Subscription-malli ja verkkokauppa – katso hyödyt ja esimerkit!

Subscription-malli ja verkkokauppa – katso hyödyt ja esimerkit!

Arkipäivän digitaalisille palveluille, kuten Netflixille, Spotifylle tai BookBeatille on yhteistä yksi tunnusomainen piirre. Asia, joka näitä yhdistää on kestotilaukseen pohjautuva liiketoimintamalli. On hyvä huomioida, että tämä liiketoimintamalli ei palvele ainoastaan digitaalisten tuotteiden ja palveluiden tarjoajia. Malli on nimittäin mahdollista ottaa osaksi verkkokauppaa. Kuinka subscription-mallia sitten voi hyödyntää, millaisia mahdollisuuksia se verkkokauppiaalle tarjoaa ja millaisia liiketoimintahyötyjä saavutetaan tällä? 

Rohkeasti kokeilemaan

Kestotilaukseen perustuva liiketoimintamalli ei katso yrityksen kokoa tai toimialaa. Hyvin suunniteltu ja kuluttajien tarpeisiin vastaava liiketoimintamalli on mahdollista sovittaa bisnekseen kuin bisnekseen. Esimerkkejä onnistuneesta subscription-mallista löytyy niin tekstiileistä, kosmetiikasta kuin elintarvikealoilta. Huomionarvoista on, että tilauspohjaisen toimintamallin käyttöönotto on helpompaa kun kilpailua on vähän, kuten niche-markkinoilla. Yritykset jotka elävät vähittäiskaupan digitalisoitumisen murroksessa mukana voivat saavuttaa merkittävää kilpailuetua tilauspohjaisesta liiketoimintamallista.

Monipuoliset hyödyt

Kestotilaukseen perustuva liiketoimintamalli pitää sisällään kosolti hyviä ominaisuuksia. Näistä merkittävimpiä ovat kilpailijoista erottautuminen, asiakkaiden elinkaariarvon nousu ja liiketoiminnan ennustettavuuden kehittyminen. Kovassa kansainvälisen tason kilpailussa poikkeavan liiketoimintamallin hyödyntäminen auttaa erottautumaan kilpailijoista. Kestotilausasiakkaiden segmentointi on helpompaa ja tämän pohjalta kyetään tekemään entistä taktisempaa sekä kohdennetumpaa markkinointia. Tämän lisäksi liiketoiminnan ennustettavuus helpottuu, kun tuleva rahavirta on laskettavissa kestotilausten määrään perustuen. Liiketoimintamalli vaikuttaa positiivisesti asiakkaiden elinkaariarvon nousuun ja tekee markkinoinnista edullisempaa - uusasiakashankinta on usein kalliimpaa kuin nykyisten pitäminen. 

Toimii myös aloilla, joissa asiakkaiden sitouttaminen perinteisesti hankalaa

Mutta kuinka subscription-malli istuu sinun liiketoimintaasi? Hyvin luotu subscription-malli helpottaa tuoteportfolion sekä toimitusketjun hallintaa niin yrityksissä, jotka myyvät vain oman brändinsä tuotteita kuin verkkokaupoissa, joiden tuoteportfolioon kuuluu satoja ellei tuhansia eri brändien tuotteita. Viimeksi mainittujen joukossa kyseistä liiketoimintamallia ei kuitenkaan ole valjastettu täyteen potentiaaliinsa: markkinarakoon iskeminen ja subscription-mallin hyödyntäminen omassa tuoteportfoliossa täten saattaakin olla harkitsemisen arvoinen idea. 

Millaisia esimerkkejä onnistuneesta subscription-mallin hyödyntämisestä sitten löytyy? Vilkaistaanpa muutamaa niistä:

 

Lookfantastic

Kauneutta kerran kuussa

Brittiläisen Lookfantastic yhtiön lanseeraama tuote Beautybox on Suomessa mahdollisesti tunnetuin kauneuteen keskittyvä kestotilauspohjainen tuote. Verkkokauppa myy perinteiseen tapaan useiden brändien kosmetiikkatuotteita, mutta kilpailijoistaan erottavana tekijänä se tarjoaa mahdollisuuden kerran kuukaudessa lähetettävän kauneustuotepaketin tilaamiseen. Tämä kuukausittainen toimitus sisältää kuusi eri tuotteita, eikä kuluttaja koskaan tiedä, mitä seuraava paketti tuo tullessaan. Toiminta perustuu yllätyksellisyyteen ja kuluttajan saaman kokemuksellisuuden tunteeseen. Jännitys seuraavan paketin sisällöstä onkin omiaan koukuttamaan asiakkaat kuukausittaisen tilaamiseen.

Barkbox

Lelut ja herkut parhaalle toverillesi

Yhdysvaltalainen Barkbox on iskenyt koiranomistajien kultasuoneen. Barkbox on mullistanut perinteisen lemmikkitarvikkeiden myynnin luomalla sen ympärille tilausperustaisen liiketoimintamallin. Barkbox on kuukausittain toimitettava paketti, joka sisältää asiakkaan valinnan mukaisia koiran leluja ja herkkuja. Onkin helppoa uskoa miksi asiakkaat sitoutuvat paketin tilaukseen - siinä yhdistyvät niin arjen helppous kuin korkean tason tuotteiden personointi.

ReimaKit

Lasten ulkovaatteet vaivattomasti ja ekologisesti

Suomalainen Reima on loistoesimerkki brändistä, joka on onnistunut luomaan toimivan kestotilaukseen perustuvan liiketoimintamallin pukeutumiseen keskittyvän liiketoimintansa ympärille. Kyseessä on Reima Kit, vaatteet palveluna liiketoimintamalli. Ydinajatuksena on tarjota lapsille kauden ulkovaatteet yhdessä paketissa. Ainut asia mitä asiakkaan pitää tehdä, on päättää tilausta tehdessään vaatteiden koko ja väri. Kauden loputtua asiakas lähettää pakkauksen Reiman yhteistyökumppanille Emmylle, joka hoitaa vaatteet eteenpäin. Näin vaatteiden elinkaarta voidaan parantaa, lisäksi asiakas saa osan myytyjen tuotteiden tuotoista takaisin itselleen. Paketissa yditystyy täten kiireisen lapsiperheen arjen helpotus sekä tuotteiden kierrättämisen kautta syntyvä vastuullisuus.

Anton&Anton

Viikon ruuat yhdessä paketissa

Miltä kuulostaisi viikon ruokatarvikkeet resepteineen kotiovelle toimitettuna? Helsingin seudulla toimivan Anton&Antonin kautta tämä onnistuu. Yritys taistelee markettikulttuuria vastaan koostamalla ruokakassinsa luomu- ja lähituotteista ja suunnittelemalla niistä herkulliset reseptit kuluttajien kiireiseen arkeen. Kassi toimitetaan tilaajalle kerran viikossa ja ainut asia, mitä asiakkaan tarvitsee päättää on kassin sisällön soveltuvuus omaan ruokavalioon. Asiakas saa siten terveellistä ruokaa hyvin helposti ja vaivattomasti.

Singularsociety

Maailman ensimmäinen jäsenyysperusteinen kestotilausbrändi

Singular Society  on maailman ensimmäinen kestotilausbrändi - jossa sen jäsenet saavat eksklusiivisen oikeuden huippulaadukkaisiin tuotteisiin - maailman parhailta valmistajilta, tuotteiden valmistuskustannushinnoilla. Pieneen kuukausihintaan palvelu mahdollistaa tuotteiden hankinnan. Basic-jäsenyys maksaa kuukaudessa 9.5 € (95 SEK) ja se mahdollistaa kuukaudessa viiden tuotteen hankinnan. Plus-jäsenyys maksaa 19.5 € (195 SEK) ja tällä jäsenyydellä jäsen voi hankkia 25 tuotetta kuukaudessa. Vuosijäsenyyden hankkimalla jäsenyyden kuukausihinta laskee hieman. Singular Society on ruotsalaisen vaatejätin H&M:n tytäryhtiö. Singularin kantavana ideana on auttaa ihmisiä ostamaan vähemmän, tarjoamalla heille parempaa.

Mistä lähteä liikkeelle?

Alkaessasi suunnitella subscription-mallin hyödyntämistä verkkokaupassa, pidä mielessä muutama asia. Asiakkaat ryhtyvät kestotilausasiakkaiksi kolmesta syystä: kokeilunhalusta, yksilöllisestä palvelusta sekä lisäarvon saamiseksi esimerkiksi helppouden kautta. Mieti siis mikä näistä on se arvo, jolla saat asiakkaasi sitoutumaan tilaukseen.

Toinen olennainen seikka on tarjota asiakkaille vaihtoehtoja. Mitä enemmän asiakas pystyy vaikuttamaan tilauksen sisältöön ja toimitusväliin, sitä todennäköisemmin saat heidät sitoutettua. Älä myöskään unohda joustavia ehtoja kuten mahdollisuutta irtisanoa tilausta helposti ja nopeasti. 

 

Roosa Hämäläinen, growth hacker trainee / Woolman

Syttyikö kipinä kestotilausmallia kohtaan? Miten saat bisneksen rullaamaan sujuvasti?

Ota yhteyttä ja laitetaan paketti kasaan!

Ota yhteyttä