. Jos kyseisen tuoteryhmän ostaminen on tarveperusteista, on tärkeää näkyä juuri silloin, kun asiakas etsii kyseistä tuotetta. Hakukoneissa näkyvyyttä voi ja tulee kehittää, mutta se ei tapahdu päivässä tai kahdessa. 

Uudet kauppiaat yllättyvät toistuvasti siitä, että kauppaan tarvitaan riittävästi liikennettä ennen ensimmäistäkään ostoa. Tuhat ihmistä kaupassa kuulostaa suurelta määrältä. Valitettavasti keskimääräisessä verkkokaupassa tuhat tai kaksi ovat pieniä lukuja. Täysin uudelle kaupalle tuhannen kävijän saamiseen kauppaan joutuu monesti näkemään paljon vaivaa. Verkkokaupan etu on se, että sinne pääsee nopeasti sisään. Valitettavasti sama toimii myös toiseen suuntaan. 

Maksetun ja orgaanisen liikenteen tasapaino 

Jotta kauppaan saisi enemmän liikennettä, tulisi pystyä panostamaan orgaanisen liikenteen lisäksi maksettuun mainontaan. Tunnetuimmat kanavat verkkokaupoille ovat yleensä Google, Facebook, Instagram ja Youtube. Näiden lisäksi tukea voi hakea erimerkiksi LinkedInistä tai Twitteristä. Jokainen kanava toimii hieman eri tavoin, mutta pääideana on kohdistaa maksettuja mainoksia oikeanlaisille potentiaalisille ostajille. 

Nämä kanavat myös auttavat kaupasta pois tippuneiden kävijöiden palauttamisessa takaisin kauppaan niin kutsutun retargetoinnin avulla. Maksettu asiakashankinta jakautuu näin uusasiakashankintaan ja retargetointiin. Kauppiaiden tulee toteuttaa molempia, sillä jälkimmäisestä tulee perinteisesti eniten euroja takaisin. Uusasiakashankinta on kuitenkin keskeistä, koska verkkokauppa on osaltaan myös volyymipeliä. 

Kauppiaan oma vastuu uusasiakashankinnan osalta on keskeinen. Monesti unohdetaan, että verkkokauppa on täysin asiakaskeskeistä. Asiakkaalla on valta valita ja päättää. Kauppiaan ensisijainen tehtävä on palvella asiakasta myös verkossa. Näin kauppiaan tehtävänä onkin pohtia, ketkä olisivat meille potentiaalisimpia asiakkaita ja miten minun tulisi heille viestiä? Tämän voi aloittaa heti ensimmäisten asiakkaiden ostettua. Voit soittaa asiakkaille perään tai laatia erilaisia kyselyitä, miksi asiakas päätyi juuri sinun kauppaasi.

Pikakäynnistys maksetun liikenteen avulla

Mikäli sinulla ei ole aikaa odotella kauppaan kävijöitä, on maksetun liikenteen kasvattaminen hyvä keino käynnistää kaupan pyörittäminen. Tärkeintä on ymmärtää, että tämä vaatii riittävän markkinointibudjetin. Ohjesääntönä enemmänkin tuhansia tai satoja euroja kuin satasia tai kymppejä. Oikein toteutettuna rahat kohdistetaan tehokkaasti ja kauppaan saadaan nopeasti ensimmäisiä innokkaita ostajia.

Keskeistä olisi kuitenkin hahmottaa, että useimmille verkkokaupoille varsinainen arvo muodostuu lojaaleista asiakkaista. Kertaostot eivät välttämättä ole riittävän tuottavaa liiketoimintaa. Toisaalta, jos asiakas palaa ostamaan ja käyttää kaupassa vielä entistä enemmän rahaa, alkaa todellinen kaupankäynti. Monille kauppiaistamme lojaalit asiakkaat ovat sellaisia, jotka tilaavat vuodessa vähintään viidesti tai enemmän. Tai vaihtoehtoisesti käyttävät tietyn euromäärän kauppaan vuodessa.

Kymmeniä kauppiaita auttaneena on suositeltavaa ottaa verkkokaupan asiakashankinnan ammattilainen auttamaan aloittamisen kanssa. Varsinkin siinä tapauksessa, jos digitaalinen markkinointi ei ole sinun ydinosaamisaluettasi.

Mikko Rekola, lead growth hacker / Woolman

 

Jos kaipaat apua nopean verkkokaupan kasvun kanssa, ole rohkeasti yhteydessä. Autamme mielellämme!

Heli Torniainen
eCommerce Growth Strategist
heli.torniainen@woolman.io
+358 50 58 69611

 

Haluatko avata verkkokaupan nopeasti? Tutustu palveluumme Shopify Start

 

Lue myös:

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?