Woolman Oy

Katse kohti itää – tartu Venäjän markkinan mahdollisuuteen

Katse kohti itää – tartu Venäjän markkinan mahdollisuuteen

Venäjän verkkokauppamarkkinat kasvavat ennätyksellisen kovaa vauhtia

Kun Suomessa toimiva verkkokauppa ryhtyy harkitsemaan kansainvälistymistä, suunta on helposti länteen päin. Yritykset jättävätkin usein huomioimatta idän potentiaalin: Suomella on naapurissa asiakasmäärältään Euroopan suurin ja yksi maailman nopeimmin kasvavista verkkokauppamarkkinoista.

Maailmalla on herätty Venäjän verkkokaupan mahdollisuuteen: Lähes puolet (48 %) venäläisten tekemistä verkkokauppaostoksista tehdään ulkomaisista verkkokaupoista. Osuutta hallitsee vahvasti Kiina, mutta kulutustottumuksissa nähdään selkeää muutosta asiakkaiden etsiessä entistä enemmän eurooppalaisia Premium-tuotteita. Monia kansainvälisiä brändituotteita ostetaan mieluummin ulkomailta, koska tuolloin kuluttaja voi varmistua, ettei kyseessä ole tuoteväärennös. Kotimaisen kauppiaan näkökulmasta tilanne on hyvä, koska suomalaisia brändejä arvostetaan ja monet suomalaiset valmistajat ovat entuudestaan tuttuja venäläisille kuluttajille. Maaperä on otollinen ja ajoitus herkullinen.

Rajan sulkeutuminen ja kuluttamisen vaikeutuminen on kasvattanut kysyntää verkkokaupalle. Venäläisen tutkimusvirasto Data Insightin ennusteen mukaan verkkokaupan kasvun ennustetaan olevan tänä vuonna huimat 44 % ja markkinakasvun olevan keskimäärin 33,2 % vuosina 2020–2024. Tutkimuksessa lisäksi todetaan, että koronavirus on tuonut verkkokauppamarkkinoille 10 miljoonaa uutta venäläistä kuluttajaa. Ennusteissa kasvun nähdään kohdistuvan erityisesti ruoka- sekä elintarvikkeisiin.

RusPostExpress, Venäjän postin virallinen edustaja, on havainnut tutkimustuloksen paikkansapitävyyden päivittäisissä toimitusten käsittelymäärissä. Tilauksissa näkyvät voimakkaasti arkipäiväiset päivittäistavarakaupan tuotteet kuten vitamiinit, peruselintarvikkeet ja hygieniatuotteet. Vaatteissa erityisen suosittuja ovat varsinkin retkeilyyn liittyvät tuotteet, koska venäläiset ovat innokkaita sekä laatutietoisia ulkoilmaihmisiä.

Suora kuluttajamyynti Venäjälle (Direct-to-Consumer, D2C) yllättää usein  kauppiaat vaivattomuudellaan ja helppoudellaan. Pienikin perehtyminen verkkokaupan kuluttajamyyntiin riittää viennin helppouden ymmärtämiseen, toteaa RusPostExpressin myyntipäällikkö Terhi Nykänen, joka konsultoi verkkokauppiaita cross-border myynnissä kädestä pitäen. RusPostExpressin palvelu kuluttajille paranee entisestään, kun Venäjän posti lisää noin 5000 uutta pakettiautomaattia vuoden 2020 loppuun mennessä.

Woolman ja RusPostExpress rakentavat Shopify-kauppiaille porttia Venäjälle: RusPostExpressin toimitustavat ovat käyttöönottovalmiina Woolmanin Nordic Shipping Appissa.  

 

Lue lisää cross-border myynnistä Venäjälle: 

Shopify-verkkokauppiaiden vaihtoehdot toimituksiin Venäjälle kasvavat

Verkkokauppa-asiaa suoraan sähköpostiisi?